مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

استفاده از سازه‌های سبک یکی از راهکارهای ساخت مدرسه در مواجهه با فرونشست است

تجهیزات مدارس باید متناسب با اهداف آموزشی تعریف شوند

اصفهان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت شرایط اقلیمی کشور تغییراتی کرده است نظیر اینکه در استان اصفهان پدیده نوظهوری به نام فرونشست باعث از مدار خارج‌شدن واحدهای آموزشی شده است و از سازه‌های سبک یا متناسب با آن در نوسازی و ساخت‌وساز آموزشگاه می‌توان بهره برد تا این مشکل برطرف شود.

کد مطلب: ۱۳۹۶۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از سازه‌های سبک یکی از راهکارهای ساخت مدرسه در مواجهه با فرونشست است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در دومین روز از سی و هفتمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش کشور که به‌صورت برخط در مراکز استان‌ها برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به کشور، اظهار داشت: پروژه مهر، بزرگ‌ترین، وسیع‌ترین و همه‌گیرترین پروژه در سراسر کشور است و هیچ پروژه‌ای به میزان پروژه مهر، افراد جامعه را درگیر فعالیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: چیزی حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مستقیماً درگیر پروژه مهر هستند و بقیه جمعیت به‌صورت غیرمستقیم با این پروژه درگیر هستند، بنابراین هر اتفاق و اقدام کوچکی که در آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد اثرگذاری آن بر جامعه چند هزار برابری است.

ابراهیمی افزود: ساخت و تجهیز مدارس و رسیدگی به فضای فیزیکی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات آموزش و پرورش محسوب می‌شود و تغییرات معماری می‌تواند متناسب‌تر بافرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد و می‌توان از مصالح به‌روزتر استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز کرد: شرایط اقلیمی کشور تغییراتی کرده است. نظیر اینکه در استان اصفهان پدیده نوظهوری به نام فرونشست باعث از مدار خارج‌شدن چیزی حدود ۱۵۰ واحد آموزشی شده است و از سازه‌های سبک یا متناسب با آن در نوسازی و ساخت‌وساز آموزشگاه می‌توان بهره برد تا راهکاری براین این چالش باشد و این مشکل را کمتر ببینیم.

وی اذعان کرد: مدرسه باید روح‌نواز باشد و برای اینکه مدرسه خانه دیگری برای دانش‌آموز باشد باید فضای شاداب و بانشاط داشته باشیم که ملزومات آن توجه به نمای ساختمان و معماری آن است.

ابراهیمی بیان کرد: بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس متناسب با اهداف آموزشی تعریف نشده است و باید بازبینی اتفاق بیفتد و بازآفرینی اهداف وسایل کمک‌آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: آزمایشگاه یکی از مهم‌ترین جایگاه‌هایی است که افراد را به مهارت و تعمیق بخشی علم و ادب می‌رساند و تلاش باید بر تجهیز آن باشد.

وی متذکر شد: از فرصت‌های مختلف نظیر دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فضاهای دیگر جهت استفاده از وسایل کمک‌آموزشی می‌تواند صورت پذیرد و اشکالی ندارد که بخشی از درس را در کتابخانه‌های عمومی برگزار کنیم
و یا دروسی مانند جغرافیا را در خانه‌های نجوم و جغرافیا برپا کنیم.

ابراهیمی عنوان کرد: نیروی انسانی پیشران اهداف آموزش و پرورش است و مدیر مدرسه به‌عنوان فرمانده نیروی انسانی است؛ ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد اما مزیتی برای اینکه فردی مدیریت را قبول کند وجود ندارد یا این ظرفیت کم‌رنگ است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: دوره‌های ویژه توانمندسازی کم برگزار می‌شود یا به‌صورت کلی متأسفانه برگزار نشده است؛ بسیاری از اوقات پیش‌آمده که نیرو را استخدام کرده و او را رها می‌کنیم تا از دانسته‌های خود به دست آورده استفاده می‌کند که توانمندسازی دراین‌خصوص ضروری است.

وی تصریح کرد: نگرانی ویژه‌ای که استان‌ها خصوصاً استان‌های با چالش نیروی انسانی با آن مواجه هستند در خصوص استخدام دبیران و هنرآموزان است که تاکنون نتیجه اعلام نشده تا فرایند ارزیابی آغاز شود و تا اول مهر کلاسی بدون معلم نباشد.

ابراهیمی گفت: انقباضی عمل‌کردن مانع ایجاد کیفیت می‌شود و زمانی که گفته می‌شود مدرسه ابتدا باید به مدیر و معاون توجه کند درحالی‌که مشاور و... را ندارد نمی‌توان در چنین شرایطی به دنبال کیفیت رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمام موارد مطرح شده نیز باید در مدارس غیردولتی موردتوجه قرار گیرد تا حکمرانی آموزش و پرورش بر مدارس غیردولتی بیش از گذشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار