معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

شیرینی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با رویکرد مردمی‌سازی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های همه دستگاه‌های متولی امر، دو چندان شد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد تاکنون ۵۵۰۰ پایگاه اوقات فراغت، اطلاعات ۲۳ هزار رشته خود را ثبت کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۷۸۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
شیرینی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با رویکرد مردمی‌سازی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های همه دستگاه‌های متولی امر، دو چندان شد

اصغر باقرزاده در نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با مدیران معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: احصای چالش‌ها در این معاونت انجام شده است و در حال حاضر چند چالش اصلی داریم؛ اولین چالش بحث تشتت آرا در معنای تربیت است که باید تلاش شود روی این معنا در تمامی بخش‌های آموزش و پرورش کار کنیم. در سند تحول بنیادین ذکر شده است مربی و مجموعه آموزش و پرورش باید زمینه را برای رشد و شکوفایی دانش‌آموزان آماده کنند اما وقتی تمامی بخش‌ها روی تربیت کار می‌کنند، معنا به صورت کلی عوض می‌شود و متاسفانه به‌سمت اجرای برنامه و بخشنامه می‌رویم، اما اگر تصور و معنای درست از تربیت زمینه‌سازی باشد در راه درست گام برمی‌داریم.

وی افزود: چالش بعدی موضوع نیروی انسانی است؛ چه به‌صورت کمی و چه به‌صورت کیفی. در حال حاضر از ۱۱۵ هزار مدرسه فقط ۴۵ هزار مدرسه مربی پرورشی دارد که بیش از ۵۰ درصد این افراد بالای ۲۰ سال سابقه خدمت دارند. همچنین حدود ۸۳۰۰ مربی امسال بازنشسته خواهند شد در نتیجه مجبور هستیم تعداد مربیان در مدارس ابتدایی و متوسطه دوم را کاهش دهیم تا در متوسطه اول متمرکز شوند. در بخشی کیفی هم مانند سایر بخش‌های آموزش و پرورش در حوزه توانمندسازی خود را به‌روز نکرده‌ایم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش بعدی این معاونت تفکیک آموزش از پرورش است، گفت: بر روی این موضوع به صورت جدی متمرکز هستیم و اعتقاد داریم کار تربیت را به شخصی به نام مربی پرورشی باید سپرد و کار آموزش را به بخش آموزشی، لذا تفکیک‌های لازم نیز باید انجام شود.

وی افزود: البته بی‌تفاوتی سایر ارکان تربیت مانند خانواده، رسانه و مجموعه‌های دیگر نیز به عنوان یک چالش محسوب می‌شود و باید در راستای فعال‌سازی و احیای نقش آن‌ها گام برداریم.

باقرزاده افزود: چالش دیگر که با آن مواجه هستیم فراوانی بخشنامه‌ها است. این موضوع در معاونت پرورشی بسیار کاهش یافته اما از سوی دیگر بخش‌های آموزش و پرورش و استان‌ها کاهش نیافته است. باید پذیرفت که بخشنامه‌ها باعث سردرگمی کادر مدرسه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره توجه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ایشان فرمودند «این سنت بسیار خوبی بود که از سوی شهید باهنر پایه‌گذاری شد، همت شما باید این باشد که جوان مومن، آگاه و روشن بین در مسائل دینی و پایبند به عمل اسلامی بار بیاورید، آینده کشور اینگونه تامین خواهد شد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در حوزه رسانه، موقعیت‌های تربیتی، ارتقای شایستگی حرفه‌ای، مردمی‌سازی، سفرهای تربیتی و یکپارچه سازی، فعالیت‌هایی انجام شده است، تصریح کرد: در حوزه رسانه‌ها تئاتر درسی، شبکه‌سازی، سرود، هیس‌طوری، کانال درنگ، رادیو مدرسه و خبرنگاران از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های انجام شده بود و در طی مدت یکسال گذشته تلاش شده است تا از رسانه‌ها به خوبی استفاده شود، رسانه‌هایی مانند هنر، سرود، خوانش کتاب هیس طوری، شبکه شاد.

وی ادامه داد: شبکه شاد کاملا یکطرفه دنبال می‌شد اما با تاسیس کانالی تحت عنوان درنگ که ۲۳ هزار نفر عضو دارد و دارای بازدید بالغ بر ۱۵۰ هزار بازدید است، سوالات از دانش‌آموزان دریافت و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار سوال جمع‌آوری شده که دانش‌آموزان پاسخ آن‌ها را دریافت و در ادامه نیز این پاسخ‌ها را به افراد دیگر ارسال می‌کنند. برای مثال سوال «جن» چیست و چگونه انسان را اذیت می‌کند یا نمی‌کند از جمله سوالات مطرح شده بود که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید داشت.

باقرزاده در خصوص موقعیت‌های ترییتی خاطرنشان کرد: این موقعیت‌ها شامل اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره رشد و مشاوره تربیتی، هیئت‌های مذهبی است. در سال گذشته از ۳۴۸ اردوگاه سراسر کشور، ۶۴ اردوگاه بازسازی شد. امسال نیز با تدابیر انجام شده ان‌شالله تعداد بیشتری بهسازی و بازسازی خواهد شد. البته شایان ذکر است که اردوگاه‌ها به‌جز مشکل زیربنایی با مشکل فقدان موقعیت بازی نیز، مواجه هستند به صورتیکه بیشتر از فضای سبز برخودار هستند؛ ان‌شالله اعتباراتی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا تعدادی بازی جدید در اردوگاه‌ها برقرار شود. همچنین نزدیک به ۱۱۰۰ کانون فرهنگی تربیتی داریم که سال گذشته ۱۱۰ کانون از بُعد نرم افزاری و سخت افزاری تجهیز شد و ان شالله امسال این تعداد بیشتر خواهد بود. اداره مدرسه توسط دانش‌آموزان نیز از دیگر موقعیت‌های تربیتی است که در سال قبل اجرا و امسال نیز با کمک شوراهای دانش آموزی تقویت خواهد شد.

وی در خصوص هم راستایی مسابقات فرهنگی با کتب درسی عنوان کرد: مبنای تمامی مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کتاب درسی خواهد بود به این صورت که کتب توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و هربخش که ظرفیت مسابقه را داشته باشد به عنوان مبنا قرار خواهد گرفت. در این خصوص حتی رمزینه نیز تولید شد و در اختیار سازمان پژوهش قرار گرفت که بخشی از آن‌ها بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: به صورت کلی هیات های مذهبی، مراکز درالقرآن‌ و مراکز مشاوره رشد موقعیت‌هایی هستند که در اختیار معاونت پرورشی است و باید به خوبی از آن‌ها استفاده شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مبحث ارتقای شایستگی حرفه‌ای اظهار کرد: در همین راستا هیات اندیشه‌ورزی تشکیل شده که متشکل از تعداد زیادی از نخبه‌های معاونت‌های مختلف و معاونت پرورشی و فرهنگی است و در یک کانال که در شبکه شاد راه‌اندازی شده است، حضور دارند. جلسات منظمی را هر هفته برگزار و نظرات خود را درخصوص مباحث مختلف پرورشی مطرح می‌کنند. سعی شده است به خوبی در این رابطه از فضای مجازی استفاده شود. همچنین سال گذشته حدود ۲ هزار مربی به صورت حضوری در دوره‌های تربیتی شرکت کردند و خود استان‌ها نیز به تناسب این دوره‌ها را دارند، البته برنامه ویژه‌ای تحت عنوان سپهر دانش نیز وجود دارد که ان‌شالله در آینده به اجرای آن خواهیم پرداخت.

باقرزاده افزود: طرح استقبال نیز طرحی دیگر درباره ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای است که در آن به سراغ دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که قرار است مربی تربیتی و مشاور شوند، رفتیم. در این طرح مربیان قوی آموزش و پرورش شناسایی شدند و با این دانشجومعلمان ارتباط برقرار کردند تا در برنامه‌های مختلف پرورشی شرکت داده شوند و به صورت ویژه و میدانی برای خدمت آماده شوند. همچنین دومین همایش تربیت در زیست بوم جدید نیز به کمک دانشگاه فرهنگیان امسال برگزار خواهد شد و فراخوان احیای معاونت پرورشی و طرح اتقان نیز مدنظر است.

وی در خصوص موضوع مردمی سازی در معاونت پرورشی و فرهنگی نیز ابراز کرد: تلاش شده است برخی از کارهای مدرسه را به کمک فرهنگیان و به‌ویژه اولیا انجام دهیم، برای مثال در طرح یاوران نماز افرادی از بین اولیا انتخاب شدند تا در بحث اقامه نماز و نظارت بر نماز فعالیت مستمر داشته باشند. همچنین دارالقرآن‌ها دارای رتبه شدند. برای مثال دارالقرآن‌هایی که دارای رتبه (ج) هستند در اختیار مربیان و اساتید قرآن بیرون آموزش و پرورش قرار گرفته است. کنشگران حجاب و عفاف نیز دیگر طرح ما است که از خود دانش‌آموزان و اولیا استفاده می‌شود تا در حوزه حجاب و عفاف نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی در ادامه به سفرهای تربیتی اشاره کرد و گفت: سفر زیارت‌اولی‌ها، راهیان نور، راهیان پیشرفت و سفر دانش‌آموزان به کربلا نیز از جمله ‌برنامه‌های معاونت پرورشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح یکپارچه‌سازی سامانه‌های این معاونت عنوان کرد: به‌صورت کلی سه سامانه عمده داریم؛ ۱.نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی ۲. هدایت تحصیلی ۳. نورینو. در سامانه نورینو تمامی کارهای شکلی و کیفی وارد شده است. برای مثال در سامانه نورینو برای اولین بار ثبت نام مسابقات قرآن دانش‌آموزی توسط خود دانش‌آموزان انجام شد در صورتی که در گذشته مربی پرورشی یا مدیر مدرسه این کار را انجام می دادند. همچنین ثبت آمار امام جماعت و کتابخانه‌های مدارس انجام شده است و موضوع اوقات فراغت نیز در حال تکمیل است. تا این لحظه ۵۵۰۰ پایگاه اوقات فراغت اطلاعات ۲۳ هزار رشته خود را ثبت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین برای اولین بار کانون مساجد، بسیج محلات و کانون تبلیغات اسلامی می‌توانند تعداد پایگاه های خود را در نورینو ثبت کنند تا خود دانش‌آموزان بتوانند در آنجا ثبت‌نام کنند. علاوه بر آن هیچ سالی ارزشیابی از دانش‌آموز انجام نشده است اما امسال دانش آموزان با توجه به اینکه در چه کلاس‌هایی شرکت می‌کنند مورد ارزشیبابی قرار می‌گیرند و بر اساس همان ارزشیابی، پایگاه‌ها امتیاز کسب می‌کنند.

بنا به اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، باقرزاده خاطرنشان کرد: اطلاعات تمامی کتابخانه‌های مدارس ثبت شده است و اکنون می‌دانیم آیا مدارس هر استان کتابخانه دارند یا خیر. به صورت کلی نورینو به ما نشان می‌دهد وضعیت مدارس کشور به چه نحوی است. برای مثال تا به این لحظه ۴۱ هزار امام جماعت در مدارس حضور دارند، ۳۲ هزار دانش‌آموز مرجع تقلید انتخاب کرده‌اند و موارد بسیاری دیگر. به راحتی می‌توان گفت نورینو تبدیل به بستری برای همه دانش‌آموزان شده است و به راحتی می‌توان اطلاعات هر مدرسه را در آن به صورت موثق مشاهده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار