در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

آموزش بورس به دانش‌آ‌موزان، اعتماد از دست رفته را به بازار بورس برمی‌گرداند؟

تهران (پانا) - موضوع سرمایه‌گذاری مالی دغدغه این روزهای خانواده‌ها و بسیاری از افراد جامعه است و یکی از مسیرهای سرمایه‌گذاری بورس است. در سال‌های نه‌چندان دور هجوم به‌یک‌باره افراد جامعه به بورس بدون آگاهی با ضررهای مالی بسیار زیادی همراه شد. حالا یک فرصت خوب سرمایه‌گذاری مانده و اعتمادهایی که از دست رفته است. برای بازگرداندن این اعتماد باید از پایه کار کرد و آن آموزش علم و تجربه توأمان در سنین نوجوانی و جوانی است.

کد مطلب: ۱۳۳۴۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش بورس به دانش‌آ‌موزان، اعتماد از دست رفته را به بازار بورس برمی‌گرداند؟

حسین خزلی، کارشناس و فعال بازار سرمایه معتقد است که باید روش‌های سرمایه‌گذاری را از همان سنین کودکی در ذهن فرزندان این مرزوبوم نهادینه کرد اما روش آموزش نباید مستقیم باشد. سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه هم بیان می‌کند که چگونه در جوامع پیشرفته 80 تا 90 درصد جمعیت درگیر موضوع سرمایه‌گذاری در بورس هستند و در جنبه‌های مختلف بورس، از اوراق گرفته تا سهام مشارکت دارند.

کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه پیش‌درآمد آموزش سرمایه‌گذاری در مدارس را آگاهی از اقتصاد توسعه می‌داند و معتقد است سرمایه‌گذاری فی النفسه مفید نیست زیرا در یک مثال بزرگتر این میزان از سرمایه‌گذاری که با درآمد نفت رخ داده، نتوانسته جلوی تورم را بگیرد.

دانش‌آموز باید بداند چگونه سرمایه‌اش را به‌صورت مولد نگه دارد

حسین خزلی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا با بیان اهمیت آموزش بورس به کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل در مدرسه گفت: «وقتی نیم‌قرن یعنی تقریباً سه نسل ما درگیر تجربه‌ای به نام تورم هستند که ارزش پول ملی به این سرعت کاهش پیدا می‌کند، دقیقاً مانند زمانی که کرونا آمد و ما همه آموزش‌های بهداشتی به فرزندان‌مان می‌دادیم و خانواده‌ها و فرزندان‌شان را مجبور کردیم که آموزش‌هایی ببینند و رعایت‌های بهداشتی داشته باشند و اگر بپذیریم که این تورم یک عارضه و نقص است، حتماً باید برای برطرف کردنش از دبستان آموزش‌هایی را شروع کنیم.»

وی افزود:‌ «حتماً باید این آموزش‌ها را از دبستان آغاز کرد و در این مقطع با انواع بازی‌ها و به‌صورت غیرمستقیم این آموزش‌ها داده شود و در مقاطعی مانند راهنمایی و دبیرستان این مفاهیم را می‌توان در درس‌های‌شان گنجاند و ذهن بچه‌ها را به سمت این برد که اگر درآمد و مازاد درآمدی دارند حتماً باید پس‌انداز داشته باشند.»

خزلی گفت: «بچه‌ها از همان سنین دوران مدرسه باید یاد بگیرند که چگونه این پس‌اندازشان را مولد نگه دارند تا تورم ارزش این پس‌اندازها و زحمات‌شان را از بین نبرد.»

سه نهاد مهمی که وظیفه آموزش در بازار سرمایه را دارد

این کارشناس حوزه بازار سرمایه اظهار کرد: «برای به سرانجام رسیدن این مهم، سه نهاد بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه که سه نهاد ناظر مالی و پولی کشور هستند و هر سه وظیفه فرهنگ‌سازی و آموزش دارند، می‌توانند کمک‌های خوبی به آموزش و پرورش داشته باشند. سازمان بورس در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه انتشار کتاب‌ها و انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی برای آموزش بچه‌ها داشته اما سطحش بسیار محدود بوده و این مهم باید در سطح ملی فراگیر شود تا به سرانجام خوبی برسد.»

اهمیت آموزش سرمایه‌گذاری به‌صورت آکادمیک

سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در بلندمدت باید سرمایه‌گذاری به‌صورت آکادمیک آموزش داده شود اما پیش‌درآمد آن آموزش در مدارس است و آشنایی اولیه‌ای که کودکان و نوجوانان باید فرا بگیرند تا در ‌آینده وارد هر نوع شغلی که شدند ذهنیت صحیحی از موضوع پس‌انداز و سرمایه‌گذاری داشته باشند.»

وی افزود: «در تمام کشورهای توسعه‌یافته اینگونه مباحث و چگونگی استفاده از مازادها که در اختیار شخص در کودکی تا بازنشستگی قرار دارد، آموزش داده می‌شود. در جوامع پیشرفته 80 تا 90 درصد جمعیت درگیر هستند و در جنبه‌های مختلف بورس، از اوراق گرفته تا سهام مشارکت دارند.»

میرمعینی گفت:‌ «مهم‌ترین مباحث کلی که خوب است در سنین نوجوانی آموزش داده شود شامل آشنایی با بازارها و مکانیزم‌هایی که دارند و سلسله‌مراتب بازار و مأموریت‌هایی که بازار پول و اوراق بهادار بر عهده دارد و همچنین فرآیند فعالیت در این بازارها اهمیت دارد. آشنایی با مکانیزم سهام‌دار شدن و مشارکت در این نوع بنگاه‌های اقتصادی هم از سرفصل‌های مهم آموزشی است که همه این مباحث به‌طورکلی حدود 2 تا 10 ساعت به لحاظ ترمی وقت دانش‌آموز را به خودش اختصاص می‌دهد.»

اگر اقتصاد توسعه را ندانیم آموزش سرمایه‌گذاری در مدارس مفهومی ندارد

کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت آموزش صحیح سرمایه‌گذاری به دانش‌آموزان عنوان کرد: «یک موضوع مهم این است که اگر اقتصاد توسعه را ندانیم، به‌طورکلی نمی‌دانیم با سرمایه‌گذاری چه کنیم زیرا سرمایه‌گذاری فی‌نفسه مفید نیست. مگر این میزان از سرمایه‌گذاری که با درآمد نفت رخ داده توانسته جلوی تورم را بگیرد؟ قطعاً خیر.»

اطهاری گفت: «اقتصاد توسعه ندانیم نمی‌دانیم عدالت را چگونه باید پیاده کنیم زیرا عدالت از طریق سیاست اجتماعی پیوند هم‌افزا با رشد اقتصادی پیدا می‌کند. عدالت بدون سیاست اجتماعی پیاده شود نتیجه‌اش پرداخت این همه یارانه است اما رشد اقتصادی متوقف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار