مراقب سلامت آموزشگاه عطیه شهرستان ملارد:

زمان درمان آنفولانزا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، طولانی‌تر از دیگران است

ملارد (پانا) - مراقب سلامت آموزشگاه عطیه شهرستان ملارد، ضمن اشاره به ویژگی‌های بیماری آنفلوانزا، مدت زمان این بیماری را در افراد پرخطر بیشتر از سایر افراد دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۰۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
زمان درمان آنفولانزا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، طولانی‌تر از دیگران است

سونا سرخوش، مراقب سلامت آموزشگاه عطیه ملارد در تشریح بیماری آنفولانزا که در این فصل بیشترین شیوع را دارد، بیان کرد: «آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که اغلب کودکان را درگیر می‌کند و عامل ایجاد این بیماری، ویروس‌ها هستند که بیشتر در پرندگان نیز وجود دارند‌. متأسفانه این بیماری دارای علائم ناگهانی است. آنفولانزا در تماس نزدیک با افراد مبتلا ایجاد می‌شود.»

وی درباره علائم و نشانه‌های این بیماری گفت: «شدت تب، خستگی، بدن درد و احساس کسالت سبب تفاوت علائم آنفولانزا از سایر عفونت‌های تنفسی می‌شود. اغلب علائم آنفولانزا، ۴۸ الی ۷۲ ساعت پس از مواجهه، آغاز شده و با نشانه‌های گلودرد، سرفه و خلط پشت حلق، آبریزش بینی، بدن درد و درد عضلانی به خصوص در ران‌ها و پشت ساق، خستگی، قرمزی چشم‌ها، سردرد، اسهال و استفراغ (اغلب در کودکان)، تعریق، قرمزی گلو، ظاهر ناخوش و احساس کسالت همراه است. با وجود شناخت علائم، افتراق آنفولانزا از کرونا، سرماخوردگی و التهاب و عفونت لوزه، دشوار است.»

مراقب سلامت آموزشگاه عطیه، در رابطه با تفاوت بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی تأکید کرد: «این بیماری تفاوت بسیاری با سرماخوردگی دارد که اکثر مردم آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. شروع علائم در آنفولانزا، اغلب ناگهانی و در سرماخوردگی تدریجی است. بدن درد در آنفولانزا اغلب شایع و شدید و در سرماخوردگی کمتر است. ضعف و خستگی در آنفولانزا در اغلب موارد دیده می‌شود ولی در سرماخوردگی در برخی مواقع دیده می‌شود. سرفه، در آنفولانزا شدیدتر است، ولی به طور کلی در هر دو بیماری دیده می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «گلودرد، عطسه و آبریزش بینی، در سرماخوردگی شایع‌تر است. ولی به‌طور کلی در هر دو بیماری دیده می‌شود. سردرد، برای آنفولانزا شایع است، ولی در سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود. تب، در آنفولانزا شایع است و اغلب ۳ الی ۴ روز طول می‌کشد، ولی در سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود. لرز، در آنفولانزا شایع است، ولی در سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود. آنفولانزای کودکان اغلب در مدت یک هفته بهبود می‌یابد، در موارد خاصی شدت بیماری بیشتر شده و منجر به عفونت ریه‌ها می‌شود و در برخی کشورها توصیه می‌شود که به کودکان بالای دو سال، هر سال واکسن آنفولانزا تزریق شود.»

وی تصریح کرد: «آنفولانزا در بزرگسالان سالم، اغلب بدون نیاز به درمان ضدویروسی و تنها با درمان‌های حمایتی، در منزل کنترل می‌شود. اما آنفولانزا در برخی بزرگسالان و به‌خصوص افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی قلبی و آسم می‌تواند خطرناک باشد. تزریق واکسن و درمان آنفولانزا در این افراد به طور جدی‌تری توصیه می‌شود. افراد پرخطر که احتمال آنفولانزای شدید در آن‌ها بیشتر است، شامل کودکان ۶ماه الی ۵ سال، افراد با وزن بالا و بسیار چاق، افراد خانه سالمندان و کانون‌های نگهداری افراد بی‌سرپرست، افراد ۶ ماه الی ۱۸ ساله که به طور مداوم آسپرین مصرف می‌کنند، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.»

سونیا سرخوش در پایان عنوان کرد: «اگر چه تزریق واکسن آنفولانزا، نقش بسیار مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری و عوارض شدید آن دارد، ولی در بهترین حالت، تزریق واکسن تنها ۴۰ الی ۶۰ درصد مؤثر است. بنابراین با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنیم. استفاده از آب و صابون و شستن دست‌ها، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه، یکی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا است. افراد مبتلا به آنفولانزا تا پنج روز، ناقل بیماری هستند. پس توصیه می‌شود در صورت اجبار به حضور در اجتماعات حتما از ماسک استفاده کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار