رئیس سازمان نوسازی مدارس در نشست هماندیشی فعالان و جهادگران آموزشی در مناطق محروم:
آموزش و پرورش پس از ۴۶ سال در دولت چهاردهم در اولویت قرار گرفته است
تهران (پانا) - نشست هماندیشی فعالان و جهادگران آموزشی در مناطق محروم صبح امروز در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پانا، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشست اظهار کرد: امروز پس از ۴۶ سال و در دولت چهاردهم، آموزش و پرورش در سختافزار و نرمافزار اولویت اول کشور قرار گرفته است و دتر پزشکیان اهتمام ویژهای در این زمینه دارند.
حمیدرضا خانمحمدی ادامه داد: من از همه گروههای جهادی قدردانی میکنم. کلیدواژهای که همگی بر آن تاکید داریم پیوستن به سامانه هاست. در حوزه آموزش، بازماندگان از تحصیل و ... ما جهادیها میتوانیم الگوهای خیلی خوبی را شروع و به نتیجه برسانیم.
وی اضافه کرد: ارتباط مستقیم با مدیر مدرسه نکته مهمی است که مهمانان به آن اشاره کردند. این نکته درستی است و باید از مرحله ستادی عبور کرد و مستقیم سراغ مدیر مدرسه رفت.
خانمحمدی با بیان اینکه مدرسه کانون تحول است، گفت: با الگویی که رییسجمهور مطرح کردهاند، هر مدرسه را یک گروه مردمی پیش خواهد برد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید مرتب این مسیر را به پیش ببریم. اینکه مدرسه کانون توجه باشد یکبار برای همیشه باید این ریل را بگذاریم و توسعه کشور را رقم بزنیم.
مهدی مسکنی، دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این نشست، با اشاره به تجربیات شخصی و مشاهدههای میدانی خود در مناطق محروم گفت: اولین باری که ورود به مدرسهسازی برای من به شکل جدی باز شد، با معلمی آشنا شدم که نهتنها آموزش میداد، بلکه اخلاق و تشکر را هم یاد میداد. این تجربه برایم الهامبخش شد تا درک کنم مدرسه چقدر میتواند نقش کلیدی در ساخت آینده کشور داشته باشد.
وی افزود: مدرسه فقط یک فضای فیزیکی نیست. معلم، هویتبخش است، شخصیتساز است. مدیر مدرسه اگر دغدغهمند باشد، یک شهر را میتواند تغییر دهد. باید به مدرسه نه صرفاً به عنوان آموزش، بلکه به عنوان کانون تحول اجتماعی نگاه کنیم.
مسکنی در ادامه به تجربیات موفق جهادی اشاره کرد و گفت: در دوره کرونا با یک مدل ساده مشارکت مردمی، توانستیم تولید ماسک را به یک حماسه ملی تبدیل کنیم. این نشان میدهد که مدل خیلی مهم است. اگر بتوانیم همین مدل را در مدرسهسازی و آموزش پیاده کنیم، میتوانیم آینده کشور را بسازیم.
وی با اشاره به مدرسهای در سراوان استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: فقط یک مدرسه در سراوان توانسته تاکنون ۱۸۰ پزشک تربیت کند؛ همین امسال ۲۷ دانشآموز آن وارد رشته پزشکی شدهاند. این آمار نشان میدهد که آموزش درست، با مدل درست، در هر نقطهای از کشور میتواند معجزه کند.
دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یاد و خاطره برخی از چهرههای مؤثر در حوزه فعالیتهای عامالمنفعه و جهادی را گرامی داشت و گفت: خدا رحمت کند مرحوم مجتبی کاشانی، مرحوم حافظی و مرحوم قفلی را. این بزرگواران در سختترین شرایط، انرژی خود را وقف مدرسه کردند. من با چشم خودم دیدم که چگونه یک کارگر ساده با یک هنرمند یا نویسنده کنار هم قرار گرفتند تا برای بچهها مدرسه بسازند.
وی تأکید کرد: ما امروز به شدت نیازمند این هستیم که شور جوانی را به یک مدل عملی و قابل اجرا گره بزنیم. بچههای دهه ۸۰ و ۹۰ نیاز دارند دیده شوند، انگیزه بگیرند، مسئولیت پیدا کنند. با واگذاری واقعی کار و میدان دادن، این نسل میتواند شگفتی بیافریند.
مسکنی در پایان خاطرنشان کرد: باید مدرسه را جدی بگیریم. باید آموزش و پرورش را از حالت منفعل خارج کنیم. معلم نباید نگران معیشت باشد، بلکه باید با تمام توان در میدان تربیت حضور داشته باشد. این، رسالت ماست؛ اگر به توسعه کشور فکر میکنیم، باید از مدرسه شروع کنیم.
ارسال دیدگاه