مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان:

برنامه‌های اجرایی دهه فجر در استان، باید آمیخته به محور جهاد تبیین باشد

پویش هیس‌طوری، روایتی کامل و خواندنی در رابطه با تاریخچه استعمار در کل جهان اســت

سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی دهه فجر در استان، باید آمیخته به محور جهاد تبیین باشد، گفت برنامه‌های تبیینی و شاد، باید حول محور جهاد تبیین از جمله جُنگ شادی و یا پویش ملی هیس‌طوری در مدارس استان اجرا شود.

کد مطلب: ۱۳۴۲۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های اجرایی دهه فجر در استان، باید آمیخته به محور جهاد تبیین باشد

عادل خالقی، در دومین جلسه توجیهی پویش ملی هیس طوری استان سمنان، به صورت ویدیوکنفرانس، با اشاره به اینکه استان سمنان، اولین استانی است که تمام مسئولین کمیته اجرایی پویش در استان را به شکل ستادی گرد هم آورده تا در راستای جهاد تبیین دانش آموزان استان، قدم های مبارکی برداشته شود، اظهار کرد: در قالب این پویش، قرار است در این دورهمی شاد و پرهیجان، نوجوانان یاد بگیرند همیشه تاریخ آن گونه که بعضی‌ها می‌خواهند روایت می کنند، نیست؛ بلکه مواردی به عمد جا می‌ماند که باید آنها را کشف کرد.

وی با عنوان این مطلب که پویش هیس‌طوری عنوان یک مسابقه ملی کتابخوانی برای دهه هشتادی‌هاست تا با مطالعه مجموعه ۱۵ جلدی کتاب های مهدی میرکیایی با عنوان «سرگذشت اســتعمار» با آنچه که در تاریخ استعمار روی داده است، آشنا شوند، افزود: این کتاب‌ها روایتی کامل و خواندنی درباره تاریخچه استعمار در کل جهان است؛ اینکه قدرت‌های بزرگ جهان چه پیشینه.ای دارند و دست به غارت چه سرزمین‌هایی زده‌اند که شرکت دانش آموزان در این پویش سبب بالارفتن سرانه مطالعه در دانش آموزان خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: پویش هیس طوری با شعار «هیس‌طوریتو پاک کن!» توصیف‌گر و روایت روانی از تاریخ ۴۰۰ ساله استعمار تا حدود ۸۰ سال اخیر است؛ در این کتاب‌ها به ماجراهایی که پدیده شوم استعمارگری در تمام مقاطع جهان رقم زده، اشاره شده است و نوجوانان ۱۱ تا ۱۸ ساله با عضویت در این پویش، ضمن مطالعه کتاب و اطلاع از گوشه‌های تاریک تاریخ می‌توانند برنده جایزه‌های میلیونی این ماجراجویی هیجان‌انگیز باشند.

خالقی با اشاره به تاریخچه نام پویش اظهارکرد: واژه هیس‌طوری ایهام دارد؛ از یک طرف این واژه در زبان انگلیسی به معنای تاریخ است و از سوی دیگر اشاره به سرگذشت استعمار و فاجعه‌های دردناکش دارد که یکی از گوشه‌های تاریک چند قرن اخیر جهان به‌حساب می‌آید. بخشی از تاریخ که استعمارگران تمایلی به افشای واقعیت ندارند و ترجیح می‌دهند همیشه در سکوت باقی بماند. رفتار آنها در مواجهه با موضوع استعمار، شبیه به این است که به دیگران می‌گویند «هیس!» و در واقع اشاره به سکوتی دارد که غرب و قدرت های استعمارگر همیشه نسبت به گذشته خود داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه معاونین شهرستان ها و مناطق استان در سطح مدارس حضور پیدا کرده و در راستای تشویق و ترغیب دانش آموزان به شرکت در این پویش و خرید کتب مرتبط با آن، همت جدی داشته باشند، گفت: تخفیف 20 درصدی جهت شرکت در این پویش و خرید کتب، برای ما لحاظ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: شعار «هیس‌طوری رو پاک کن» به این معناست که نوجوان فارغ از هرگونه جهت گیری، ذهنش از آنجا در مورد غرب و پیشرفت‌هایش و حتی عقب‌ماندگی سایر کشورها شنیده است، خالی کند و بدون هیچ پیش زمینه ذهنی به روایت تاریخ گوش بدهد تا بداند که کشورهای پیشرفته امروزی چه تاریخی را پشت سر گذاشته‌اند تا امروز اینگونه بر دنیا مسلط شده اند و آن وقت نوجوان بعد از این شنیدن این روایت‌ها می‌تواند قضاوت صحیح‌تری از این کشورها داشته باشد.

خالقی با بیان اینکه پویش «هیس‌طوری» تنها کتابخوانی نیست، بلکه کنشگری است تا نوجوانان دهه هشتادی از 12 تا 18 ساله بتوانند در این رویداد ملی شرکت کنند و در کنار مطالعه کتاب، به کنشگری و تولید آثار هنری بپردازند، افزود: این پویش به دنبال استفاده از زبان هنر و کتاب برای آگاهی بخشی و تغذیه فرهنگی قشر نوجوان از تاریخ استعمار و کتاب های ترجمه شده است، اکنون فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌های غرب منجر به گرایش نسل دهه 80 به فرهنگ غرب شده است که این نوع پویش‌ها به شناساندن چهره جهان کمک می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این پویش در افزایش میزان مطالعه کتاب‌های تاریخی که با نگاه بی‌طرفانه و بدون جبهه‌گیری به شکل‌گیری برده‌داری نوین می‌پردازد، کمک می‌کند و زوایای تاریک و پنهان غرب را روشن می‌کند. شناساندن ماهیت غرب به نوجوان باعث می شود تا مخاطب امروزی به دستاوردهای تمدن اسلامی و رشد و موفقیت کشورمان در عرصه‌های مختلف با استقلال از سلطه غرب پی ببرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار