نایبرئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتوگو با پانا:
آموزشوپرورش در کنار آموزش مهارت عمومی به تخصص موردنیاز بازار کار بها دهد
وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفهای و وزارت تعاون باید تفاهم کنند تا آموزش با هدف مهارتآموزی انجام شود
تهران (پانا) - نایبرئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است آموزش و پرورش در هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای صرفاً تمرکزش را روی آموزش مهارت عمومی نگذارد و به آموزش مهارت تخصصی هم بپردازد و برای این مهم باید در زنجیره آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور قرار بگیرد.
علیرضا حیدری، نایبرئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتوگو با پانا پیشنهاد داد که آموزش و پرورش صرفاً به موضوع مهارت عمومی بها ندهد و تخصصیتر کار کند. وی در این زمینه گفت: «اگر شرایط بازار کار متعادل باشد و تا حدودی رضایت مزدی برای شاغلان وجود داشته باشد قاعدتاً در مرحلهای هستیم که باید به موضوع مهارت تخصصی جدیتر فکر شود. در این شرایط سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با بخش کارفرمایی و مخصوصاً کارفرماهای بزرگ که صنایع بزرگ را در اختیار دارند، همکاری مشترکی داشته باشند. یکی از این دو گروه امکانات فنی و دانش لازم را دارد و دیگری پشتیبانی فنی و تدارکاتی که برای گروه مقابل لازم است و حالا به این زنجیره خوب است آموزش و پرورش هم اضافه شود. این سه نهاد باید تفاهم کنند تا آموزش با هدف مهارتآموزی انجام شود و نه صرفاً مهارت عمومی داشته باشند.»
صنایع خاص برای آموزشهای خاص مورد توجه قرار بگیرند
نایبرئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: «در دورههای مشترکی که این سه نهاد برگزار میکنند، خوب است مراکز فنی و حرفهای مختص صنعتی خاص مانند نفت و گاز وجود داشته باشد و مستقیماً داوطلب و دانشپژوه بگیرد. در آنجا دورههای معنیدار مهارتی برگزار شده و قاعدتاً اثربخشی بیشتری خواهد داشت.»
وی افزود: «در همان دورههای کوتاهمدت و بلندمدت مشخصات برآورد شود که چه تعدادی از این افراد قرار است وارد بازار کار شوند. وقتی این افراد بهصورت تئوری و عملی در صنعتی خاص دوره میبینند، آنقدر درجه مهارتشان بالا میرود که بلافاصله جذب بازار کار میشوند. بنابراین نوع آموزش و مدت آموزش و کیفیت آموزش و امکانات آموزشی مهم است.»
صنعت خودش باید اعلام کند چه نیروی متخصصی نیاز دارد
حیدری درباره اینکه خوب است نیروی انسانی را مشخصات چه نهادی تربیت کند، گفت: «قاعدتاً صنعت باید نیاز خودش را برای یک دوره ۵ ساله با توجه به طرحهای توسعهای که دارد، معرفی کند و بگوید چه تعداد نیرو میخواهد. بخش آموزش به سفارش او نیرو تربیت کند و در نهایت نیرو میرود در جای خودش قرار میگیرد.»
وی افزود: «آموزش، هزینه دارد و نیاز به تربیت مربی و امکانات سختافزاری و نرمافزاری دارد. همه اینها باید مشترکا با حمایت دولت انجام شود و مدارس ویژهای تأسیس شود و مدارس خروجی مناسب را داشته باشند.»
آموزش باید دائماً بازتولید شود
حیدری ادامه داد: «سازمانهای خیلی بزرگ از خودشان هزینه میکنند برای مثال مرکز آموزش راهاندازی کرده و نیروهای خودشان را از این طریق تأمین میکنند تا کیفیت کالای خودشان را دائماً ارتقا و تنوع بدهند.»
وی افزود: «بخش آموزش حرفهای هم باید با همین الگو جلو برود. آموزش مختص یک دوره خاص نیست زیرا تکنولوژی دائماً تغییر میکند و کسانیکه در سطح حرفهای آموزش میبینند باید دائماً آموزش در حین کار داشته باشند تا بتوانند با آن تکنولوژی کار کنند. من فکر میکنم این سازوکار تجربه جهانی است و نیازی نیست ما مجدد چیزی را بسازیم. این کاری است که دنیا انجام میدهد.»
ارسال دیدگاه