روایت کارآفرین موفق ملاردی که پس از سوادآموزی، قالی‌بافی خود را راه‌اندازی کرد

غنیمتی: ایمان قلبی و اراده، دو عامل مهم در راه‌اندازی کسب و کار است

ملارد (پانا) - کارآفرین موفق ملاردی که پس از سوادآموزی و کسب مدرک بین‌المللی، حالا کسب و کار موفق خود در حوزه قالی‌بافی را دارد، داشتن ایمان قلبی به تصمیمات و اراده را دو عامل مهم در راه‌اندازی کسب و کار می‌داند که موجب استحکام و پایداری شغلی می‌شوند.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
روایت کارآفرین موفق ملاردی که پس از سوادآموزی، قالی‌بافی خود را راه‌اندازی کرد

سالانه در دنیا هزاران کسب و کار جدید راه‌اندازی می‌شود که پشت آنها افرادی خوش ذوق وجود دارد که شبانه‌روز در حال تلاش و پیشرفت برای رونق کسب و کار خود هستند. امروزه برخی کسب و کارهای رایج، بین عموم مردم شناخته شده‌اند و افراد زیادی در فضای مجازی کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی می‌کنند و از آن درآمد خوبی به دست می‌آورند، اما برخی از کسب و کارها فراموش شده‌اند و در جامعه کمرنگ هستند. یکی از این کسب و کارهای فراموش شده هنر ارزشمند و نفیس قالی‌بافی است.

هنر قالی‌بافی در گذشته بسیار پررونق بود، اما امروزه کمرنگ شده و با وجود این موضوع، برخی از افراد باسابقه و هنرمند در تلاشند آن را حفظ کنند، این افراد، بسیار خوش ذوق، صبور و هنرمند هستند و در تلاشند اصالت فرش و قالی ایرانی را حفظ کنند و اجازه نمی‌دهند که از یادها برود‌. برای شناخت حرفه قالی‌بافی گفت‌و‌گویی با یکی از زنان کارآفرین موفق و پرتلاش ملاردی داشتیم.

ام کلثوم غنیمتی، کارآفرین موفق ملارد، در رابطه با حرفه خود، عنوان کرد: «حرفه من هنر قالی‌بافی است و توانستم با کمک خداوند این کار را از صفر به صد گسترش دهم، ۱۸ سال سابقه کار دارم. من از سن کودکی به این کار علاقه‌مند بودم و رویای گسترش آن را در ذهنم پرورش می‌دادم.»

وی افزود: «در ابتدا بدون هیچ کمک مالی و هیچ وامی با هزینه شخصی خودم توانستم کسب و کارم را گسترش دهم و امروزه بانوان خانه‌دار زیادی در کارگاه قالی‌بافی من مشغول هستند و در کنار امور خانه، قالی می‌بافند و درآمد دارند و این عامل برای یک بانوی خانه‌دار بسیار مفید و تاثیرگذار است، چرا که هم این حرفه ارزشمند را می‌آموزد و هم به استقلال مالی می‌رسد.»

این زن کارآفرین درباره انگیزه و همت خود گفت: «من در ابتدا فردی بی‌سواد بودم، اما در دوره‌های سوادآموزی شرکت کردم، ادامه تحصیل دادم و در دانشگاه بین‌المللی بعد از کسب قبولی در آزمون، مدرک بین المللی دریافت کردم و هم‌اکنون در فرهنگسرای شهرداری ملارد، مشغول هستم و به هنرجویان شهرستان ملارد قالی‌بافی، گلیم بافی و بافت تابلو فرش آموزش می‌دهم. همچنین در مرکز یادگیری شهید باهنر نیز مربی سوادآموزان در عرصه قالی‌بافی هستم.»

غنیمتی، درباره سختی‌های کار خود، افزود: «هر کاری سختی‌های خاص خود را دارد و برای رسیدن به موفقیت باید آنها را با جان و دل قبول کرد. قا‌لی‌بافی هم کاری سنگین است و چشم ها و کمر افراد در این عرصه آسیب می‌بیند، حرفه قالی‌بافی مختص افراد صبور است. افرادی که با عشق به کار خود ادامه می‌دهند.»

مربی قالی‌بافی شهرستان ملارد تصریح کرد: «تا به حال به بیش از ۱۰۰۰ نفر این حرفه ارزشمند را آموزش داده‌ام و تقریبا ۱۰۰ نفر در کارگاهم مشغول به تحصیل و یادگیری هستند و برخی از هنرجویان نیز مشغول به کار قالی‌بافی به صورت شخصی هستند. بین هنرجویان از سنین نوجوان، جوان و بزرگسال نیز دیده می‌شود که با هدف آموزش، حفظ اصالت فرش و قالی ایرانی و کسب درآمد، وارد این عرصه می‌شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار