سید احمد موسوی در نشست ائتلاف نماد:

رسانه‌های جمعی نقش مهمی را در بروز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند

رویکرد نماد ۹۰ درصد پیشگیری و ۱۰ درصد درمان است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه طرح نماد با رویکرد همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و مؤثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شده است، بر نقش مهم رسانه‌های جمعی در بروز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
رسانه‌های جمعی نقش مهمی را در بروز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند

نشست ائتلاف نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) با هدف پیشگیری و شناسایی آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی، با حضور سید‌احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، شعبانی؛ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران و جمعی از مسئولان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و شهید بهشتی برگزار شد.

سید‌احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در این نشست ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان و توفیق صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان آن‌ها، گفت: «امروز اگر کشور ما به افتدار، شکوه و بزرگی دست یافته است، حاصل مجاهدت مردان و زنان با عظمتی است که با خون پاک خود مسیر تعالی و پیشرفت را گشوده‌اند.»

نوجوانان و جوانان به شدت در معرض تهدید آسیب‌های اجتماعی هستند ژ

وی با تقدیر از حضور همه دستگاه‌های بدون سازمانی و اعضای ائتلاف نماد ادامه داد: «شاید خیلی وقت است که جلسه نماد به این شکل تشکیل نشده بود و در صورت عدم انسجام این جلسات، قطعا همفکری‌ها راه به جایی نخواهد برد. امروز آسیب‌های اجتماعی محصول یک تفکر در چند بعد در حال رخنه به فضای آموزشی کشور است‌، از این رو طرح نماد با رویکرد همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و مؤثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان طراحی شده است، تا از آسیب‌پذیرترین قشر جامعه که نوجوانان و جوانان هستند و به شدت در معرض این تهدید قرار دارند، مراقبت شود‌.»

موسوی با تاکید بر نقش رسانه‌های جمعی در بروز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزود: «در جهان امروز، نقش موثر رسانه‌های جمعی در تغییر یا تداوم نگرش‌ها و ایجاد رفتارهای مورد انتظار، بسیار مهم است‌. بیشتر کشورها از طریق برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و فرهنگی سعی در کنترل و پیشگیری آسیب‌ها و انحراف‌های اجتماعی دارند و رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها خبرب وسیله مناسبی برای رسیدن به اهداف برنامه های اجتماعی و فرهنگی هستند.»

وی افزود: «والدین باید علاوه‌ بر جسم از روح فرزندان خود نیز مراقبت کنند. ما باید عالمانه مسائل را بررسی کنیم که آیا آسیب‌ها از جامعه وارد مدارس می‌شوند یا از مدارس وارد جامعه می‌شوند؟
قطعا آسیب‌ها از بیرون وارد می‌شود که باید راه ورود این آسیب‌ها مسدود شود‌ که نقش عمده ارکان‌ها بالاخص بهزیستی، امداد، قوه قضائیه‌ و دانشگاه‌ها قطعا بیش از گذشته خواهد بود. بنابرین پیشگیری مسئله‌ای بسیار مهم است که نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های ذی ربط است.»

طرح نماد یکی از محوری‌ترین برنامه آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان است
موسوی ضمن اشاره براینکه طرح نماد یکی از محوری‌ترین برنامه آموزش و پرورش برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان است، گفت: «طرح نماد به دنبال شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر، آسیب‌دیده و ارائه خدمات موثر و به هنگام به آنان است، رویکرد نماد ۹۰ درصد پیشگیری و ۱۰ درصد درمان است.»

این مقام مسئول ادامه داد: «ما در بحث آسیب‌های اجتماعی مسئولیت سنگینی بر عهده داریم و باید به جامعه پاسخگو باشیم. آیه «وَأَنفِقوا فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا تُلقوا بِأَیدیكُم إِلَى التَّهلُكَةِ ۛ وَأَحسِنوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُحسِنینَ» انفاق در راه خدا صرفا پرداخت پول و امثال این‌ها نیست؛ بلکه پیشگیری عالمانه از هر نوع آسیب اجتماعی نیز نوعی انفاق است. گرچه این عمل مسئولیت ذاتی ما است. در ادامه آیه خداوند متعال می‌فرمایند با ترک اتفاق خود را به هلاکت کنید و نیکی کنید که همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد؛ بنابراین کار ما هم مسئولیت ذاتی و اجتماعی است و هم نوعی انفاق و نیکی در راه خداست که باید برای اثربخشی بیشتر جلسات بایستی در باره زمانی مشخص تشکیل شود و فعالیت‌ها مورد بررسی و گفتگو جدی قرار گیرد.»

موسوی در خصوص ورود نهادهای مختلف به مدارس جهت آشنایی دانش‌اموزان با آسیب‌های اجتماعی گفت: «اجازه ورود به مدارس ضوابط خاص خود را دارد و هیچکس جز با هماهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش حق ورود به آن را ندارد، مگر با ضوابط قانونی که موسسات مختلف و تمام آن ها برحسب ضرور پس از هماهنگی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند.»

۲۱ مرکز مشاوره در استان مشغول فعالیت هستند

وی ضمن اشاره بر ارتقای دانش معلمان و مشاوران در‌خصوص آسیب‌های مختلف اجتماعی اظهار کرد: «تهران به حکم مهمانپذیر بودن آبستن به آسیب‌های بیشتری نسبت به سایر نهادها است. در این راستا مشاوران باید ضمن تلاش بیشتر، مسائل و آسیب‌های مختلف را در بین دانش‌آموزان با دقت بیشتری بررسی کنند. علاوه براین در مدارس ابتدایی باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ما بازیابی شوند تا ضمن ارتباط و همکاری بیشتر، ضعف‌های ما در این حوزه برطرف شود. ما در کشور از ظرفیت و زیرساخت‌های خوبی برخودار هستیم که به جهت عدم انسجام این ظرفیت‌ها با یکدیگر تاکنون نتوانستیم به خوبی عمل کنیم. ما در استان ۱۱ مرکز مشاوره داریم که باید با کمک این ۲۱ مرکز باید بتوانیم تا حدودی از گسترش آسیب‌ها در جامعه جلوگیری کنیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در پایان با تاکید بر تقسیم درست بودجه برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، افزود: «ما باید با گفتمان‌سازی با سایر دستگاه‌ها درخصوص تقسیم بودجه به یک فهم مشترک برسیم. ما نباید آموزش و پرورش را تنها بگذاریم و در همه موارد انگشت اشاره را به سوی آموزش و پرورش بگیریم. مدرسه مولد تربیت اسلامی و بنیان آن بسیار محکم است، انشالله با برنامه بهتر و منسجم تر زیرساخت‌های خود را بشناسیم و با احصاء، شناسایی و بهره‌برداری در پیشگیری از آسیب‌ها عملکرد بهتری داشته باشیم.»

خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار