رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

واحد معماری مدرسه باید به دروس مهندسی ساختمان در دانشگاه‌ها اضافه شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت اهمیت توجه به معماری در ساخت مدارس می‌طلبد که واحد معماری مدرسه به رشته‌های مهندسی مرتبط در دانشگاه‌ها اضافه شود.

کد مطلب: ۱۳۳۸۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
واحد معماری مدرسه باید به دروس مهندسی ساختمان در دانشگاه‌ها اضافه شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خان‌محمدی در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی مدارس آینده که روز سه‌شنبه -۲۰دی- با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای به آموزش و پرورش با تمام جزئیات توجه شود همه مشکلات خودبه‌خود حل خواهد شد. وقتی مدارس ما همه‌جانبه ساخته شوند دانش‌آموزان هم مورد انتظار سند تحول تربیت می‌شوند.

وی افزود: زمانی مستشاران خارجی برای طراحی ساختمان‌های ما نقشه می‌کشیدند. اما امروز به برکت انقلاب اسلامی جوانان ایران در رده‌های بالای مهندسی قرار دارند و از این ظرفیت باید در زمینه طراحی مدرسه‌های باکیفیت و متناسب با نیازهای دانش‌آموزان ایران اسلامی بهره گرفت.

این مسئول با اشاره به اهمیت جزئیات در طراحی نقشه و معماری مدارس گفت: مدارس بسته به اقلیم و فرهنگ هر منطقه می‌توانند در طراحی و معماری متفاوت باشند. حتی تفاوت نقشه مدرسه دخترانه و مدرسه پسرانه با در نظر گرفتن علایق و سلایق این دو گروه و همچنین توجه به مقاطع تحصیلی و رده‌های سنی مهم است و باید لحاظ شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همایش ملی مدارس آینده باید نقشه راهی برای مدرسه‌سازی آینده باشد. این رویداد فرصتی برای تبدیل فعالیت صرف مدرسه‌سازی به یک کار علمی مشترک با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است.

خان‌محمدی گفت: دبیرخانه این همایش به فعالیتش ادامه فعالیت دهد و کارگروه مشترکی از سازمان نوسازی، بنیاد برکت، دانشگاهیان، سازمان پژوهش و حوزه‌های تاثیرگذار مرتبط با این بخش تشکل شود. مدیران کل نوسازی مدارس در استان‌ها نیز آمادگی ارتباط با مراکز دانشگاهی در این زمینه را دارند. دانشگاه مرز دانش است و باید تبادل شایسته با دانشگاه برقرار شود.

وی اظهار کرد: باید با تعامل و هم‌اندیشی به الگویی مناسب برای مدرسه‌سازی برسیم که همه الزامات و پیش‌نیازهای یک مدرسه ایده‌آل در آن لحاظ شود. در این رویکرد هم نباید به خوب راضی شویم، بلکه باید از خوب به نقطه عالی برسیم.


معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی‌ها را در سه سطح اولویت‌بندی کنیم. در سطح نخست تجهیزات مد نظر قرار دارند و باید در این بخش به روز آمدی خوبی برسیم. سطح دوم به فضای کالبدی، ساخت و معماری ارتباط دارد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نگاهی مبتنی بر اقلیم، فرهنگ و هویت معماری ایرانی-اسلامی نیاز دارد. سطح سوم نیز اتصال مدارس آینده به دانشگاه فرهنگیان و معلمان آینده است.

خان‌محمدی اقتصاد مدرسه را نیز از نکات مهم مورد توجه برای مدارس آینده عنوان کرد و گفت: نکته مهم دیگر توجه به بحث اقتصاد مدرسه است. مدارس آینده باید خودگردان باشند تا چرخه فعالیت گسترده‌شان به دلیل محدودیت‌های مالی متوقف نشود.

وی افزود: مدارس آینده باید نقشی محوری در جامعه پیرامونی و محله‌ها ایفا کنند و وقتی کانون تربیت و پیشرفت محله باشند باید وسیع‌تر دیده شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان این‌که جریان مدرسه سازی باید به جهاد مدرسه‌سازی تبدیل شود، اظهار کرد: الزامات مدرسه‌سازی برای مدارس آینده را در فرآیند جهاد مدرسه‌سازی نیز باید لحاظ کنیم تا جریان فعالیت‌های خیرین و مشارکت‌‌های مردمی نیز به سمت الگویی که طبق سند تحول در نظر گرفته شده هدایت شود.

خان‌محمدی گفت: همان‌طور که عزمی جدی برای حذف بخاری‌های غیراستاندارد و مدارس تخریبی به کار گرفته شده، باید برای ایجاد محیط‌های یادگیری تلفیقی و مدارسِ مناسب آینده نیز تلاش کنیم که تحقق این امر به تحول‌آفرینی مدیران دستگاه‌های مرتبط در سراسر کشور نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار