رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:
عملیات اجرایی ۷ هزار و ۲۰۰ پروژه مدرسهسازی در کشور آغاز شده است/ هدفگذاری تحویل ۳۰۰۰ مدرسه تا مهر امسال
تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه عملیات اجرایی ۷ هزار و ۲۰۰ پروژه مدرسهسازی در کشور آغاز شده است از هدفگذاری تکمیل و تحویل ۳۰۰۰ مدرسه تا مهر امسال خبر داد.

حمیدرضا خانمحمدی در جمع خبرنگاران به نظام مسائل احصاشده در حوزه احداث مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای اصلی ما، وجود مدارس عارضهای یا کانکسی، ساختمانهای سنگی ناایمن و تراکم بالای دانشآموزان در برخی مناطق است. همچنین تخریب و بازسازی مدارس در مناطق فرسوده و حاشیهای شهرها و ارتقای سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، جزو اولویتهای جدی ماست.
وی با بیان اینکه در کنار این موارد، موضوعاتی نظیر دانشگاه فرهنگیان، هنرستانها و پژوهشسراها نیز بهعنوان مسائل کلان مطرح شدهاند که در قالب برنامههای آینده دنبال خواهند شد، ادامه داد: در حال حاضر، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ پروژه مدرسهسازی مکانیابی شده که ویژگی متمایز آنها، مردمیبودن است. یعنی برای هر پروژه، یک گروه مردمی باید شکل بگیرد، دور پروژه را مشخص و آن را پیگیری کند؛ چه از نظر مالی، چه اجرایی.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: خیرین، شرکتها، حامیان مسئولیت اجتماعی و اهالی منطقه در اجرای این پروژهها مشارکت خواهند داشت. حتی طرح این رویکرد از سوی شخص رئیسجمهور بوده و ایشان تاکید دارند که مردم در خلق، اجرا و نگهداری مدرسهها نقش ایفا کنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس از افزایش مشارکت خیرین در این زمینه خبر داد و گفت: پس از صحبتهای رئیسجمهور، تعهد خیرین از ۷.۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. این نشاندهنده عزم جدی جامعه خیرین برای پاسخ به ندای رئیسجمهور است. در این مسیر نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، بنیاد علوی و بسیج نیز برای تکمیل پروژهها و پایان مدارس سنگی پای کار آمدهاند.
خانمحمدی با اشاره به هدفگذاری دولت در این حوزه گفت: دولت در قالب نهضت مدرسهسازی، اعتبارات ویژهای برای تکمیل پروژههای نیمهتمام اختصاص داده است. امیدواریم تا پایان ششماهه نخست سال، بیش از ۳۰۰۰ مدرسه از پروژههای نیمهتمام تکمیل و تحویل داده شود. تعداد پروژههایی که در حال حاضر در دست اجرا داریم، حدود سه برابر متوسط عملکرد سالهای قبل سازمان است؛ این موضوع نیازمند عزم جدی، برنامهریزی دقیق و تداوم مشارکت مردمی است.
روایت مشارکت مردم در مدرسهسازی در «بساز مدرسه»
رئیس سازمان نوسازی مدارس بر اهمیت روایتگری و روحیه مردمی این نهضت تاکید کرد و گفت: ما در قالب رویداد فرهنگی «بساز مدرسه»، بهدنبال روایت مشارکت مردم هستیم. این رویداد با الهام از فرهنگ دفاع مقدس، داستانها، عکسها، شعر و فیلمهایی از مشارکتهای محلی را به نمایش میگذارد تا افراد متمول بدانند که برخی مردم با حداقل امکانات، همه داشتههای خود را برای ساخت یک مدرسه هزینه میکنند. برای نمونه دهیار روستایی با وجود مشکلات اقتصادی، زمین مدرسه را با کمک اهالی آماده کرد؛ در حالی که آن زمین تنها داراییاش بود. اینها باید روایت شود تا روحیه ایثار و مشارکت تقویت شود.
حدود ۱۲۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی فوری است
خانمحمدی همچنین به اقدامات خاص در حوزه مدارس پُرخطر اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق با چالش جدی مدارس ناایمن مواجه هستیم. بهطور خاص، حدود ۱۲۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی فوری است. برای این موارد نیز با تامین منابع لازم، پروژهها در دست اقدام هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری، هدف ما تکمیل حداکثری پروژههای نیمهتمام و ارتقای کیفی مدارس در مناطق کمبرخوردار است. شرط اصلی تحقق این اهداف، ادامه مشارکت مردم، خیرین و همافزایی نهادهای مسئول است. این یک کار مردمی است و اگر مردم آن را ازآنِ خود بدانند، قطعا به موفقیت خواهد رسید.
ارسال دیدگاه