معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

سد بزرگ کنکور را با کمک مجلس درهم می‌شکنیم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، منحصر شدنِ ارزیابی توانایی و استعداد دانش‌آموزان به کنکور را روند نادرستی عنوان کرد و از اراده آموزش و پرورش برای درهم شکستن سد بزرگ کنکور با کمک مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
سد بزرگ کنکور را با کمک مجلس درهم می‌شکنیم

اصغر باقرزاده در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه ایران امروز رادیو ایران با موضوع بیکاری فارغ‌التحصیلان اظهار کرد: این موضوع در حوزه آموزش و پرورش ریشه‌ای است و نمی‌شود یک یا دو نفر را مقصر دانست. در دوره تحصیل باید برای کسب شناخت کافی و لازم از دانش‌آموزان تلاش کنیم، آن‌ها نباید به سمتی حرکت کنند که فقط مورد علاقه و تمایل پدر و مادر است بلکه باید شرایطی فراهم شود تا براساس علایق خود گام بردارند.

وی افزود: از سال‌ها قبل بخش هدایت تحصیلی در معاونت پرورشی و فرهنگی گنجانده شده است و امسال تلاش کردیم گستره این بخش در معاونت پرورشی بیشتر شود تا شرایط برای سوق دادن دانش‌آموزان مستعد و علاقمند به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای فراهم باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال‌هاست که رشته‌های نظری به مرحله اشباع رسیده، عنوان کرد: فقط به دلیل اسم و رسم این رشته‌ها است که دانش‌آموزان به سمت انتخاب آن‌ها می‌روند، متاسفانه وقتی صحبت از رشته‌های علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش به میان می‌آید، دانش‌آموزان دچار سرخوردگی می‌شوند و تصور می‌کنند فقط در صورتی که درس نخوانند باید به سمت این رشته‌ها بروند.

باقرزاده افزود: پیرو برنامه و فعالیتی که از سال گذشته شروع شد، امسال نیز تلاش می‌کنیم پرسش‌ها و پاسخ‌های دانش‌آموزان سال نهم که در سامانه هدایت تحصیلی ثبت شده است را مدنظر داشته باشیم، همچنین سوالاتی بیشتر در راستای توانایی و رغبت دانش‌آموزان تهیه و تدوین می‌شود. البته نمون برگ‌های نظرخواهی به دانش‌آموز، معلم و مشاور نیز ارائه می‌شود و از آن‌ها می‌خواهیم بدون هیچ سوگیری این برگه‌ها را تکمیل کنند تا روند و نتیجه هدایت تحصیلی صحیح باشد؛ این روند موجب شد که سال گذشته 2 درصد از ظرفیت رشته‌های نظری کاسته و به کاردانش افزوده شود و امیدواریم امسال نیز شاهد این افزایش باشیم.

ضرورت سوق دادن دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و کاردانش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مرحله هدایت تحصیلی که در سال نهم جمع‌بندی سوال‌های آزمون مشاوره توانایی و رغبت از دانش آموزان است، حدود یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به نمون برگ‌های نظرخواهی که در اختیار دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران قرار گرفته است، از آنها می‌خواهیم بدون سوگیری نسبت به رشته های نظری، این برگه‌ها را تکمیل کنند و سعی بر این باشد که دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و کاردانش نیز سوق داده شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهارت‌ها فقط شامل مهارت حرفه‌ای و فنی نمی‌شود، گفت: باید مهارت‌های نرم در مدارس آموزش داده شود و البته مبانی تربیت در جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که تربیت چندساحته و شامل همه ابعاد و ساحت‌ها باشد. متاسفانه طی سال‌های اخیر فقط کنکور را هدف اصلی قرار داده‌ایم و همواره نفرات اول این آزمون را به عنوان افراد موفق معرفی می‌کنیم اما سوال این است که آیا از خودمان نپرسیده‌ایم که سنجش نهایی آموزش و پرورش چیست؟

متاسفانه ماحصل 12 سال تحصیل فقط در کنکور ارزیابی می‌شود

باقرزاده افزود: متاسفانه همه ماحصل 12 سال تحصیل در مدرسه فقط در کنکور ارزیابی می‌شود و این در حالی است که اگر سیستم ارزیابی نهایی آموزش و پرورش چندساحتی شود و افراد در ساحت‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرند و براساس استعداد و توانایی، به آنها امتیاز داده شود، قطعا سد بزرگی به نام کنکور شکسته می‌شود و برتر بودن در آن به معنای موفق بودنِ کامل نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش طی حدود دو سال اخیر تلاش کرد با برگزاری آزمون نهایی و کم کردن اثر مستقیم آزمون تستیِ کنکور و تبدیل به آن به آزمونی فرایندی، ارزیابی و سنجشِ برتری دانش‌آموزان را گسترش دهد. امیدواریم طی سال‌های آینده بتوانیم به کمک مجلس شورای اسلامی سد بزرگ کنکور را درهم بشکنیم.

دولت قبل درباره کاهش خروجی دانشگاه فرهنگیان پاسخگو باشد

باقرزاده در قسمتی دیگر از سخنان خود به کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه پرداخت و تصریح کرد: احتیاج آموزش و پرورش به نیروهای آموزشی بسیار زیاد است؛ متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل سهل‌انگاری دولت قبل، خروجی 25 هزار نفری دانشگاه فرهنگیان به 5 هزار نفر رسید، لذا انتظار می‌رود افرادی که در بروز چنین شرایطی نقش داشته‌اند امروز پاسخگو باشند. البته لازم به ذکر است خوشبختانه امسال این عدد به 25 هزار نفر بازگشته است و حتی درصدد ارتقای آن هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در برنامه درسی ملی باید تغییراتی ایجاد شود، یادآور شد: در معاونت پرورشی حتی از کوچکترین فرصت‌ها در این خصوص استفاده شده است. برای مثال در زمینه اوقات فراغت و برنامه‌های غیر رسمی، تئاتر درسی راه‌اندازی شده است تا دانش‌آموزان با استفاده از متون درسی به اجرای تئاتر بپردازند و برای اولین بار مسابقات فرهنگی و هنری کشور با استفاده از محتوای کتب درسی بوده است تا همه دانش‌آموزان در شرایط عادلانه، برابر و سهل، امکان حضور در این مسابقات را داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید به سمت فراگیری مهارت‌های نرم حرکت کنند؛ بر همین اساس درخواست کردیم در تابستان امسال برای اوقات فراغت همه واحدهای تربیتی خارج از آموزش و پرورش نیز به کمک ما بیایند تا از موارد تئوری، نظری و درسی دور شویم و بیشتر به مهارت‌های فردی و اجتماعی بپردازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار