نهاوندیان : صنعت اسباب‌بازی راه‌حلی برای گذر از تحریم‌ها است

تهران (پانا) - معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری بازی و اسباب‌بازی را امکان مناسبی برای آموزش رفتار دانست و تاکید کرد می‌توانیم به صنعت اسباب‌بازی به‌عنوان راه‌حلی برای گذر از تحریم‌ها نگاه کنیم.

کد مطلب: ۹۹۰۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نهاوندیان : صنعت اسباب‌بازی راه‌حلی برای گذر از تحریم‌ها است

محمد نهاوندیان در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: «زمانی‌که درباره رشد جشنواره ملی اسباب‌بازی طی سال‌های گذشته و اهتمام رشد آن در کانون پرورش فکری آگاه شدم و در جلسه‌ای از پیشرفت‌های آن در بخش‌ خصوصی شنیدم خواستم تا آنچه لازم است به این بخش کمک شود. عنوان تمرین زندگی در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی عنوان عمیقی است. بازی را باید تمرین زندگی ببینیم و در آموزش با نگاهی جدی آن را دنبال و به آن توجه کنیم. بازی تنها یک بازی نیست و باید آن را جدی گرفت‌.»

او ادامه داد: «بازی در زندگی کودکان و تربیت نسل آینده نقش جدی دارد اما در اهتمام و برنامه‌ریزی توجه هدفمند و هوشمند به آن را اعمال نمی‌کنیم.»

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری یکی از نیازهای جامعه را تمرین عقلانیت و تصمیم‌گیری دانست و گفت: «با بازی می‌توانیم عقلانیت، انتخاب گزینه بهتر، توجه به معیارها، تصمیم‌گیری، کار جمعی، مسئولیت و پاسخ‌گویی آموزش دهیم. در صحنه زندگی اگر به مشکلی بر می‌خوریم به این دلیل است که جایی تمرین مشورت و تحمل یکدیگر را نکرده‌ایم.»

نهاوندیان افزود: «تمرین اخلاق عملی در کودکی انجام نداده‌ایم؛ راه‌حل این نیست که یک نفر خطابه کند و دیگران بشنود بلکه باید در موقعیت قرار بگیریم ولو تمرینی باشد و با این تمرینات می‌توانیم تصمیم اقتصادی با اخلاق عملی بگیریم. در برخی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها اندیشه ساخت و کسب حداکثر سود است به‌همین دلیل اخلاق عملی اعمال نمی‌شود.»

او ادامه داد: «تمرین کسب درآمد حلال و حرام و راه درست باید تمرین شده باشد. وقتی هیچ‌جا آموزش داده نشده نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود. باید توجه کنیم که واقعیات زندگی در بستر آموزش غیرجدی اتفاق می‌افتد.»

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری بر جدی گرفتن بازی در کودکی تاکید کرد و رابطه فرهنگ و اقتصاد را دوسویه دانست. او افزود: «در اقتصاد الگوی برتر سه‌گانه ساختار، رفتار و عملکرد داریم که عملکرد نتیجه ساختار و رفتار است. فرآیند تصمیم‌گیری اگر به‌گونه‌ای باشد که در آن سخنان کارشناس شنیده می‌شود می‌تواند تاثیرگذار باشد. مجموع فعالان و سیاست‌گذاران فضای عمومی کسب و کار را شکل می‌دهد. اگر قصد داریم در بلندمدت عملکرد تکانی بخورد باید در حوزه ساختار و رفتار اقدام کنیم.»

بازی و اسباب‌بازی امکان مناسبی برای آموزش رفتار است

نهاوندیان گفت: «بازی و اسباب‌بازی امکان مناسبی برای آموزش رفتار است و می‌تواند به آن شکل دهد. در کشور ما به‌جای مسیر راه‌حل گرایانه به‌ دنبال منفی‌گویی هستیم و با مسائل با ذکر مصیبت پیش می‌رویم. برای گذر از این شرایط در نگاه بلندمدت باید آموزش با بازی و اسباب‌بازی را گسترش دهیم.»

او اسباب‌بازی را از مفاهیم فرهنگی دانست و گفت: «اما موثرتر از آن در اقتصاد پیدا نمی‌کنیم؛ البته با توجه به رابطه دوسویه این دو، اقتصاد بر فرهنگ نیز تاثیر دارد و رشد هر دو عامل اصلی جلوگیری از گناه و فساد است. رشد اقتصادی لازمه اعتلای روحی، فکری و فرهنگی جامعه و اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که در تربیت بلندمدت نسل آینده موثر باشد.»

چین از صادرات بیش از 3 میلیارد دلار در ماه در اسباب‌بازی گذر کرده است

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری بر جدی گرفتن صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد و گفت: «چین از صادرات بیش از سه میلیارد دلار در ماه اسباب‌بازی گذر کرده است که این میزان بیش از فروش سالانه صادرات نفت ایران در وضعیت کنونی است پس می‌توانیم به صنعت اسباب‌بازی به‌عنوان راه‌حلی برای گذر از تحریم‌ها نگاه کنیم.»

لزوم حمایت سیستم‌های بانکی از صنعت اسباب‌بازی

او ادامه داد: «سیاست دولت حمایت از کارهای کوچک است. وزارت صنعت، معدن و تجارت سیستم‌های بانکی برای طرح‌های اشتغال‌زا و صندوق امید در رابطه با شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان باید به این صنعت منابعی را به‌شکل ویژه اختصاص دهد.»

نهاوندیان گفت: «صنف‌های مربوط به اسباب‌بازی باید هماهنگ شوند و متولی داشته باشند و با همراهی در بخش دولتی جلو بروند زیرا از هر فرصتی هر چند کوچک باید برای تغییر و گذر افتخارآمیز از تحریم استفاده کرد. البته برای صادرات باید به مشکل پرداخت فکر کرد؛ با به راه افتادن رمز ارزها در مسائل اقتصادی مشکل حل می‌شود.»

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: «شرایط و تحولاتی در ارز اتفاق افتاد که ثمره آن را در تقویت تولید داخلی و جهش صادرات می‌توان دید و در حوزه اسباب‌بازی هم دیده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار