در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان؛

نهاوندیان: آمریکا حق وتوی درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول را ندارد

تهران (پانا) - محمد نهاوندیان، معاون رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، می‌گوید هیچ کشوری از جمله ایالات متحده حق وتوی درخواست وام از سوی اعضای صندوق بین‌المللی پول را ندارد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نهاوندیان: آمریکا حق وتوی درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول را ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نهاوندیان دوشنبه شب در گفتگوی ویدئویی با کریستین امانپور، مجری شبکه سی‌ان‌ان، گفت: هیچ کشوری در صندوق بین المللی پول حق وتو ندارد، و سیاست صندوق بین المللی پول این است که در ارزیابی و تایید درخواست های وام، منصفانه عمل کند.

وی افزود: ایران در درخواست خود از صندوق بین‌المللی پول خواستار «تأمین مالی فوری» شده که یک ابزار خودکار است که حق دولت‌ها و کشورهاست که در هنگام نیاز مالی، می توانند از آن استفاده کنند. ایران از اعضای موسس صندوق بین المللی پول است و عملکرد مالی خوبی دارد و این نهاد بین المللی باید کاری را انجام دهد که از آن انتظار می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با تکذیب شایعات مبنی بر رد درخواست وام ایران اعلام کرد درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می گذراند و بسیاری از کشورها از آن حمایت کرده اند.

نهاوندیان تصریح کرد: هنگامی که با شیوع یک بیماری در سطح جهان روبرو هستیم، مهم است که درک کنیم اگر بیماری در یک نقطه از جهان مهار نشود، در واقع به گسترش آن در دیگر نقاط جهان کمک کرده ایم. بنابراین این یک مسئله داخلی نیست، بلکه یک مسئله جهانی است.

وی افزود: واقعیت آن است که اکنون شاهد جنبه تاریک جهانی شدن هستیم. با یک مشکل جهانی روبرو هستیم، اما راه حل جهانی برای آن نداریم. اکنون زمان همکاری است نه اینکه دعواهای جدید شروع کنیم و مانع از دستیابی یک کشور به اقلام پزشکی شویم. ما همه در یک قایق نشسته ایم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران و تاثیرات منفی آن در مبارزه جمهوری اسلامی ایران با کرونا گفت: در ایران مشکلاتی که در مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد دو چندان است و دلیل آن هم تحمیل هزینه اضافی معاملاتی است. ادعای آمریکا که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند ادعای نادرستی است. همان طور که می دانید تجارت دو طرفه است، اگر بخواهید پول کالاهای وارداتی را بپردازید، باید از طریق موسسات مالی اقدام کنید و این در حالی است که تمام بانک ها و موسسات مالی در معرض تهدید و فشار دولت آمریکا هستند. بنابراین، در واقعیت عملی ، تهیه اقلام درمانی، بسیار مشکل و پرهزینه است.

وی در واکنش به پیشنهاد کمک امریکا به ایران و رد این پیشنهاد از سوی مقامات جمهوری اسلامی، گفت: حرف و عمل آمریکا باید با هم مطابقت داشته باشد. نمی شود دو دوزه بازی کرد. نمی توانید مانع از دستیابی کشوری به اقلام پزشکی و دارو و غذا بشوید و همزمان اعلام کنید که آماده کمک هستید. آنها قبل از اینکه کمک کنند باید تمام موانعی را که بر سر راه تجارت عادی قرار داده اند بردارند، چه در مورد غذا و اقلام پزشکی و چه برای تجارت در هر زمینه دیگری. بنابراین به اعتقاد من اولین گام ، ارسال بسته های کوچک دارو نیست، بلکه گام نخست ، باید لغو واقعی تحریم‌ها باشد.

نهاوندیان در پاسخ به سؤالی در خصوص تردیدهایی که در خصوص آمارهای ارائه شده از سوی دولت در خصوص تلفات کرونا مطرح می‌شود، گفت: به نظر من اگر شما به فضای مجازی و دنیای مجازی مراجعه کنید،‌ همه چیز مورد تردید قرار دارد،‌ حتی آمارهای ارائه شده توسط آمریکا هم مورد تردید قرار می گیرند. آن چه که وزارت بهداشت ما در طول تمام این ۴۵ روز انجام داده است، آن ها را بر اساس موارد قطعی تأیید شده، اطلاع رسانی کرده است،‌ و همین طور که توانایی های انجام آزمایش رشد یافته است، دقت آمارها نیز افزایش پیدا کرده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان در کشور ما افزایش موارد آزمایش گیری است . چه اینکه در ابتدا به دلیل دشواری در دسترسی به کیت های آزمایش ، ما قادر نبودیم تمامی موارد ابتلا را تایید کنیم ولی در حال حاضر ما اطلاعات بیشتری در دست داریم و به لطف تیم های غربالگری که وزارت بهداشت ما راه اندازی کرده است و مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز واقع شده، اکنون بیش از ۶۰ میلیون نفر در کشور تحت غربالگری قرار گرفته اند. بدین ترتیب اطلاعات ما در سراسر کشور در حال افزایش است.

وی روند کنترل بیماری در کشور را امیدوارکننده خواند و گفت: داده ها حاکی از آن است که برخی از استان ها از نقطه اوج ابتلاء به بیماری عبور کرده اند و هم اکنون در ناحیه افول در منحنی شیوع بیماری قرار گرفته اند. ما امیدواریم که با ادامه همکاری از سوی مردم، که در فاز نخست شاهد آن بودیم، قادر به کنترل بیماری بشویم، و عملکرد درمانی در ایران ثابت کرد که امکانات فراهم شده ، تا کنون، برای پاسخگویی به تمامی موارد مراجعه کفایت کرده است. ما در ایران، موردی را نداشتیم که بیماری به بیمارستان آمده و نتواند در آنجا تحت درمان قرار گیرد.

او با اشاره به کاهش تدریجی محدودیت‌ها و آغاز فعالیت کسب و کارها در مرحله «فاصله‌گذاری هوشمند» گفت: در واقع، این سومین مرحله از سیاست فاصله گذاری اجتماعی در ایران است. همان طور که می دانید، تعطیلات نوروزی برای ایرانیان ایام سفر و گشت و گذار است. هنگامی که دولت شروع به اطلاع رسانی به مردم کرد و از آنها خواست به مسافرت نروند، برای ایرانی ها سخت بود که به سفر نروند. اما آمار نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد مردم به طور داوطلبانه تصمیم گرفتند که به سفر نروند. بنابراین، با کسب این رأی حمایت و پشتیبانی از مردم، درمرحله دوم مقابله با کرونا ، مقررات سفت و سخت تر شد و محدودیت های سختگیرانه تری اعمال گردید و مقرر گردید مردم از استان های خود خارج نشوند. اکنون اگر به آمار امروز و دیروز که توسط وزارت بهداشت ایران ارائه شده نگاهی بیندازید، می بینید که روند ابتلا در برخی از استان های کشور رو به کاهش است. مرحله سوم را مرحله فاصله گذاری اجتماعی هوشمند نامگذاری کرده اند که بر اساس آن برخی ادارات و کسب و کارهای ضروری، کار خود را از سر می گیرند. اما شعار «در خانه بمانید» همچنان پابرجاست. در این مرحله، یک سوم کارمندان دولت در خانه خواهند ماند و مشاغل غیر ضروری و اجتماعات، همچنان بسته می‌مانند.

نهاوندیان بر شفافیت کامل دولت در مسئله کرونا تاکید کرد و گفت: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که سیاست دولت رئیس جمهور روحانی،‌ شفافیت کامل درباره این موضوع است. ما بر سر جان مردم معامله نمی کنیم، و سیاست ما بیانگر این است که جان مردم به اندازه حیات اقتصادی آن ها برای ما اهمیت دارد. بسته حمایتی که برای این امر طراحی و تصویب شده است، بودجه وزرات بهداشت را تقویت کرد، ‌به همین دلیل است که اکنون ما در مقایسه با بعضی از دیگر کشورها، حتی در اروپا، حتی ایالات متحده، در شرایط قابل قبولی به سر می بریم. ما متاسفیم که برخی از اخباری که از آنجا می شنویم بسیار ناراحت کننده هستند. در حال حاضر در ایران، ما در حال حرکت به سمت کنترل گسترش بیماری هستیم. تعداد مبتلایان و بیماران، روند رو به رشد را پشت سر گذاشته است، در عین حال باید بسیار باتدبیر عمل کنیم. محدودیت ها همچنان اعمال می شوند. ما امیدواریم همانطوری که مهار در استان هایی که بیماری از آن جا شروع شد انجام گرفته است، چنانچه بیماری را در استان های جدید مهار کنیم، ما از این مرحله عبور خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار