معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان زنجان‌؛

‌برنامه فراگیر پرورشی نگاهی جامع به تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت برنامه فراگیر پرورشی با توجه به اهداف پایه‌ای مندرج، نگاه جامع به تربیت تمام‌ساحتی و تمام استعدادهای دانش‌آموزان دارد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
‌برنامه فراگیر پرورشی نگاهی جامع به تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان دارد

حسین میرزایی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «برنامه فراگیر پرورشی در راستای اجرای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توجه جدی به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب و به‌ویژه در لبیک به توصیه‌های مندرج در بیانیه و همینطور رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص لزوم جذاب‌سازی فعالیت‌های پرورشی در سطح مدارس تدوین و ابلاغ شده است.»

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین نکاتی که برنامه فراگیر پرورشی دارد، ایفای نقش همه ارکان تعلیم و تربیت و سیاست‌های تحولی و ابلاغی دولت به آموزش و پرورش در مسائل مرتبط با حوزه تربیتی است، خاطرنشان کرد: «همچنین این برنامه در راستای اولویت‌بخشی و ارتقای کیفیت و جذابیت برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس با تکیه بر 2 اصل مدرسه‌محوری و احیای نقش تربیتی تمام ارکان سهیم و موثر در تربیت به‌ویژه با راهبری مدیر مدرسه و سایر ارکان در کنار مربی پرورشی طراحی شده است.»

با اجرای مطلوب برنامه فراگیر پرورشی و فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده و ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان در ایفای نقش موثرشان در فعالیت‌ها علاوه بر اجرای برنامه‌ها در تدوین، طراحی، تصمیم‌گیری برنامه‌ها توسط متربیان و با راهبری مربی قطعا فعالیت‌های مدارس در حوزه تربیتی را برای دانش‌آموزان جذاب خواهد کرد

میرزایی با بیان اینکه برنامه فراگیر پرورشی با توجه به اهداف پایه‌ای مندرج، نگاه جامع به تربیت تمام‌ساحتی و تمام استعدادهای دانش‌آموزان دارد، افزود: «استعداد و توانمندی‌های مختلف دانش‌آموزان لزوم اجرای یک برنامه جامع به‌عنوان برنامه فراگیر پرورشی را اجتناب‌ناپذیر و ضروری جلوه می‌دهد. از طرفی برنامه فراگیر پرورشی می‌تواند برخی از چالش‌هایی که در حوزه فعالیت‌های پرورشی در سال‌های گذشته بوده را مرتفع کند.»

وی ادامه داد: «همچنین برنامه فراگیر پرورشی با امکان ارزیابی عملکرد پرورشی مدارس، مطلع شدن خانواده‌ها از کم‌وکیف برنامه‌های پرورشی و مشارکت فعال آن‌ها در همراهی برنامه‌ها و توجه جدی به عاملیت متربیان و هدایت و راهبری مربی قطعا می‌تواند به اثربخشی برنامه‌های تربیتی در مدارس در راستای تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان کمک کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه 5 هدف پایه‌ای ایمان، امید، خردورزی، نشاط و هویت در برنامه فراگیر پرورشی آمده است، گفت: «ذیل هر کدام از این هدف‌پایه‌ها یک فعالیت محوری ذکر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اقامه نماز جماعت، حضور هر دانش‌آموز حداقل 2 بار در طول سال تحصیلی در انواع اردوهای دانش‌آموزی، ایجاد موقعیت‌های گفت‌وگو و پرسش و پاسخ برای دانش‌آموزان در درون مدرسه و حضور همه دانش‌آموزان و ایجاد بستر برای شرکت دانش‌آموزان مطابق با علایق و استعدادهایشان در یکی از جشنواره‌ها و مسابقات متنوع علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و همگانی در سطح مدرسه و انواع پویش‌هایی که برگزار می‌شود و عضویت هر دانش‌آموز حداقل در یک تشکل دانش‌آموزی با تکیه بر تقویت هویت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد.»

وی افزود: «با اجرای مطلوب برنامه فراگیر پرورشی و فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده و ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان در ایفای نقش موثرشان در فعالیت‌ها علاوه بر اجرای برنامه‌ها در تدوین، طراحی، تصمیم‌گیری برنامه‌ها توسط متربیان و با راهبری مربی قطعا فعالیت‌های مدارس در حوزه تربیتی را برای دانش‌آموزان جذاب خواهد کرد.»

میرزایی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین هم به این شکل آمده که همه ارکان مدرسه در تربیت، سهیم و موثر هستند، اظهار کرد: «از سوی دیگر یکی از سیاست‌های راهبردی حوزه معاونت پرورشی در یکی دو سال اخیر، بردن تربیت از حاشیه به متن تعلیم است و مصادیق زیادی هم در سال گذشته در این حوزه صورت گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: «علاوه بر این معتقدیم که بسیاری از مضامین تربیتی در دل کتاب‌های درسی هم وجود دارد اما کاری که برنامه فراگیر پرورشی در کنار این برنامه‌ها انجام می‌دهد این است که برنامه فراگیر پرورشی ضمن توجه جدی به مشارکت دادن عملی دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و پرورشی از طریق تشکل‌ها توجه جدی به اهداف دوره‌های تحصیلی نیز داشته و این اهداف دوره‌های تحصیلی هم در کتاب‌های درسی تجلی دارد و هم در فوق برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و پرورشی که مکمل آن فعالیت‌ها خواهد بود.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: «از سوی دیگر برنامه فراگیر پرورشی اهتمام جدی به مشارکت و ایفای نقش اولیا و همکاران و معلمان با عناوینی مثل نمازیار، پاسخ‌یار، رصدیار، اردویار و رقابت‌یار دارد که البته راهبر و مسئولیت اصلی این برنامه هم در دست مدیر آموزشگاه خواهد بود که انسجام در یک محیط آموزشی و تربیتی به نام مدرسه و آمدن همه ارکان می‌تواند برنامه فراگیر پرورشی را پیش ببرد.»

وی تصریح کرد: «چهارچوب وظایف مدیر، ارکان مدرسه، مربی پرورشی، دانش‌آموزان و اولیا در این برنامه در هر کدام از 5 هدف پایه‌ای و محوری مشخص شده و به دلیل اینکه اهداف دوره‌های تحصیلی و ساده‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی در تدوین برنامه فراگیر مد نظر است، بسیاری از این فعالیت‌ها در صورتی که خوب و به نحو مطلوب اجرا شوند به سلامت روان و شاداب‌سازی محیط مدرسه کمک می‌کنند.»

میرزایی افزود: «برنامه فراگیر پرورشی می‌تواند به روند مطلوب حوزه آموزشی و تربیتی به معنای واقعی در مدرسه با نقش موثر همه ارکان کمک کند لذا حضور و نقش معلمان با هدایت، راهبری و تنظیم‌گری مدیر و مربی امور تربیتی مدرسه برای تحقق این امر کاملا لازم و ضروری است که ماحصل آن ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدرسه خواهد بود که مد نظر در پایان سال تحصیلی در کنار پرونده تحصیلی، یک پرونده تربیتی نیز برای دانش‌آموزان تشکیل شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: «مدیران مدارس در هر کدام از 5 هدف پایه‌ای به‌طور کلی 5 مسئولیت اصلی و محوری در برنامه فراگیر پرورشی دارند و در این 5 محور ایفای نقش می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «این محورها شامل برنامه‌ریزی؛ اطلاع‌رسانی، تبلیغ و تشویق دانش‌آموزان و اولیا و انسجام‌بخشی در درون مدرسه؛ فراخواندن همه ارکان مدرسه در حوزه برنامه فراگیر؛ هماهنگی و انسجام‌بخشی در راستای مشارکت دبیران، اولیا و مربیان؛ پشتیبانی و حمایت از برنامه‌ها در درون مدرسه است.»

میرزایی اظهار کرد: «با توجه به دسترسی مدیر مدرسه به سامانه «سیدا» یکی از نقش‌های مدیر مدرسه، تعریف و ایجاد دسترسی برای اولیا بعد از طی روند مسائل اداری در قالب پاسخ‌یار، اردویار، نمازیار، تشکل‌یار، رقابت‌یار و رصدیار است که با این وظایفی که مدیر مدرسه در برنامه فراگیر پرورشی دارد، همه ارکان مدرسه را راهبری می‌کند.»

وی ابراز کرد: «امیدوارم بتوانیم پوشش حداکثری دانش‌آموزانی که هدف اصلی برنامه فراگیر است و می‌خواهد در سال اول حداقل 70 درصد دانش‌آموزان در فرآیند برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی مشارکت کنند را شاهد باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار