رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود.

کد مطلب: ۸۷۱۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ارقام کشاورزی فناورانه در اردبیل معرفی می‌شود

حسین کربلایی خیاوی در جلسه کمیته فنی بذر استان اردبیل اظهار داشت: این جلسه به منظور ارائه گزارش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در زمینه میزان فرآوری و تولید، گزارش پیشرفت فیزیکی برنامه تولید بذر سال زراعی 99-98 ، بررسی مشکلات توزیع بذر و تدوین راهکارهای عملی برای جلوگیری از انباشت بذر و بررسی وضعیت و امکان تولید ارقام DPX سویا در منطقه برگزار شده است .

وی بذر را از مهمترین نهاده‌های تولید کشاورزی برشمرد و با اشاره به شرکت‌های خصوصی تولیدکننده، نقش این شرکت‌ها را در تولید و کاهش وابستگی کشور به این نهاده، مهم خواند و گفت : تولید بذر سالم و با کیفیت، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است .

کربلایی خیاوی با بیان اینکه تولید و معرفی ارقام اصلاح‌شده محصولات زراعی در راستای افزایش عملکرد و تولید محصولات مختلف و افزایش ضریب امنیت غذایی، خود اتکایی و کاهش وابستگی انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از اصول مهم در تحقق این امر، استفاده از نهاده‌های مرغوب در روند تولید به ویژه بذر مناسب و گواهی شده است و افزایش تولید از طریق افزایش بهره‌وری از سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: با وجود کاهش سطح زیر کشت، با افزایش بهره‌وری و عملکرد و به کارگیری فناوری‌های نوین، بذور گواهی شده و استاندارد و نهاده‌های با کیفیت شاهد پایداری تولید گندم در سال‌های اخیر هستیم .

وی تأمین هسته‌های اولیه بذری را از اقدامات مهم تحقیقاتی این مرکز برشمرد و افزود: امسال در حوزه تولید محصولات فناورانه و به ویژه تولید هسته‌های اولیه بذر محصولات کشاورزی، موفق به تولید یک هزار و 400 تن بذر پرورشی یک، دو، سه و مادری ویژه مناطق نیمه گرمسیر و سردسیر استان شده‌ایم که پس از پروسس در اختیار کشاورزان استان و سایر مناطق کشور قرار خواهد گرفت .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: در مجموع، حدود 48 هزار تن بذر از سطح 14 هزار هکتار مزرعه تولید بذر کشاورزی با دریافت گواهی کیفیت به دست کشاورزان رسیده است .

کربلایی خیاوی گفت: بیش از 200 دانش فنی توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده است که در 35 مورد از این دانش فنی محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مشارکت مستقیم داشته‌اند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه بیان کرد: استان اردبیل یک استان کشاورزی است و با وجود اینکه 1.09 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد چهار درصد از تولیدات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود .

احمد شهریار افزود: خوشبختانه سه سال متوالی است که شاهد خودکفایی و پایداری تولید گندم در کشور هستیم و با وجود کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی از 10 میلیون تن گندم تولیدی کشور سهم استان اردبیل 500 هزار تن بود، از 450 هزار تن بذر مورد نیاز کشور هفت درصد آن در این استان تولید می‌شود که حاکی از تولید دانش‌محور و بهره‌وری مناسب است .

وی گفت: 90 درصد گندم آبی و حدود 40 تا 45 درصد گندم دیم کشت شده از بذر گواهی شده است و استان اردبیل از افق 1404 که در آن ضریب نفوذ بذری برای گندم دیم 45 درصد و برای گندم آبی 60 درصد بذر گواهی شده و استاندارد در نظر گرفته شده جلوتر است .

مدیر دانه‌های روغنی استان نیز اظهار کرد: سویا یک از مهمترین منابع تولید روغن در دنیا بوده و استان اردبیل از مناطق عمده کشت سویا با سطح زیر کشت 16 هزار هکتار به شمار می‌رود .

احمدی با تاکید بر تنوع ارقام و استفاده از مولتی لاین‌ها گفت: دو رقم سویا زودرس و میان‌رس با نام‌های ویلیامز و صبا که توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شده‌اند با وجود این رقم کتول با وجود دیررس بودن در سطح بالایی از شهرستان بیله‌سوار کشت می‌شود .

وی افزود: توسعه کشت این محصول در استان اردبیل اقدامی مؤثر در پویایی بخش کشاورزی و خودکفایی استان در حوزه اقتصاد و اشتغال است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار