یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا

مدرک‌گرایی مانع شکوفایی استعدادهای منابع انسانی در فرآیند آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - یک پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه مدرک‌گرایی راه شکوفایی استعدادهای منابع انسانی در فرآیند آموزش و پرورش را گرفته است، عنوان کرد ماحصل عملکرد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید تأمین نیروی انسانی متخصص و خلاق برای بخش‌های صنعت، بازار و جامعه باشد نه اینکه با گسترش بی‌رویه تأسیس دانشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور، مدرک‌گرایی را توسعه بدهد.

کد مطلب: ۱۳۲۷۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مدرک‌گرایی مانع شکوفایی استعدادهای منابع انسانی در فرآیند آموزش و پرورش است

طیبه موسوی، دبیر و پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به جایگاه کارآفرینی در نظام آموزشی، گفت: «اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است. بیکاری رو به فزاینده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و موج گرایش به تحصیلات تکمیلی و ماندن در دانشگاه‌ها در مقام مدرس و استاد دانشگاه از یک‌سو و افزایش انتظارات والدین از فرزندان به قبولی‌شان در رشته‌های پزشکی از سوی دیگر نشان از نابرابری در نظام آموزش‌وپرورش و انحراف از اهداف هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش دارد.»

مدرک‌گرایی راه شکوفایی استعدادهای منابع انسانی در فرآیند آموزش و پرورش است

وی افزود: «بنیان آموزش و پرورش می‌بایست بر شکوفا ساختن استعدادها، ظرفیت‌ها و انباشت سرمایه انسانی در جهت تحقق نیازهای بازار صنعت،خدمات و کشاورزی استوار باشد اما متأسفانه مدرک‌گرایی یکی از مشکلات پیچیده‌ای است که سد راه شکوفایی استعدادهای منابع انسانی در فرآیند آموزش و پرورش است.»

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: «در بسیاری از مناطق کشور به خاطر کاهش فاصله متقاضیان ورود به رشته‌های فنی و مهندسی شاهد راهیابی داوطلبانی هستیم که با پایه‌های آموزشی ضعیف به رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند. ماحصل عملکرد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، تأمین نیروی انسانی متخصص و خلاق برای بخش‌های صنعت، بازار و جامعه است نه اینکه با گسترش بی‌رویه تأسیس دانشگاه‌ها در نقاط کشور مدرک‌گرایی را توسعه بدهد.»

وی افزود: «متأسفانه بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت، در اندیشه استخدام در بخش‌های دولتی هستند. تقریباً بخش قابل‌توجهی از بنیان شخصیت و زندگی فرزندانمان در مدارس و دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و سهم قابل‌توجهی از منابع و انرژی دولت و خانواده‌ها و دانش‌آموختگان را به خود اختصاص می‌دهد. اگر ماحصل این‌همه تلاش‌ها به بیکاری و ناامیدی آن‌ها برای ورود به کسب‌وکار منجر گردد؛ نشان می‌دهد که شعار آموزش برای بهتر زیستن تحقق نیافته است.»

فضای آموزش تحت تاثیر کنکور قرار گرفته است

موسوی گفت: «فضای غالب آموزش و پرورش و آموزش عالی بیش‌ازاندازه تحت تأثیر آموزش های کلاسیک و انتزاعی و درنتیجه استرس آزمون‌های رسمی و آمادگی برای کنکور قرارگرفته است. در حالیکه دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه همچون باغ‌های ذی قیمیتی هستند که می‌توانند این نهال‌هایی با لوح سفید و استعداد بالقوه را به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار پرثمری پرورش دهند و برآیند نهایی آن توسعه کارآفرینی، توسعه پایدار و افزایش رفاه و ثروت ملی خواهد بود.»

موسوی گفت: «بسترهای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مالی را باید در آموزش و پرورش خلاق و نوآور جستجو کرد. آموزش و پرورش بر پایه شناسایی و شکوفایی استعدادها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها می‌تواند کلید مؤثری برای حل مشکلات بیکاری و افزایش تولید و ثروت ملی در یک فرآیند مستمر و پایدار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار