معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش‌ خبر داد:

احتمال ایجاد دوره کارشناسی پیوسته با 3 سال برای هنرستانی‌ها

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرآموزان هنرستانی مسیر توسعه حرفه‌ای خود را از مسیر کاردانی پیوسته پی بگیرند، گفت «به دنبال این هستیم که دوره کارشناسی پیوسته را با 3 سال برای هنرستانی‌ها ایجاد کنیم».

کد مطلب: ۱۴۱۰۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
احتمال ایجاد دوره کارشناسی پیوسته با 3 سال برای هنرستانی‌ها

محمدمهدی کاظمی در ویژه‌برنامه گفت‌وگوی زنده از شبکه شاد خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: یک نکته برای شما بسیار مهم است که به‌عنوان آینده‌سازان کشور، ایران را در گام دوم شما می‌سازید و چشم امید همه به شما است که با ویژگی‌ها و شایستگی‌های مختلفی که کسب می‌کنید، سکان این کشور در عرصه‌های مختلف را بر عهده می‌گیرید و در هر کسوت و جایگاه و مشاغلی که قرار می‌گیرید، شما مدیران آینده این کشور خواهید شد.

وی با بیان اینکه دوره متوسطه بسیار مهم است و شرایطی را باید فراهم کنیم که شما شایستگی‌های مختلفی را کسب کنید، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید دارای شایستگی‌های مهمی از جمله انسان‌های مومن، مخلص، وطن‌دوست، کارآفرین، مقتصد، نوآور، ماهر و آماده ورود به اداره کشور در پست‌های مختلف باشید. قرار است شما پس از یک دوره ۱۲ ساله وارد زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی شوید. بنابراین هرچقدر شایستگی‌های مختلفی را کسب کنید در زندگی شخصی و حتی زندگی اجتماعی هم موفق‌تر خواهید بود.

کاظمی افزود: مهارت‌آموزی برای هنرآموزان، یکی از مراحل مهم و اساسی‌ترین ملزومات زندگی است که باید کسب کنید اما دانش‌آموزان متوسطه نظری حداقل یک مهارت را در دوره متوسطه باید کسب کنند. همه مجموعه وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کنند که فرصت و موقعیت‌های یادگیری را برای شما فراهم آورند. ممکن است محدودیت‌هایی در این مسیر وجود داشته باشد که شما به‌خصوص هنرآموزان در هنرستان‌ها باید به‌گونه دیگری این محدودیت‌ها را پوشش دهید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که فرصت‌های یادگیری را در هنرستان‌ها فراهم آوریم، گفت: شما خودتان باید محدودیت‌ها را پوشش دهید و در محیط واقعی کار قرار گیرید. شرایطی را فراهم کنید که عمیق‌تر، مهارت را کسب کرده و برای ورود به بازار کار، مهارت‌های لازم را کسب کنید.

وی ابراز کرد: دنیای امروز و در زیست‌بوم جدید آنچه مهم است اینکه در کنار شایستگی‌های فنی، شایستگی‌های غیرفنی را هم کسب کنید که اهمیت شایستگی‌های غیرفنی برای ورود به بازار کار، کمتر از شایستگی‌های فنی نیست. اگر این مهارت‌های غیرفنی را نداشته باشید در کسب و کارتان نمی‌توانید موفقیت لازم را کسب کنید.

کاظمی با بیان اینکه شایستگی‌های غیرفنی شامل اخلاق حرفه‌ای تبلیغات و... است که لازمه مهارت است، خاطرنشان کرد: این شایستگی‌ها و مهارت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارند. برای مثال؛ ممکن است تولید خوب و مطلوب‌تری داشته باشید اما اگر این شایستگی‌های غیرفنی را نداشته باشید ممکن است در فروش محصول با مشکل مواجه شوید.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان از ابتدای ورود به دوره دوم متوسطه به چند نکته باید توجه داشته باشند، افزود: رشته‌ای که انتخاب می‌کنید بر روی آن تامل داشته باشید که متناسب با علاقه، استعداد و نیاز شغلی کشور باشد. بیش از ۱۲ هزار شغل در کشور داریم که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد و با مدرک دیپلم و فوق دیپل ‌هم می‌توانید این مشاغل را به دست آورید. باید تلاش کنید در ورود به متوسطه دوم، انتخاب مناسب داشته باشید. این انتخاب، آینده شغلی و زندگی شما را رقم می‌زند. بنابراین تحت تاثیر فضای مجازی قرار نگیرید چرا که‌ ممکن است رشته‌ای را انتخاب کنید که علاقه‌ای به آن ندارید و یا اقتضائات رشته مربوطه را ندارید.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هر چه برای انتخاب رشته وقت بگذارید و مشاوره بگیرید، کمک می‌کند که انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. ضمن ‌اینکه اقتضائات دیگری پیش آمده که قانون ورود به مراکز آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و مقرر است شرایط ورود به دانشگاه‌ها تغییر کند. کنکور به‌گونه‌ای آسیب‌ بود برای دانش‌آموزان و آسیب‌هایی به نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کرد. این مصوبه باعث شد تا عدالت آموزشی بهتر برقرار شود. در کنکور ۱۴۰۲ بعضی از دانش‌آموزان از مناطقی از کشور، رتبه‌های تک‌رقمی کسب کردند که تاکنون از آن منطقه رتبه‌های تک و حتی دو رقنی نداشتیم.

وی گفت: توجه به کتاب‌های درسی باید داشته باشید. سوابق تحصیلی، ملاک پذیرش دانشگاه‌ها و به این شیوه خواهد بود که سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده 50 درصد و در سال 1404 نیز 60 درصد در نتیجه کنکور سراسری تاثیر خواهد داشت. همچنین 28 درصد از تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال آینده از دروس عمومی است. این شیوه طبیعتا باعث می‌شود یادگیری دانش‌آموزان عمیق‌تر شود و تمرکز بر کتاب درسی باشد.

کاظمی یادآور شد: ‌از سال تحصیلی آینده، امتحان حداقل 9 درس همه دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت نهایی خواهد بود و این سابقه تحصیلی از الان برای همه دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد. آنچه مهم است اینکه شما باید خود را برای یادگیری عمیق آماده کنید. شیوه برگزاری امتحانات با رویکرد مفهومی خواهد بود و محتوای امتحانات از کتب درسی است. البته مفاهیمی که می‌آموزید برای زندگی شخصی شما هم مفید خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه همه چیز برای شما کنکور نیست، افزود: باید مهارت بیاموزید و برای زندگی آینده آماده شوید. کنکور، هدف نیست بلکه ‌مهم این است که مهارت‌های مختلفی را کسب و خود را تقویت کنید و آمادگی بیشتری برای زندگی اجتماعی داشته باشید لذا توصیه می‌شود در کنار درس به سایر موضوعات هم توجه ویژه داشته باشید و در مسابقات و جشنواره‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و... شرکت کنید که زمینه تقویت را برای شما فراهم می‌آورند.

کاظمی با بیان اینکه هنرآموزان هنرستانی نیز مسیر توسعه حرفه‌ای خود را از مسیر کاردانی پیوسته پی بگیرند، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که دوره کارشناسی پیوسته را با 3 سال برای هنرستانی‌ها ایجاد کنیم. البته هنرستانی‌ها می‌توانید با ایجاد سابقه تحصیلی در کنکور سراسری شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار