‌شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

نوسازی مدارس تهران در انتظار بسته حمایتی کمیسیون ماده 5

شهرداری تهران با آموزش و پرورش برای تبدیل به احسن شدن املاک همکاری می‌کند

تهران (پانا) - شهردار تهران اعلام کرد قرار است با پایش مدارس تهران، مدارس در مناطق برخوردار و مناطقی که مدارس به‌سمت متروکه‌شدن می‌روند در کمیسیون ماده 5 بستری فراهم شود تا آموزش‌وپرورش امکان تبدیل به احسن شدن املاکش را برای نوسازی مدارس ناایمن داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نوسازی مدارس تهران در انتظار بسته حمایتی کمیسیون ماده 5

میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع و سرانه فضای آموزشی شهر تهران 3.6 مترمربع است. درواقع سرانه فضای آموزشی شهر تهران 1.6 مترمربع از میانگین سرانه متراژ کشوری، پایین‌تر است. این عدد در برخی از مناطق شهر تهران وضعیت بدتری دارد. برای مثال در منطقه ۱۵ تهران 1.6 مترمربع سرانه فضای آموزشی وجود دارد و دانش‌آموز قرار است در این متراژ از فضای مدرسه علاوه بر آموزش، فعالیت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی هم داشته باشد. قاعدتاً این مقدار فضا جوابگو نیست. سرانه فضای آموزشی پایین به‌شدت فعالیت‌های بخش پرورشی دانش‌آموزان را هم تحت تأثیر خود‌ قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه شهر تهران از نظر آسیب‌های اجتماعی وضعیت خاصی دارد، نشان می‌دهد که باید به موضوع سرانه آموزشی توجه ویژه شود زیرا شهر تهران از نظر فضای آموزشی هم در کمیت مشکل دارد و هم در کیفیت.

وجود ۸۲۷ مدرسه فرسوده در شهر تهران

«تهران پولدار فقیر است. ملک‌های ارزشمند دارد اما دانش‌آموزانش در مدارس لرزان‌اند.» این جمله را معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران دو سال پیش در گفت‌وگو با پانا گفته بود. محسن بهارلو از وجود ۸۲۷ مدرسه فرسوده در شهر تهران خبر داده بود که هر لحظه امکان آوار‌شدنش روی سر دانش‌آموزان تهرانی وجود داشت. آن زمان آموزش‌وپرورش شهر تهران توانسته بود تعداد ۱۱ملک از زیرمجموعه خودش با ارزش ریالی بالا را شناسایی کند که اگر قانون اجازه فروش یا تهاترش را می‌داد، تعداد زیادی از این مدارس نوسازی می‌شد.

امکان تبدیل به احسن مدارس تهران فراهم شده است

حالا بعد از گذشت دو سال علیرضا زاکانی، شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد که قرار است برای نوسازی مدارس تهران تدابیری اندیشیده شود. وی با اشاره به اینکه برای نوسازی مدارس تهران بسته کلی مصوب شده است، عنوان کرد: «در کمیسیون ماده 5 مقرر شد تا پایشی از مدارس شهر تهران شود و براساس آن پایش، مدارسی که در مناطق برخوردار هستند یا نیازی به سرانه‌ آن‌ها نیست تبدیل به احسن شوند.»

وی افزود: «نتیجه این اقدام این است که در سایر مناطق از این بسته استفاده شود.»

میزان فرسودگی‌ها و کهنگی مدارس شهر تهران زیاد است و منابع مالی زیادی نیاز دارد تا این تعداد از مدارس ناایمن، ایمن‌سازی شود و درعین‌حال راهکارهای قانونی خوبی برای سرعت بخشیدن به نوسازی مدارس شهر تهران وجود دارد که نیازمند همکاری بین نهادی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار