نایبرئیس مجلس شورای دانشآموزی کشور:
ارائه راهحل، پیگیری و دوری از اهداف شخصی، اصالت یک نماینده کنشگر مجلس دانشآموزی است
بهارستاندو (پانا) - نایبرئیس مجلس شورای دانشآموزی کشور ارائه راهحل، پیگیری و دوری از اهداف شخصی را اصالت یک نماینده کنشگر مجلس دانشآموزی برشمرد.

در افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور حنانه کربلائی، دانشآموز پایه یازدهم دبیرستان ولایت، با کسب اکثریت ارا موفق به کسب عنوان نایبرئیسی مجلس دانشآموزی کشور شد؛ بههمین مناسبت خبرنگار پانا در گفتوگویی نقطهنظرات او را جویا شد.
حنانه کربلائی، دانشآموز خبرنگار پایه یازدهم رشته علوم انسانی از دبیرستان نمونه دولتی ولایت ناحیهدو بهارستان و نایبرئیس مجلس شورای دانشآموزی کشور، در گفتگو با پانا گفت: «مجلس دانشآموزی، متشکل از دانشآموزان نخبه و اندیشمند سراسر کشور، با ارائه دیدگاههای نوآورانه و منحصر به فرد خود، قادر به شناسایی و حل مسائلی است که از سطوح مدیریتی قابل مشاهده نیستند یا راهکارهای متناسبی برای آنها اندیشیده نشده است.»
کربلائی در خصوص الویت بندی مشکلات مدارس اظهار کرد: «مجلس دانشآموزی، به دلیل حضور مستقیم در بطن جامعه دانشآموزی و درک عمیق از تعاملات و چالشهای آن، توانایی بینظیری در اولویتبندی مشکلات ریشهای دارد. این ساختار میتواند نیازهای اساسی و فوری جامعه دانشآموزی را به وزارتخانه منعکس کند تا اقدامات لازم، فارغ از اولویتهای رایج، در اسرع وقت انجام شود.»
دانشآموز خبرنگار پایه یازدهم رشته علوم انسانی دبیرستان نمونه دولتی ولایت با اشاره بر الویت کنونی مجلس شورای دانشآموزی بیان کرد: «اولویت کنونی مجلس دانشآموزی، احیای جایگاه و رسمیت از دسترفته آن است. در گذشته، این نهاد از احترام و اعتبار بالایی برخوردار بود. با اینکه مجلس دانشآموزی، قانونگذار نیست، اما باید نقش مؤثر و جدی در فرایند شکلگیری قوانین ایفا کند.»
حنانه کربلائی در ادامه به تغییر دیدگاه نمایندگان مجلس شورای دانشآموزی اشاره کرد و تصریح کرد: «مجلس دانشآموزی با مشکل شخصیسازی و تمرکز بر دغدغههای صنفی خاص روبروست که این امر مانع پرداختن به مسائل کلان آموزش و پرورش، مانند ارزشیابی ورودی دانشگاه، میشود. تغییر نگاه نمایندگان به سمت خدمترسانی کلان به کل دانشآموزان و تلقی مجلس به عنوان جایگاهی برای خدمت خالصانه، راهکار اصلی است.»
نماینده ناحیه دو بهارستان و شهرستانهای استان تهران از نابرابری زیرساختی و آموزشی کشور انتقاد کرد و گفت: «نابرابری زیرساختی و آموزشی در کشور، منجر به سهم اندک دانشآموزان مناطق محروم در رتبههای برتر کنکور شده است. مناطقی مانند بهارستاندو، با وجود استعدادهای فراوان، از امکانات اولیه آموزشی مانند مدارس تیزهوشان محرومند. این کمبود امکانات، نه تفاوت هوشی، عامل اصلی است.»
وی به عدم ترویج هویت ملی و تاریخ اساطیری در مدارس تاکید کرد و افزود: «هتک حرمت اخیر به شاهنامه فردوسی، ریشه در عدم ترویج هویت ملی و تاریخ اساطیری در مدارس دارد. عدم آشنایی دانشآموزان با تاریخ و اهمیت حفظ زبان فارسی از طریق آثاری چون شاهنامه، آنها را در معرض تأثیرات رسانههای معاند قرار میدهد. محدودیت مدارس با نقوش شاهنامه، شکاف فرهنگی را تشدید کرده و فقر و کمبود امکانات، فرهنگ را به حاشیه میراند.»
کربلائی، برای ارتقای کیفیت تحصیل دانشآموزان مناطق محروم، پیشنهاد گنجاندن فایلهای آموزشی اساتید برجسته به صورت QR کد در کتب درسی را مطرح کرد.
نایبرئیس مجلس شورای دانشآموزی کشور با اشاره بر ایده پردازی خود در خصوص راه اندازی شبکه رسانهای گسترده برای دانشآموزان اظهار کرد: «مجلس دانشآموزی در حال راهاندازی یک شبکه رسانهای گسترده است تا دغدغههای دانشآموزان سراسر کشور را از طریق نمایندگان خود جمعآوری و پیگیری کند. این شبکه با هدف دریافت فراگیر مسائل و پیگیری آنها از سوی مقامات عالی، به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.»
کربلائی تصریح کرد: «موضوع اصلی این دوره از مجلس دانشآموزی، استفاده و گسترش هوش مصنوعی در حیطه دانشآموزی کشور، بهویژه در آموزش، تعیین گردیده است. پیگیری مستمر این موضوع از طریق برگزاری جلسات منظم، با هدف دستیابی به راهکارهای عملیاتی و حل مسائل مرتبط، در دستور کار قرار دارد.»
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «پیشنهاد میشود دانشآموزان عضو مجلس دانشآموزی به عنوان مشاوران مدیرکل و وزیر، در پیگیری مسائل استانی نقش ایفا کنند. این امر مستلزم برگزاری جلسات ماهانه با مدیران منطقهای و پیگیری حداقل دو مطالبهی استانی در هر دوره است. با توجه به فرصت یک ساله باقیمانده، استفاده بهینه از این زمان برای تحقق مطالبات ضروری است.»
ارسال دیدگاه