شهردارمنطقه بیست تهران: هرساختمان نشاندهنده هویت شهر و حق عمومی شهروندان است

شهرری (پانا) - کارگاه و نمایشگاه نما در راستای کمپین «نما، هویت شهر ما» با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر،عضو شورای اسلامی شهر تهران،ری و شمیرانات، شهردار منطقه بیست، مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، و جمعی از سازندگان و طراحان در شهرداری منطقه بیست تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۹۰۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
شهردارمنطقه بیست تهران: هرساختمان نشاندهنده هویت شهر و حق عمومی شهروندان است

در این برنامه محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی اظهار کرد: توجه به حقوق عمومی برای رشد و توسعه شهرها و هویت بخشی به آنها می بایست در اولویت اقدامات مدیران شهری قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه شورای اسلامی دوره پنجم و مدیریت شهری تهران اولویت‌های خود را بر اساس حقوق عمومی قرار داده گفت: اجرای کمپین نما در شهرداری مناطق تهران نشاندهنده اقدامات خوب و موثر در عرصه هویت بخشی و زیباسازی شهر است.

او بیان کرد: پس از دیدار اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و مدیران شهری با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکید ایشان بر توجه به معماری و شهرسازی و هویت شهر، برنامه ریزی‌های شهرداری تهران در راستای ارتقاء کیفی شهر، با تشکیل کمیته‌های معماری و نما در مناطق شهر تهران انجام شد.

او اذعان کرد کمیته های نما در مرحله گذار هستندو مفهوم توجه به هویت بخشی و نمای ساختمانها باید تبیین شود و جزو مطالبه گری شهروندان قرار گیرد.

سالاری با اشاره به اینکه متاسفانه در کمیته‌های نما و الزام به کارگیری مصالح و نوع طراحی ها اعمال سلیقه وجود دارد، ادامه داد: هر چند این بخش چهارچوب پذیر نیست و می بایست نوآوری و سلایق در آن مورد توجه قرار گیرد، با تشکیل این گونه کمپین ها باید از اعمال سلایق عبور کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه توجه به معماری و منظر شهری و الزامات نمای ساختمانها به عنوان یکی از عوامل کیفی ساخت و ساز پیوند مناسبی با هویت شهری و فرهنگ و هنر جامعه دارد خاطر نشان کرد: نمای ساختمان بخشی از هویت شهر و مصداق حقوق عمومی شهر است که متاسفانه در چند سال گذشته با بی توجهی به آن شاهد ناهنجاریهایی در اجرای نمای ساختمانها هستیم که می بایست طی مصوبه ای این موضوع مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه اینگونه طرحها رویکردهای خوبی است که کمتر مورد توجه قرارگرفته و نیاز به پیوست های مطالعاتی و پژوهشی و حمایتهای مردمی دارد اظهار کرد: توجه به هویت شهر، نمای شهر، عرصه‌های عمومی، انسان محور کردن شهر، بازآفرینی شهری، رنگ آمیزی‌ها، شفافیت‌های مالی، بهسازی عمومی، صیانت از فضاهای سبز شهری، جلوگیری ازشهر فروشی متخلفانه و احترام به طرح تفضیلی از جمله رویکردهای خوب اتخاذ شده از سوی مدیریت شهری است.

فرهاد افشار شهردار منطقه بیست نیز در این همایش گفت: آسیب‌های روانی حاصل از ناهنجاری در نماهای شهری موجب شد تا علاوه بر نوسازی ساختمانها، زیباشناسی فضاها و نماهای شهری نیز مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه بیان کرد: توجه به نمای ساختمانها در شهرهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است زیرا نمای یک ساختمان علاوه بر بیان تاریخ و هویت شهر، در زیبا نشان دادن یک محله و شهر تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

او افزود:نمای هر ساختمان نشاندهنده هویت شهر و حق عمومی شهروندان است و برپایی کمپین‌هایی از این دست با هدف آشنایی بیشتر طراحان و سازندگان با اهداف کمیته نما ضروری و الزامی است.

افشار تصریح کرد: اثربخشی نمای شهری به عنوان یک کمپین از سال گذشته اجرا شده و امید است به عنوان یک فعالیت جدید که نیاز به اصلاحات دارد به درستی و طبق ضوابط اجرا شود.

شهردار منطقه بیان کرد: امید است در منطقه بیست نیز با تحقق شعار «ری شهری ایرانی اسلامی پیشرو» در اجرای این طرح پیشگام و شاهد افزایش حس تعلق و مشارکت مردمی باشیم.

/خبر نگار:عاطفه طامه/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار