در پاسخ به پانا تشریح شد

حلقه مفقوده میان مدرسه و دنیای کار چیست؟

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه اقتصاد آموزش و پرورش با بیان اینکه مهارت‌آموزی صرفاً نباید برای دانش آموزان هنرستانی تعریف شود، عنوان کرد که رشته‌های نظری هم باید در مهارت‌های عملی آموزش دیده باشند.

کد مطلب: ۱۳۴۰۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
حلقه مفقوده میان مدرسه و دنیای کار چیست؟

الهام یوسفی، کارشناس حوزه اقتصاد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره راهکارهای ارتباط دادن فضای آموزشی مدرسه به بازار کار اظهار کرد: «در طول دهه‌های اخیر متناسب با شرایط اقتصادی راهکارهای مختلفی برای برقراری این ارتباط ابداع شده است. این موضوع فقط به کشورهای توسعه‌یافته تعلق ندارد بلکه به‌عنوان چالش اصلی نظام‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در کشورهای درحال‌توسعه مورد بررسی است. زیرا پاسخگوئی به نیازهای محیط کار از دغدغه‌های اساسی نظام‌های آموزشی است»

اهمیت به روز بودن آموزش‌های مهارتی مدارس

یوسفی عنوان کرد: «با توجه به‌سرعت تغییرات فناوری و تحول در شیوه‌های تولید در دنیا باید آموزش‌های مهارتی به‌گونه‌ای باشد که بتواند هنرجویان را پس از فراغت از تحصیل یا اتمام دوره آموزشی در حدی توانمند سازد که بتوانند به آسانی در محیط کار از مهارت خود استفاده کنند و از عهده کارهای محول شده به خوبی برآیند و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ سازند. به همین سبب یکی از جنبه­‌های مهم رویکرد آماده‌سازی دانش آموزان برای زمینه‌های شغل عام مسئله رابطه بین کار و آموزش است.»

اهمیت مهارت‌آموزی در رشته‌های نظری

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «آنچه تحت عنوان «از مدرسه به کار» در ادبیات آموزشی به‌ویژه در امریکا مطرح شده است درواقع نهضت اصلاح‌طلبانه‌ای است که نه‌فقط در آموزش فنی و حرفه‌­ای بلکه در آموزش متوسطه عمومی موردتوجه قرار گرفته است و هدف­ آن تلفیق یادگیری نظری و عملی، ارتباط آموزش متوسطه با آموزش بعد از متوسطه، و تلفیق یادگیری کارمحور با یادگیری مدرسه‌محور است.»

وی افزود: «به عنوان مثال تجربه یادگیری کارمحور در علوم می‌تواند ادبیات علمی بیشتر و علاقه حرفه‌­ای به علوم را بیشتر کند. فعالیت‌های یادگیری کار محور برای دانش‌آموزان فرصتی را فراهم می‌کند که طی آن دانش نظری و مهارت حرفه‌­ای را همراه هم برای حل مسائل جهان واقعی بکار ببرند. ارتباط آموزش با دنیای کار، دانش‌آموزان را در شرایط دنیای واقعی قرار می‌دهد و فرصت اکتشاف در شرایط واقعی را برای آن‌ها فراهم می‌سازد.»

مسئله ادامه تحصیل بعد از آموزش متوسطه

یوسفی گفت: «یکی از دغدغه‌هایی که همواره مربیان و دانش آموزان به‌ویژه در دوره‌­های فنی و حرفه‌­ای در اغلب کشورها به‌ویژه در ایران داشته‌اند، مسئله ادامه تحصیل بعد از آموزش متوسطه است. گرایش شدید دانش آموزان و اولیا آن‌ها برای رفتن به دانشگاه و تقاضای بالای شرکت در کنکور دانشگاه‌ها اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در ایران این دغدغه را بیشتر آشکار می‌کند.»

دلایل استقبال کمتر دانش آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای

وی درباره دلیل استقبال کم خانواده‌ها و دانش‌آموزان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای گفت: «شاید یکی از دلایل عدم استقبال دانش آموزان و اولیا آن‌ها به آموزش‌های فنی و حرفه‌­ای در مقایسه با آموزش‌های نظری شانس کمتر فارغ‌التحصیلان این آموزش‌ها برای ورود به دانشگاه­‌ها باشد. لذا یکی از جنبه‌هائی که در رویکرد آماده‌سازی دانش آموزان برای زمینه‌های عام شغلی به آن توجه می‌شود، این است که امکان انتخاب دانش‌آموزان برای رفتن به دانشگاه و کار وجود داشته باشد. به همین دلیل، ادامه تحصیل و کسب مهارت‌های سطح بالاتر در دوره‌های بعد از متوسطه از مواردی است که همواره بر آن تأکید شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار