مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

خودمراقبتی از عمده‌ترین مشکلات سالمندان است

زنجان (پانا) – مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت خودمراقبتی در حال حاضر یکی از عمده‌ترین مشکلات سالمندان است.

کد مطلب: ۱۳۱۳۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
خودمراقبتی از عمده‌ترین مشکلات سالمندان است

سلمان حسینی امروز در جلسه شورای سالمندان استان زنجان اظهار داشت: این مشکل به دلیل تغییر سبک زندگی است و خانواده‌ها دیگر به‌صورت هسته‌ای زندگی نمی‌کنند و پدربزرگ مادربزرگ‌ها (سالمندان) تنها هستند و کسی برای مراقبت از آن‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد میان‌سال باید از همین سن، خودمراقبتی‌ها را یاد گرفته تا در سالمندی دچار مشکل نشوند.

حسینی افزود: با توجه به اینکه اکثر افرادی که در خانه سالمندان وجود دارند، نیاز به مراقبت‌های شدید دارند همین مساله، اهمیت آموزش خودمراقبتی از سنین پایین‌تر را دوچندان می‌کند تا در سن پیری به مشکل برنخورند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به تغییر سبک زندگی‌ها گفت: سالمندان پس از بازنشستگی به دلیل اینکه با همسر خود تنها هستند، ممکن است دچار افسردگی شوند به همین دلیل طی چند وقت اخیر، رشته هایی مانند طب سالمندی برای سلامتی جسمی و فیزیکی سالمندان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها به این دلیل شکل گرفته است که افراد دچار افسردگی نشوند و در کنار هم‌سن و سالان خود، برنامه‌هایی را داشته باشند تا بتوانند روحیه شاد خود را حفظ کنند.

زنجان جزو 10 استان اول از لحاظ سالمندی جمعیت است

داود رحمانی، معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز گفت: طبق شاخصه جهانی افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی جمعیت سالمندان در سطح جهان ۸۰ سال طول می‌کشد.

وی افزود: با توجه به این نرخ و تحقیقات انجام‌شده این روند در ایران در ۲۲ سال از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۲۰ اتفاق خواهد افتاد که شاهد افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی جمعیت خواهیم بود.

رحمانی اظهار کرد: جمعیت سالمند جهان در سال ۲۰۵۰ طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۲۱.۵ خواهد بود و ایران ۳۱.۲ که در مقایسه با آمار جهانی وضعیت دشواری را در پیش خواهیم داشت.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری استان‌ها در سال ۱۳۹۵ زنجان، جزء ۱۰ استان اول از لحاظ سالمندی جمعیت است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان سالمند بوده است.

وی اظهار کرد: از بابت شاخص رشد سالخوردگی استان زنجان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در جایگاه هفتم و با رتبه ۷.۱ درصد بوده که باید یک مداخله‌ای در رابطه با سالمندی و افزایش باروری در آن انجام شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: نیاز هست که افرادی که به سن سالمندی می‌رسند باید افراد سالمی باشند تا بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.

وی افزود: همچنین وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی ادغام کرده است که عبارتند از پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق نظرسنجی درباره بیماری‌های قند و فشار خون که در سطح استان به‌صورت رایگان در حال اجراست و از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت می‌توان به بررسی اختلالات تغذیه‌ای اشاره کرد که در تمام مراکز و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت توسط مراقبین و پزشک‌ها بررسی‌های اولیه انجام می‌شود و در صورت نیاز به پزشک‌های تغذیه رجوع داده می‌شوند.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از عملکردهای انجام‌شده در دوران کرونا، واکسیناسیون سالمندان بوده است که ۹۱.۴ درصد از سالمندان استان نوبت اول واکسن را دریافت کرده و ۸۸.۷ درصد نوبت دوم و ۸۱.۶ درصد نیز در سطح استان دریافت کرده‌اند که درصد بسیار خوبی در سطح کشوری است.

وی یادآور شد: درخصوص بقیه اقداماتی که در دوران کرونا برای سالمندان انجام شده است می‌توان به واکسیناسیون افراد سالمند و کم‌توان در منازل آن‌ها و پیگیری مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش آن‌ها اشاره کرد.

دانش‌آموز خبرنگار: محمدجواد ملایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار