رئیس سازمان نوسازی مدارس خبر داد:
اجرای طرح «مدرسه اولیا» در اولویت نوسازی مدارس/ آییننامه «مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محلهمحور» بهزودی ابلاغ میشود
ابلاغ دستورالعمل ساخت ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگمقیاس به استانها
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر تقویت زمینههای مشارکت اولیای دانشآموزان در روند احداث و نگهداری مدارس تاکید کرد.

جلسه ستاد نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با حضور حمیدرضا خانمحمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس و عاطفه مدبرنژاد مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش به صورت ارتباط برخط با استانها برگزار شد.
خانمحمدی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام عزای حسینی (ع)، با تاکید بر نقش بیبدیل مشارکت مردمی در توسعه فضاهای آموزشی اظهار داشت: ماهیت انجمن اولیا و مربیان بر پایه مشارکت مردمی استوار است و نهضت توسعه عدالت آموزشی نیز با همین رویکرد طراحی شده است.
وی حضور فعال خانوادهها در عرصه آموزش و پرورش را نقطه قوت نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: باید با ایجاد سازوکارهای مناسب، زمینه نقشآفرینی بیشتر اولیا در ساخت، تعمیر و نگهداری مدارس را فراهم کنیم. در این راستا، آییننامه مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محلهمحور به زودی توسط شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به تکالیف برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس بند «د» ماده ۹۲ این برنامه، ساخت ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس در دستور کار قرار گرفته که دستورالعمل اجرایی آن به استانها ابلاغ شده است. این مجتمعها با رویکرد ایجاد فضاهای اشتراکی و تعامل با محله طراحی خواهند شد.
خانمحمدی افزود: دستورالعمل مشارکت اولیا در این سامانه تدوین شده است. پروژهها در این سامانه تعیین و تفاهمنامههای مربوطه با نظارت مجامع خیرین مدرسهساز استانها منعقد خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت تسریع در تحقق اهداف نهضت، خاطرنشان کرد: پروژههای کوچکمقیاس در «طرح مدرسه اولیا» اولویت قرار گیرند تا نتایج ملموس آن سریعتر نمایان شود. طراحی این مدارس باید کاملاً منطبق بر ضوابط و استانداردهای آموزشی باشد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس بر لزوم مستندسازی و تبیین اقدامات تأکید و بیان کرد: از رسانههای استانی دعوت کنیم در پوشش اخبار این نهضت مشارکت فعال داشته باشند. تجربه مشارکت مردمی در دفاع مقدس و این جنگ ۱۲ روزه تحمیلی و طرح شهید عجمیان الگوی مناسبی برای ماست.
در بخش دیگری از این نشست، خانمحمدی به موضوع ایمنسازی مدارس اشاره کرد و گفت: تدوین راهنمای طراحی فضاهای امن و چندکاربردی بر اساس مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان در دستور کار قرار دارد. این امر به ویژه برای مدارس واقع در مناطق پرخطر مانند مجاورت پادگانها ضروری است.
خانمحمدی با اشاره به توجه ویژه نهاد ریاست جمهوری به نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، گفت: گزارش پیشرفت پروژهها روزانه به نهاد ریاست جمهوری ارائه میشود. از استانها میخواهیم نسبت به تکمیل پروژههای نیمهتمام از جمله محوطهسازی و تعیین حریم مدارس سریعتر اقدام به عمل آورند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس در بخش پایانی صحبتهای خود از برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت مهندسان نوسازی مدارس در بازسازی اماکن آسیب دیده در نبرد ۱۲ روزه خبر داد و گفت: از توان متخصصان برای طراحی، نظارت و بازسازی ساختمانهای خصوصی و دولتی آسیبدیده از جنگ استفاده خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه