تولید بیش از 2.5 میلیون اصله نهال شناسه‌دار در نی‌ریز

نی ریز ( پانا ) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از سطح زیر کشت ۱۵ نهالستان دارای مجوز با بیش از2.5 میلیون اصله نهال شناسه‌دار در استان فارس خبر داد و افزود: نهالستان‌های نی‌ریز از نظر تولید نهال، مقام نخست فارس را داراست.

کد مطلب: ۸۷۱۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تولید بیش از  2.5 میلیون اصله نهال شناسه‌دار در نی‌ریز

ذبیح اله سیروسی، در گفت و گو با پانا ، با بیان اینکه استان فارس با۴۰۰ نهالستان سنتی و ۱۲ میلیون اصله نهال استاندارد از لحاظ تعداد و سطح زیر کشت دومین تولید کننده کشور است، افزود: شهرستان نی ریز با ۱۵ نهالستان دارای مجوز و با تولید بیش از 2.5 میلیون اصله نهال شناسه دار، مقام اول را در استان فارس داراست.

وی ادامه داد: در این نهالستان‌ها گونه‌های درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار و همچنین درختان غیر مثمر تولید می‌شود.

وی افزود: نهال های شناسه دار نی ریز به اقصی نقاط کشور از جمله استان های کرمان، مشهد، یزد، اصفهان و کردستان صادر می شود که شامل گونه های سیب، گلابی، به، انگور، بادام، گردو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گوجه باغی، گیلاس، آلبالو، پسته، انار، انجیر و درختان غیر مثمر است.

به گفته ی وی شهرستان نی ریز پتانسیل صادرات نهال به سایر کشورها را نیز داراست.

سیروسی خاطر نشان کرد: حفظ جایگاه باغبانی شهرستان در استان و کشور، لزوم توجه به مهم ترین مسئله زیر بنایی باغبانی یعنی تولید نهال شناسه دار و سالم را شدت می بخشد. که احداث تنها باغ نخبه، تأمین اندامک تکثیری انجیر کشور و باغ مادری گردو زیر نظر مؤسسه علوم باغی در همین راستا بوده است.

وی با بیان این‌که یکی از راههای برون رفت و مقابله با خشکسالی، استفاده از گونه های دیم و مقاوم به خشکی است، اظهار داشت: در همین راستا در منطقه مشکان نی ریز در سال 1391، باغ انجیر رقم سبز با مساحت 30 هکتار احداث شد که هم اکنون به بار نشسته و پس از بازدیدهای مکرر بازرسین، مسئولین و محققین ملی، استانی و شهرستانی به عنوان باغ نخبه کشوری در زمینه تهیه اندام تکثیری سالم و عاری از ویروس مورد تایید قرار گرفت و در کنار این باغ ، به منظور مدیریت بهتر آب، اقدام به تولید نهال شناسه دار انجیردر محیط بسته کرده، که سالانه پتانسیل تولید بیش از پانصد هزاراصله نهال گلدانی را دارا است.

نهال درختان میوه به عنوان اصلی ترین نهاده و زیر بنای احداث باغ های فنی و اقتصادی محسوب می شود. باغ اقتصادی، باغی است که از نهال سالم، استاندارد و شناسه دار استفاده کند. صنعت باغداری یک سرمایه گذاری بلند مدت اقتصادی است که بدون اطمینان از سلامت و اصالت نهال ها می تواند در معرض تهدید قرار گیرد. کاشت نهال های سالم و شناسه دار می تواند درختان مقاوم و باغ های سرشار از محصول را در آینده تأمین کند. در شناسنامه نهال های سالم، گونه، رقم، نژاد نهال و تأیید سلامت نهال ذکر شده است.

خبرنگار: زهرا فرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار