اسلامی در جریان سفر به اصفهان؛

بتن‌ریزی راکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی گفت در اصفهان سه راکتور هسته‌ای داریم و چهارمین آن در حال ساخت است و از این منظر این مرکز می‌تواند یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه محسوب شود.

کد مطلب: ۱۴۴۶۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
بتن‌ریزی راکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز شد

محمد اسلامی که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان سفر کرده در جمع خبرنگاران گفت: امروز ما یکی از مهمترین دستاوردهای خودمان را در حوزه جداسازی ایزوتپیک که یک زنجیره ارزش فوق العاده و یک تبلور عینی از اقتصاد دانش بنیان است در خط تولید نیمه صنعتی بهره برداری کردیم.

وی ادامه داد: این خط تولید که هگزا فلوراید تلوریم است ماده اصلی ورودی برای تولید ید۱۳۱ است که به عنوان یک رادیو دارو برای تشخیص و درمان تیروئید مورد استفاده واقع می شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما ۲۳۰ ایزوتوپ پایدار داریم که فرایند جداسازی آن موجب می‌شود که ما انواع مواد مورد نیاز بخش صنعتی و پزشکی را تولید کنیم. در یک عملیات فشرده تحقیقاتی، مهندسی و توسعه صنعتی‌ای در عرض یک سال این امر صورت گرفت و ما توانستیم این خط تولید را بهره برداری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ظرفیت تولید امروز ما که در یک پایلوت نیمه صنعتی است نیاز کشور را پاسخ می‌دهد. طراحی به گونه‌ای است که می‌شود خط تولید را افزایش داد که جنبه صادراتی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما در سفر اصفهان بتن ریزی اولین پروژه راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات را که طراحی و ساخت صد درصد داخلی است آغاز خواهیم کرد.

اسلامی در توضیح این مساله گفت: در فرایند طراحی و ساخت راکتورها رویداد اول مطالعات تفصیلی و آماده سازی و طراحی های مربوط به تجهیزات است که سال گذشته این اقدام برای راکتور اصفهان آغاز شد. رویداد دوم آغاز بتن ریزی است که ما اکنون در این مرحله قرار داریم و خدا را شاکریم که طبق برنامه جلو رفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خبر داد: در بخشی از سایت اصفهان، مرکز آموزش و پژوهش هسته‌ای طراحی کردیم که فاز نخست آن امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. الان در اصفهان سه راکتور هسته ای داریم و چهارمین آن در حال ساخت است و از این منظر این مرکز می‌تواند یکی از قطب‌های هسته‌ای در این منطقه محسوب شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مرکز را به عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خود برای توسعه آموزش تایید کرده و ان‌شاءالله بتوانیم از این مرکز برای کمک به دانشگاه‌های کشور و تربیت نیروی انسانی مورد استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار