بر اساس اعلام اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

155 هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر انجام شد

تهران (پانا) - بر اساس اعلام اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ آسیب‌های شغلی ۹.۵ درصد و نرخ حوادث منجر به فوت ۷.۵ درصد کاهش داشته و بیش از ۱۵۵ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در دولت سیزدهم انجام گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
155 هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر انجام شد

بر اساس آمار سازمان بین المللی کار (ILO)، روزانه یک میلیون حادثه ناشی از کار در سطح جهان به وقوع می‌پیوندد و سالانه ۲.۸ میلیون نفر جان خود را در اثر حوادث و بیماری های شغلی از دست می‌دهند. در این بین سهم فوتی‌های ناشی از بیماری‌های شغلی ۶ برابر فوتی‌های ناشی از حوادث شغلی است.همچنین ۵ درصد از کارگران به واسطه حوادث شغلی هر روز از کار غایب هتسند که تاثیر بسزایی در کاهش بهره وری نیروی کار دارد.

بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع در خصوص مکان‌های ناایمن از حادثه ناشی از کار پیشگیری می‌کنند و موجب نجات جان یک انسان می‌شوند؛ زیرا وقوع حادثه برای یک کارگر تبعات بسیاری برای خانواده و جامعه دارد.

از نظر اقتصادی به طور میانگین ۴ درصد تولید ناخالص داخلی جهان به خسارات مستقیم حوادث و بیماری‌های شغلی اختصاص می‌یابد.این در حالی است که این نرخ در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیشتر است.از سوی دیگر ۴۰ درصد از بازنشستگی‌های پیش از موعد در سطح جهان ناشی از حوادث و بیماری‌های شغلی است.

طبق آخرین آمار ۸۴۰ بازرس کار در سطح کشور وجود دارد که مسایل و موضوعات مربوط به حوزه روابط کار، شرایط کارگران،‌ نمونه قراردادهای ثبت شده،‌ رعایت ایمنی و حوادث کار را بررسی می‌کنند و به عنوان ناظر و ضابط قضایی فعال هستند.

بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع در خصوص مکان‌های ناایمن از حادثه ناشی از کار پیشگیری می‌کنند و موجب نجات جان یک انسان می‌شوند؛ زیرا وقوع حادثه برای یک کارگر تبعات بسیاری برای خانواده و جامعه دارد.

در این راستا اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گزارشی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای ماده ۹۶ قانون کار به مجموعه اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در جهت حفظ و صیانت از نیروی کار پرداخته است.

بر اساس این گزارش طی دو سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۱۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر صورت گرفته و ۱۱۳ درصد برنامه تحولی بازرسی کار در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

نظارت بر حسن اجرای مقررات قانون کار از دیگر اقداماتی است که طریق انجام ۱ میلیون و ۴۳ هزار بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار صورت گرفته و ۸۸۷ هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارفرمایان صادر شده است.

کاهش ۹.۵ درصدی نرخ آسیب‌های شغلی و کاهش ۷.۵ درصدی نرخ حوادث منجر به فوت طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه قبل دستاورد اقدامات نظارتی و بازرسی اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و طی این مدت با فعالیت بیش از ۲۶ هزار کمیته حفاظت فنی در سراسر کشور ۱۳۱ درصد برنامه تحولی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار محقق شده است.

طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ میانگین نرخ آسیب‌های شغلی ۹.۵ درصد و نرخ حوادث منجر به فوت ۷.۵ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش یافته است.

تدوین آیین‌نامه اجرایی مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار و تصویب آن از سوی هیات وزیران و برگزاری دو همایش ملی راهبردی با حضور شرکای اجتماعی و مدیران دستگاه‌های وظیفه مدار در راستای اجرای بهینه سند مذکور نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

برابر اعلام اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده این مجموعه با رویکرد حفظ و صیانت از کارگران و پایداری بنگاه‌های اقتصادی، انجام بازرسی‌های هوشمند از کارگاه‌های پرخطر را با بهره‌گیری از بازرسان کار توانمند و توسعه و مشارکت کارفرمایان و کارگران در ارتقای ایمنی کارگاه در دستور کار خود قرار داده است.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به اهمیت موضوع ایمنی در محیط‌های کارگاهی، لزوم آموزش نیروهای کار و رعایت نکات ایمنی از سوی کارگران در کارگاه‌های پرخطر امری ضروری است.

 به موجب ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان است و مطابق ماده ۸۵ قانون کار به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود برای کلیه کارگاه‌ها، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان الزامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار