رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خبرداد:

اجرای ۶۰۸ طرح تحقیقاتی در بخش کشاورزی اردبیل

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در چهار سال گذشته ۶۰۸ فقره طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف کشاورزی در استان اردبیل اجرا شد.

کد مطلب: ۶۵۹۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، حسین کربلایی خیاوی در مراسم گرامیداشت هفته دولت در اردبیل اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی بوده و با تحقق این امر مهم می‌توان به توسعه ایده آل و پایدار دست یافت .

وی افزود: به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با طراحی نظام نوین ترویج و جذب ۱۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شبکه گسترده ترویج را در یک هزار و ۲۰۰ مرکز خدمات کشاورزی کشور مدیریت می‌کند .

کربلایی بیان کرد: بر اساس این طرح عرصه‌های تولید کشور به ۱۰ هزار پهنه تقسیم‌بندی شده و مروجین مسئول پهنه‌ها به عنوان نمایندگان بخش کشاورزی با کشاورزان ارتباط مشاوره‌ای برقرار و پهنه تحت پوشش را هدایت می‌کنند و در راستای این طرح محققان در مراکز خدمات کشاورزی به ‌عنوان محققان معین فعالیت دارند .

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پیش از اجرای طرح نظام نوین ترویج، مراکز خدمات کشاورزی کشور وضعیت مطلوبی نداشت به طوری که قبل از سال ۹۲ به ازای هر سه هزار و ۱۳۰ بهره‌بردار یک مروج کشاورزی ولی در حال حاضر به ازای هر ۶۳۰ بهره‌بردار یک مروج در کشور وجود دارد و در زمینه آموزش بهره‌برداران نیز سرانه آموزش کشاورزان از ۳۳ دقیقه در سال ۹۲ به ۴۴ دقیقه در سال ۹۵ افزایش یافته است .

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم در حوزه تولیدات گیاهی ۷۵ رقم و ۷۹ آفت‌کش جدید به کشاورزان معرفی شده و تولید نهال گواهی‌شده ۲۲ درصد و نظارت بر بذور گواهی‌شده حدود ۷۲ درصد افزایش داشته است .

کربلایی اظهار کرد: در چهار سال گذشته در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ۶۰۸ فقره طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف زراعی و باغی، علوم دامی، جنگل و مرتع و حفاظت خاک و آبخیزداری اجرا و نیز توسط اعضای هیئت علمی و محققان این مرکز ۳۳۹ مقاله علمی پژوهشی، ۱۲۴ نشریه تحقیقی ترویجی و ۸ کتاب تخصصی منتشر شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار