مدرس آموزش خانواده شهرستان ملارد:

تعامل مدرسه و خانه کلیدواژه تعالی دانش‌آموزان است

ملارد (پانا) - مدرس آموزش خانواده آموزش و پرورش شهرستان‌ملارد، کلید واژه تعالی دانش‌آموزان را مشارکت و همکاری مدرسه و خانه دانست و بر همکاری و تعامل خانواده‌ها با عوامل مدرسه در راستای پیشرفت دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تعامل مدرسه و خانه کلیدواژه تعالی دانش‌آموزان است

فرشته‌ رمضانلو، مدرس آموزش خانواده و مدیر دبستان مرحوم علیرضا مزرعه در ملارد، درباره تأثیر مشارکت و همکاری اولیا در برنامه‌های مدرسه و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی مدارس گفت: «در واقع دانش‌آموزان و فرزندان ما، به مثابه پرنده‌ای هستند که برای تعالی و پیشرفت به دو بال نیاز دارند، بالی به‌نام خانواده و بالی به‌نام مدرسه. دانش‌آموزان، ساعاتی از روز را در مدارس سپری می‌کنند که برنامه‌های آموزشی و تربیتی، با اهداف مدون و در چارچوب تعریف شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در مدارس توسط مربیان، برای فراگیران اجرا می‌شود.»

وی در ادامه افزود:«خارج از برنامه‌رسی هفتگی که مواد درسی، طبق بودجه‌بندی در قالب کتب درسی، تدوین و اجرا می‌شود و دخل و تصرفی در آن از سوی مدرسه و خانه صورت نمی‌گیرد، مابقی برنامه‌های آموزشی و تربیتی نیازمند همکاری و مشارکت اولیا دانش‌آموزان با مربیان مدرسه است، از جمله برگزاری محتوای مراسم آغازین، اعیاد مذهبی جشن‌ها و آیین‌های آموزشی مانند جشن شکوفه‌ها، جشن تکلیف، مراسم ارتقای قرآن آموزی و... به همفکری اولیا و همکاری همگی نیازمند است تا بتوانیم به اهداف والای پیش‌بینی شده دست یابیم.»

مدرس آموزش خانواده شهرستان‌ ملارد، در خصوص تأثیر این تعامل خاطرنشان کرد: «البته همسویی و همکاری اولیا با اهداف مدرسه، تجارب درخشان و نتایج مطلوبی در بر داشته است و در خانواده‌ها نیز حس تعاون و مشارکت‌جویی را ارتقا بخشیده و در بین مربیان نیز، بار سنگین مسئولیت را تعدیل کرده است. مشارکت اولیا با عوامل اجرایی مدرسه در ابعاد مختلف از جمله مالی، فکری، تعاملی و تجهیزاتی قابل تکیه و مورد بهره‌برداری می‌باشد.»

مدیر آموزشگاه مرحوم علیرضا مزرعه عنوان کرد: «دانش‌آموزان با مشاهده این تعامل ارزنده، بین خانه و مدرسه مهارت‌های ارزشمند زندگی را فرا گرفته و در خود نهادینه خواهند کرد. فراموش نکنیم مشارکت اولیا و مربیان به تنهایی، یک کلاس آموزشی و یک ماده درسی بسیار مهم و مؤثر به شمار می‌رود که کارنمای آن، پویایی مدرسه و اجتماعی شدن دانش‌آموزان، صمیمیت میان اولیا و مربیان و تعمیق روحیه تعاون بین عناصر جامعه است.»

رمضانلو در ادامه بیان کرد: «در صورتی که پدر و مادر با مدرسه همکاری داشته باشند، نیازهای دانش‌آموزان بیشتر شناخته می‌شود و مدرسه و خانواده دو جزیره جدا از هم نخواهند بود که هر کدام کاری مجزا انجام دهند. بدین ترتیب مدرسه و خانواده مکمل هم خواهند بود و هر کدام ضمن ایفای نقشی مشترک، نقش‌های خاص خود را نیز خواهند شناخت.»

وی تأکید کرد: «تعامل والدین با کادر آموزشی، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر انگیزش و وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد. همکاری والدین با اولیا مدرسه می‌تواند به ایجاد رابطه مطلوب خانه و مدرسه کمک کند. بدین ترتیب می‌توان به افزایش شایستگی‌ها و کاهش مشکلات کمک کرد.»

فرشته رمضانلو در پایان با توجه به نقش والدین و مربیان مدرسه تشریح کرد: «مهم‌ترین نقش والدین در آموزش کودکان و نوجوانان تعامل و گفتگو است. ارتباط، محور اصلی این نقش است و باید به تنوع و سختی این نقش، توجه خاصی شود. نقش مدرسه این است که به ایجاد فضای گفتگو و تعامل برای پدر و مادر و بچه‌ها کمک کند و پدر و مادرها را به دیدگاه‌های تعلیم و تربیت آشنا کند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار