بررسی اهمیت آموزش اقتصاد در مدارس در گفت‌وگو با پانا:

برای آموزش اقتصاد مبتنی بر مهارت در مدارس چه باید کرد؟

برای کاربردی کردن مفاهیم اقتصاد خوب است معلم و اقتصاددان آشتی کنند

تهران (پانا) - یک پژوهشگر حوزه اقتصاد عنوان می‌کند که برای آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان خوب است که میان اقتصاددانان و معلم‌ها پیوند برقرار کرده و دانش‌آموزان همراه با معلم‌ها در درس گروهی‌ها و کنفرانس‌های اقتصادی حضور داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۶۳۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
برای آموزش اقتصاد مبتنی بر مهارت در مدارس چه باید کرد؟

رحمت‌الله علی‌رحیمی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره نقش آموزش و پرورش در گسترش سواد مالی در جامعه گفت: «آموزش و پرورش با توجه به بعد تخصصی که دارد می‌تواند آموزش‌های لازم را در زمینه‌های مختلف اقتصاد و حتی سواد مالی به دانش‌آموز منتقل کند.»

رحیمی درباره اثرگذاری بالا بردن سطح سواد اقتصادی دانش آموزان بر بازار کار گفت: «دانش آموزان را ابتدا باید مفاهیم کلی اقتصاد و صنعت آشنا کرد. موضوعات اولیه باید عنوان شوند و در حداقل‌ترین شکل ممکن دانش‌آموزی که وارد بازار کار می‌شود با مفاهیم کلی بازار کار از قبل آشنایی پیداکرده باشد.»

وی افزود: «برای مثال در دبیرستان با مفهوم لگاریتم آشنا می‌شویم که کاربرد آن در آینده زندگی فرد خیلی مشخص نیست اما همین مفهوم خوب بود در دوره‌های تخصصی دانشگاه به افراد آموزش داده شود و دانش‌آموز در مدرسه با مفاهیم کاربردی‌تر مانند مفهوم تورم، صنعت یا قوانین بانکی و قوانین تجارت آشنا شود.»

آشنایی با مفاهیم اقتصادی پرکاربرد مانند تورم باید در مدرسه اتفاق بیافتد

رحیمی اظهار کرد: «از همان مفاهیم اولیه و ساده باید شروع کرد. اکنون دانش‌آموزان تشنه یادگیری درزمینهٔ تورم هستند زیرا در هر خانواده و در سطح جامعه درباره این موضوع صحبت می‌شود. آموزش مفهوم تورم به دانش‌آموز در این شرایط بسیار اثرگذار است. از مسئله پدید آمدن تورم گرفته تا مسیرهای مبارزه با موضوع تورم در جامعه باید موردتوجه قرار بگیرد. این مفاهیم نه در دانشگاه که اکنون در دوره نوجوانی باید آموزش داده شود.»

وی گفت: «قوانین بانکی، قوانین تجارت و قوانین چک موضوعات مهمی هستند که باید دانش‌آموز با آن به‌طورکلی آشنا شود تا بداند فردا روزی که وارد بازار کار می‌شود چک یک برگه کاغذ نیست و محتوای آن و قوانین مرتبط با آن مهم است. باید به دانش‌آموز گفته شود که درآیندِ با این نوع مطالب درگیر است و اکنون باید با مفاهیم کلی این زمینه‌های اقتصادی آشنا شود.»

برای آموزش اقتصاد مبتنی بر مهارت در مدارس چه باید کرد؟

این کارشناس اقتصادی گفت: «برای اینکه اقتصاد صرفاً تئوری آموزش داده نشود و مهارت محوری در این آموزش‌ها وجود داشته باشد خوب است که آموزش و پرورش از نظرات اقتصاددان‌ها بیشتر استفاده کند. برای پیوند اقتصاد و آموزش، خوب است که دانش‌آموزان و معلمین آن‌ها در سمینارها و کنفرانس‌هایی که در حوزه اقتصاد برگزار می‌شود، شرکت کنند.»

وی افزود: «دانش‌آموزان در چنین فضاهایی با مفاهیم واقعی اقتصاد آشنا می‌شود. در شرایط کنونی انجمن اقتصاددانان ایران، انجمن اقتصاددانان مسلمان و انجمن‌های مختلفی در حوزه اقتصاد وجود دارد که آمادگی دارند در مدارس کنفرانس و آموزش بگذارند. حتی خارج از مدرسه و در اتاق بازرگانی دانش‌آموز و معلم حضور داشته باشد و با نحوه گفت‌وگو تعامل اقتصاددان‌ها درزمینه‌های مختلف آشنا شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار