کارشناس بخش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

سازمان ملی مهارت و کارآفرینی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود

تهران (پانا) - کارشناس آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌های مالی و اقتصادی در مدارس اظهار کرد به‌منظور سامان‌بخشی به موضوع مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان باید سازمان ملی مهارت و کارآفرینی تشکیل شود که شاید بهترین جایگاه برای آن زیرمجموعه وزارت آموزش‌وپرورش است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۵۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملی مهارت و کارآفرینی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود

امیرعلی نعمت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با آموزش مسائل مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان گفت: «در دوران مسئولیت خود در وزارت آموزش و پرورش، در تعاملی که با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی کشور داشتم، همچنین به دلیل تجارب من در مسائل اقتصادی و بازار سرمایه کشور، به این نتیجه رسیدیم که یکی از خلاءهایی که برای آینده کشور وجود دارد، عدم آشنایی و تسلط دانش‌آموزان با دانش‌اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری و امور مرتبط با آن است. به همین دلیل با حضور بسیاری از متخصصان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران جلساتی در این رابطه برگزار و بررسی‌هایی انجام شد. »

آموزش مسائل اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری به فرهنگیان و دانش‌آموزان

نعمت‌اللهی در ادامه با اشاره به آموزش مسائل اقتصادی در جلسات مختلف به دانش‌اموزان و فرهنگیان افزود: «جلساتی در مقاطع مختلف تحصیلی به طریق علمی و موثر برگزار شد. این جلسات به نحوی بود که برای دانش‌آموزان ایجاد خستگی نکند، سبب انگیزه بخشی به آنان باشد و باعث هدایت آن‌ها شود. همچنین درخصوص تعلیم مسائل اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری به فرهنگیان تمهیداتی انجام شد. معلمان به عنوان قشر تاثیرگذار و مرجع کشور که در خانواده‌ها و مدارس نقش دارند، باید با مسائل اقتصادی و مالی آشنا شوند.»

وی در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت‌ها و مجالس به مسائل اقتصادی بیان کرد: «در سال‌های اخیر دولت‌ها و مجالس بر اساس مطالبات مردم که در مسائل اقتصادی است، توقع دارند تحولی در مسائل اقتصاد، تولید و توسعه کشور شکل بگیرد. به منظور سرعت‌بخشی در ایجاد شغل باید مهارت‌آفرینی اقتصادی برای دانش‌آموزان در دستور کار قرار گیردکه اخیرا اقداماتی در مقاطع بالاتر آموزش‌وپرورش صورت گرفته که باید بیش از پیش دنبال شود.»

ضرورت تشکیل سازمان ملی مهارت و کارآفرینی در آموزش‌وپرورش

کارشناس آموزش‌ و پرورش در رابطه با آموزش به محصلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و آموزش تکنسین‌های ماهر گفت: «به نظر می‌رسد باید یک تمرکزگرایی در زمینه فنی‌وحرفه‌ای کشور ایجاد شود. امروز سازمان فنی‌وحرفه‌ای را در وزات کار و امور اجتماعی، همچنین هنرستان‌ها و مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای را در بخش آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای را در وزارت علوم در اختیار داریم. تمامی این بخش‌ها در زمینه آموزش به نیروی‌انسانی فنی در کشور به صورت جداگانه در حال فعالیت هستند.»

نعمت‌اللهی در ادامه افزود: «به‌منظور سامان‌بخشی به موضوع مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان باید سازمان ملی مهارت و کارآفرینی تشکیل شود که شاید بهترین جایگاه برای آن وزارت آموزش‌وپرورش است. چرا که دانشگاه شهیدرجایی در آموزش‌وپرورش داریم. وقتی این تمرکزگرایی در حوزه آموزش به نیروهای فنی انجام شد، به عنوان قدم دوم باید در رابطه با رشته‌ها، بازارکار و همچنین جذب نیروی انسانی در استان‌ها نیازسنجی شود.»

نیاز آینده کشور به حرفه‌گرایی و مهارت فنی

وی همچنین به عدم علاقه‌مندی دانش‌آموزان به تحصیل در مدارس فنی‌وحرفه‌ای اشاره کرد و گفت: «دانش‌آموزان امروزه از پایه‌های ابتدایی تمام آمال و آرزوی خود را در ادامه تحصیل در رشته‌های نظری و کنکور می‌گذارند. در این فرآیند علاقه به رشته‌های نظری دانش‌آموزان، والدین، معلمان و حتی جامعه دخیل هستند. این امر در حالی است که نیاز آینده کشور به سمت حرفه‌گرایی و توسعه مهارت‌فنی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار