عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

برنامه فراگیر پرورشی متولیان را از سردرگمی نجات داد

مربیان تربیتی با توجه به اهداف برنامه فراگیر پرورشی باید فرصت بیافرینند

تهران (پانا) - عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت مدیر، معاون و مربی پرورشی مدارس در گذشته به دلیل تعدد بخشنامه‌ها سردرگم بودند که ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی با تجمیع و انسجام فعالیت‌ها به این سردرگمی پایان داد.

کد مطلب: ۱۴۱۱۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه فراگیر پرورشی متولیان را از سردرگمی نجات داد

زهرا ترابی در گفت‌وگو با پانا در خصوص برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: «برنامه فراگیر پرورشی در داخل بخشنامه‌اش هم اشاره کرده که اهداف و محورهایی شامل امید، ایمان، هویت، نشاط و خردورزی دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «فعالیت‌های پرورشی در گذشته و تا همین پارسال، پُر از دستورالعمل، بخشنامه و نامه بود و تمام فعالیت‌ها مسابقات و پویش‌ها در قالب بخشنامه به ادارات آموزش و پرورش و سپس به مدارس ابلاغ می‌شد و متولیان اجرای فعالیت‌ها نیز به دلیل تعدد بخشنامه‌ها سردرگم می‌ماندند. یعنی یکی از اعتراضات خیلی بزرگ چندین سال گذشته این بود که مدیران، معاونان و مربیان پرورشی می‌گفتند حجم نامه‌ها از لحاظ کمّی خیلی زیاد است.»

ترابی افزود: «خوشبختانه این اعتراضات به گوش وزارت آموزش و پرورش رسید و یک اقدام خیلی خوبی که معاونت پرورشی و فرهنگی انجام داد این بود که همه فعالیت‌ها را تحت پوشش یک برنامه‌ای با عنوان برنامه فراگیر پرورشی قرار داد.»

عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «انسجام در فعالیت‌های پرورشی به این صورت است که الان مدیر مدرسه، معاون و مربی پرورشی و هر کسی که متولی انجام کار است، می‌داند برنامه‌ای که می‌خواهد انجام دهد زیرمجموعه کدام محور و هدف برنامه فراگیر است در حالی که در گذشته اینطور نبود.»

وی با بیان اینکه برنامه زیرمجموعه هر محور در برنامه فراگیر پرورشی مشخص شده و متولی متوجه است که برای هر کدام از محورها چه اقدامی باید انجام دهد، تصریح کرد: «این یک نقطه قوت خیلی خوب است که معاونت پرورشی برای فعالیت‌ها در نظر گرفته که در گذشته واقعا گم شده بود.»

وی در خصوص اینکه با اجرای برنامه فراگیر پرورشی چگونه می‌توان به جذاب‌سازی فعالیت‌های پرورشی کمک کرد، گفت: «آنچه که معاونت پرورشی و فرهنگی در خصوص جذاب‌سازی فعالیت‌ها باید انجام می‌داد، تجمیع یا انسجام فعالیت‌ها و برنامه‌ها بود که انجام داده است. اولین قدم در ادامه مسیر، اطلاع‌رسانی و تبلیغ قوی برنامه است و تا زمانی که اطلاع‌رسانی و توجیه کافی نباشد، برنامه‌ها هیچ جذابیتی نخواهد داشت چون مربی متوجه نیست که چه کار می‌خواهد بکند و تاکنون عادت کرده که به‌صورت روتین، یک سری بخشنامه دریافت کند و همین طور روال را پیش ببرد.»

ترابی افزود: «امسال با ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به معاونان و مربیان پرورشی، عنوان و محور فعالیت داده شده و این مربی باید کاملا توجیه شود و همه چیز به او توضیح و تبیین شود.»

عضو هیات اندیشه‌ورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مدیر را فرمانده مدرسه دانست و اظهار کرد: «مدیر، متولی اصلی در مدرسه است و مدیری که خلاق و خوش‌ذوق باشد از ظرفیت دبیران می‌تواند برای تحقق فعالیت‌های پرورشی استفاده کند.»

وی افزود: «برای مثال؛ مدیر می‌تواند از دبیر فارسی و علوم و... استفاده کرده و خدا را به بچه‌ها بشناساند به‌گونه‌ای که دبیران، برنامه درسی را با هدف تربیتی انجام داده و ضمن تدریس درس مربوطه، خداشناسی و دین‌شناسی را به دانش‌آموزان بیاموزد.»

ترابی خاطرنشان کرد: «بنابراین مدیر از روش‌هایی که تکنیک یا همان روش تفکر خلاق و اکتشافی است می‌تواند استفاده کند تا فعالیت‌ها جذاب شوند و همه این‌ها به توانمندی مدیر مدرسه، معاون و مربی پرورشی برمی‌گردد.»

وی تاکید کرد: «مدیر باید این روش‌ها را به همه کسانی که درگیر هستند، توضیح بدهد. چون تا زمانی که این مساله توضیح و تبیین نشود، مشکلاتی که در گذشته داشتیم ادامه پیدا می‌کند. بنابراین مربی تربیتی خلاق باید فرصت بیافریند و با توجه به اقتضای آن مدرسه، بچه‌ها را شناسایی کند و ببیند برای مثال در محور امید برای دانش‌آموزان چه می‌تواند بکند و دغدغه بچه‌های آن مدرسه در این محور چیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار