معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

اطلس معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی کشور تدوین می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از تدوین اطلس معاونان پرورشی و تربیت بدنی کشور برای ایجاد شبکه‌ای بین معاونان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۷۴۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
اطلس معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی کشور تدوین می‌شود

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گردهمایی تخصصی معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع تشکیل کانون‌های ارزیابی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد ضمن تبریک دهه کرامت و بیان ماموریت‌های ویژه معاونت اظهار کرد: آزمون استخدامی نیروهای پرورشی در ۱۴ اردیبهشت برگزار شد که ۶۰ درصد پذیرش برمبنای مصاحبه و روند ارزیابی است که در این راستا از روز آزمون فرایند نظارت و ارزیابی آغاز شده است.

وی افزود: برای آموزگاران ابتدایی در سال گذشته کار خوبی شکل گرفت و کانون ارزیابی برای معلمان و آموزگاران تشکیل شد. به‌دلیل اینکه جذب معلم در حوزه پرورشی برای اولین بار صورت می‌گیرد، شایستگی‌ها تعریف شده است تا فرایندها علمی، اصولی و با برنامه، مطالعه و سابقه دانشگاهی و عملی باشد.

پورثانی تاکید کرد: در این دوره، معاونان پرورشی و تربیت بدنی وارد کانون ارزیابی می‌شوند تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی آگاه شوند. کار ما فعالیت‌محور است تا مربی جذب شده فعالیت موثر داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به‌زودی اطلسی از معاونان پرورشی و تربیت بدنی کل کشور تهیه می‌شود چراکه ایجاد شبکه بین معاونان پرورشی و تربیت بدنی یکی از اولویت‌ها و پروژه‌های مهم است که باید انجام شود.

وی با اشاره به طرح فراگیر پرورشی افزود: این طرح و سامانه نورینو جزو موارد اولویت‌دار است که باید درباره این موضوعات تبادل نظر شود.

پورثانی در ادامه صحبت‌های خود، درباره اعتبارات حوزه پرورشی و فرهنگی نیز نکاتی را خطاب به معاونین پرورشی و فرهنگی استان‌ها بیان کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: تعابیر ایشان درباره معاونت پرورشی و فرهنگی و فعالیت‌های حوزه بسیار مشخص است؛ باید برای تحقق امیددهی، آسیب‌های اجتماعی، اردوی راهیان پیشرف و به‌طور کلی منویات رهبری اقدامات مناسب انجام دهیم.

وی خطاب به معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها اضافه کرد: کنش‌گری دانش‌آموزان مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید برای تقویت این امر در بحث آسیب‌های اجتماعی اقدام مناسب انجام و طرح ارائه دهیم. 

پورثانی تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری، فصل‌الخطاب و تکلیف شخصی برای ما خواهد بود.

وی درباره موضوع اوقات فراغت نیز گفت: در موضوع اوقات فراغت باید در کف میدان اقدام کنیم.

باید از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی و مردمی استفاده شود

حجت‌الاسلام محمدخانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این گردهمایی با اشاره به ساختار این اداره کل و ماموریت‌های آنان اظهار کرد: اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی ۴ اداره دارد؛ اداره برنامه‌ریزی و نظارت بر امور کانون‌های فرهنگی تربیتی، اداره برنامه‌ریزی و امور اردوها و فضاهای پرورشی، اداره برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی هنری و اداره برنامه‌ریزی فعالیت‌های اجتماعی و تربیت سیاسی. 

وی اضافه کرد: در اداره کل کانون‌ها، سند ملی اوقات فراغت، همچنین موضوع جشنواره کارینو، طرح‌های تحولی در کانون‌های فرهنگی تربیتی، بازنگری و به روزرسانی اساسنامه کانون‌ها و موضوعات مالی، پیگیری اختصاص سرانه، ایجاد کانون‌های فرهنگی تربیتی در ۵۶ منطقه فاقد کانون، موضوع راه‌اندازی و استمرار کافه دخترانه با کارکرد تربیتی بررسی می‌شود. 

خانی در ادامه با تاکید بر تغییر نگرش در بحث کانون‌های فرهنگی تربیتی گفت: کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزشگاه و مدرسه نیستند دانش‌آموزان باید با اهداف مشترک کانون‌ها را پاتوق کنند. کانون‌ها باید جذابیت داشته باشند تا دانش آموزان از این کانون‌ها استقبال کنند.

وی اشاره کرد: در اداره اردوها، اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان در مواجهه با نیازهای فوری جامعه، تکمیل و ایجاد شناسه‌های ملی اردوگاه‌های دانش آموزی، طراحی و نظارت بر برگزاری اردوهای دانش آموزی و توانمندسازی مدیران اردوگاه‌های دانش‌آموزی انجام و بررسی می‌شود‌.

به گفته خانی پروژه عفاف و حجاب، طرح جت، شوراهای دانش‌آموزی، مناسبت‌های انقلابی و سیاسی در اداره سیاسی اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در اداره فرهنگی هنری جشنواره‌های امید فردا، کتاب نوش، پویش مهر، دوره توانمندسازی مربی سرود و نمایش، تهیه سرود درسی انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی با اشاره به گروه‌های جهادی افزود: باید به گروه‌های جهادی و مردمی میدان دهیم و از ظرفیت این گروه‌ها استفاده شود.

پنجمین دوره ساماندهی داوران مسابقات قرآن برگزار می‌شود

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز نیز در این گردهمایی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل گفت: طرح زندگی با آیه‌ها طرحی بود که مورد استقبال خوب مقام معظم رهبری قرار گرفت. همچنین مسابقات قرآن، عترت و نماز امسال ویژه برگزار شد که محصول زحمات شما همکاران در استان ها بود.

جاسم حسین زاده، معاون عترت نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های این حوزه گفت: از بین ۱۴ برنامه تعریف شده در ندای رحمت، مسابقات قرآن، عترت و نماز یکی از موضوعات مهم است. این فعالیت، یک اقدام بسیار چشم‌گیر برای جذب دانش آموزان به سمت فعالیت های تربیتی است.

حسین زاده بیان کرد: در این مسابقات تغییراتی داشتیم؛ مرحله مقدماتی در مسابقات حذف و نتایج ۵ ساله استان‌ها بررسی شد تا به کیفیت‌بخشی مسابقات کمک شود.

به گفته وی، امسال اعزام پسران به خراسان رضوی برای شرکت در مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش‌های پژوهشی و آوایی و اعزام دختران به مازندران در این دو بخش صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای شناسایی توانمندی های داوران مسابقات نیز از سطح ملی تا منطقه ای برای اولین بار اقدامی انجام می‌دهیم و پنجمین دوره ساماندهی داوران مسابقات برگزار می شود که در پایان دوره نیز آزمون پایانی از همکاران اخذ خواهد شد.

حسین‌زاده اشاره کرد: دستورالعمل پایش مراکز دارالقرآن ها نیز آماده و به‌زودی ابلاغ می‌شود تا مراکز دارالقرآن و مدیران مدارس شاخص معرفی شوند و یک اطلس جامع از این مراکز تهیه شود.

وی تصریح کرد: در بخش هیات‌های دانش‌آموزی به فرمایش مقام معظم رهبری برای ایجاد هویت ملی در دانش آموزان، این هیات‌ها باید تقویت شوند چراکه هیات‌های مذهبی دانش‌آموزی بازوان اجرای تمام فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس هستند.

وجود بیش از ۷۶ هزار نمازخانه در مدارس

رضا بهشتی باویل، معاون نماز این اداره کل نیز در این جلسه گفت: هدف مشترک ما توسعه، ترویج و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس و مراکز فرهنگی و آموزشی است. قدرتمندترین ساختار اجرایی در امر اقامه نماز نیز در بین دستگاه‌های اجرایی در آموزش و پرورش شکل گرفته است.

وی افزود: استراتژی ما در اجرای برنامه‌ها، منویات مقام معظم رهبری و ماموریت‌های دولت مردمی همچنین برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش و سند جامع توسعه فرهنگ اقامه نماز است.

بهشتی در ادامه موضوع ندای رحمت را چارچوب اجرایی برنامه‌ها دانست و ادامه داد: ۷۶ هزار و ۵۱۵ نمازخانه در مدارس داریم که به تعداد این نمازخانه‌ها، ائمه جماعت در مدارس حضور دارند.

وی به رویکردهای پیش رو اشاره و اظهار کرد: رویکرد ما در این بحث، مهم ترین مسائل اقامه نماز؛ مردمی‌سازی و نخبه‌سپاری و پروژه‌محوری؛ برنامه‌های اولویت‌دار پیش روی اقامه نماز است.

بهشتی بیان کرد: زنگ نماز در برنامه درسی، اجرای برنامه نور چشم، بهره‌مندی از ظرفیت معلمان، دبیران و مطالب درسی همچنین توانمندسازی دست اندرکاران اقامه نماز، پیش‌بینی سالانه سرانه نماز و تجهیز نمازخانه‌های مدارس از جمله برنامه‌های پیش رو خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش مشارکت و همسوسازی، گفتمان‌سازی و هم افزایی، توانمندسازی متولیان امر نماز از جمله پیشران‌های اداره کل در اجرای برنامه‌ها به‌شمار می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار