معاون سازمان استاندارد:

32 هزار و 500 استاندارد ملی در کشور تدوین شده است

اردبیل (پانا) - معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران گفت: تاکنون بیش از 32 هزار و 500 استاندارد در سطح ملی در کشورمان تهیه و تدوین شده است.

کد مطلب: ۸۴۷۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
32 هزار و 500 استاندارد ملی در کشور تدوین شده است

سودابه یحیی‌زاده در گردهمایی منطقه‌ای تدوین و ترویج استاندارد در شهرستان سرعین اظهار کرد: ما همه ساله نشست‌های منطقه‌ای را به صورت تخصصی در حوزه تدوین و ترویج استاندارد برگزار می‌کنیم که این گردهمایی دومین نشست منطقه‌ای است که در سالجاری با حضور استان‌های شمالغرب کشور شامل آذربایجان شرقی، غربی، زنجان، قزوین و اردبیل برگزار می‌شود .

وی خاطرنشان کرد : سازمان استاندارد در رویکرد نوین خود توجه به تدوین و ترویج استانداردهای ملی و منطقه‌ای را در دستور کار قرار داده تا از ظرفیت استان‌ها در این زمینه بهره‌ گرفته شود .

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران اصلی‌ترین ماموریت سازمان ملی استاندارد را در تدوین و ترویج استانداردها حوزه نظارت بر اجرای استانداردها، ارزیابی کیفیت واردات و صادرات و صدور گواهینامه در این زمینه و همچنین حوزه اندازه‌گیری و اوزان و کالیبراسیون اعلام کرد .

یحیی‌زاده گفت: در بخش تدوین و ترویج استانداردها تاکنون 32 هزار و 500 استاندارد ملی در کشور تدوین شده که قابلیت دسترسی و استفاده از آن برای تولیدکنندگان در همه حوزه‌ها فراهم است .

وی در ادامه به فعالیت 34 کمیته ملی و تخصصی در حوزه تدوین استاندارد اشاره و تصریح کرد: متناسب با هر رشته‌ای ما استانداردهای ملی را تدوین و ابلاغ می‌کنیم به طوری که در سطح بین‌المللی نیز تاکنون 28 استاندارد توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین شده است .

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران جایگاه کشورمان را در سطح بین‌المللی و در بین سازمان ایزو با 163 عضو بیست و دوم اعلام کرد و افزود: برای اولین بار کشورمان ایران به عنوان عضو هیئت مدیره فنی سازمان ایزو انتخاب شده تا در جمع 15 عضو این هیئت قرار گیرد .

یحیی‌زاده با قدردانی از فعالیت خوب استاندارد در استان اردبیل و مدیریت توانمند این استان در تهیه، تدوین و ترویج استاندارد گفت: ما در این استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و فناوری اطلاعات داریم باید به تناسب این ظرفیت در تدوین استانداردها تلاش و جدیت داشته باشیم .

وی خاطرنشان کرد : بالاترین سهم تدوین استاندارد مربوط به صناعی غذایی و محصولات متنوع کشاورزی است که ما به لحاظ ارتباط این حوزه با ایمنی و سلامت مردم نسبت به تهیه استانداردها و تدوین آن حساس هستیم تا سلامت مردم تضمین شود .

معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد ایران در مورد استاندارد موادغذایی عرضه شده به صورت فله‌ای نظیر رب گوجه فرنگی و پنیر و کره بیان کرد: در این زمینه به دلیل گستردگی تولید در مناطق روستایی امکان عملیاتی کردن استانداردها وجود ندارد هر چند که ما استاندارد این کالاها را تهیه کردیم .

یحیی‌زاده افزود : باید از ابزارهای نظارتی در این زمینه استفاده کنیم تا تولیدات روستاییان با سلامت کامل به بازار عرضه شود .

وی همچنین به تدوین استانداردهای تشویقی و اختیاری نیز اشاره کرد و بیان داشت: ما برای برخی از کالاها و مایحتاج مردم نظیر نان استانداردهایی را تدوین کردیم که با همکاری وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم تا بر نحوه تهیه و عرضه نان باکیفیت به مردم نظارت کنیم و قطعا در این باب با همکاری دستگاه‌های مرتبط با خاطیان برخورد خواهد شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار