در گفت‌وگو با رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بررسی شد؛

واکاوی بی‌میلی جوانان به ازدواج

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تشریح عوامل دخیل در بی‌میلی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده می‌گوید وضع فعلی ازدواج در کشور به مرز بحران رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
واکاوی بی‌میلی جوانان به ازدواج

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با پانا درخصوص دلایل تمایل نداشتن جوانان به ازدواج اظهار کرد: «وقتی بحث تمایل نداشتن ازدواج جوانان مطرح می‌شود، باید مواردی را در نظر گرفت زیرا ازدواج معلولی از علت‌ها است و علت‌ها می‌تواند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد. یعنی هر یک از این عوامل، عاملی هستند تا یک جوان تمایلی به ازدواج نداشته باشد.»

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به توجه خانواده‌های ایرانی به ازدواج جوانان گفت: «در فرهنگ جامعه و خانواده‌های ایرانی، امر ازدواج از اهمیت برخوردار است و از گذشته زمانی که فرد به سن جوانی می‌رسید خانواده‌ها زمینه ازدواج فرزندان را فراهم می‌کردند اما رفته رفته موانع زیادی بر سر راه ازدواج جوانان قرار گرفت که عمده‌ترین آن مسایل اقتصادی و اشتغال جوانان است که باعث شده ازدواج در میان جوانان مفهوم گذشته را نداشته باشد.»

وضع فعلی ازدواج در کشور به مرز بحران رسیده است

وی با بیان اینکه وضع فعلی ازدواج در کشور به مرز بحران رسیده است، افزود:‌ «یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع ازدواج جوانان است، اقتصاد است. وقتی تورم، بیکاری و فقر وجود دارد، افراد تمایل خود را برای ازدواج از دست می‌دهند. ازدواج یک ارزش است اما اکنون معنای آن در بین جوانان تغییر کرده است. در صورتی که همه دختران و پسران به ازدواج و تشکیل خانواده تمایل دارند اما موانع باعث می‌شود تا آنها تمایل خود را از دست بدهند. از طرفی بی‌توجهی به عوامل دخیل در ازدواج، باعث آسیب در خانواده می‌شود.»

اقلیما خاطرنشان کرد:‌ «در عین حال هرچه سن جوانان مجرد بالاتر می‌رود و تعداد سال‌های بیشتری از تجرد آن‌ها می‌گذرد، تمایل آن‌ها به ازدواج کمتر می‌شود.»

این جامعه‌شناس حوزه خانواده در ادامه تصریح کرد:‌ «خانواده ستون جامعه است و وقتی شکل نمی‌گیرد، ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی نیز به نسل‌های دیگر منتقل نمی‌شود و این مساله برای آینده کشور ناخوشایند است زیرا با مشکل جمعیت و نیروی کار مواجه می‌شود که نتیجه‌ای جز ضرر ندارد.»

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد:‌ «ازدواج به تمهیداتی نیازمند است و هنگامی یک جوان می‌تواند به ازدواج فکر کند و برای تشکیل خانواده اقدام کند که در جامعه مسایل مربوط به اشتغال و بیکاری فراهم باشد. اگر اشتغال فراهم باشد جوان می‌تواند راه‌های تشکیل خانواده را طی کند.»

مطابق با آخرین سرشماری کشور، حدود ۳۶ درصد از جمعیت زنان جوان ۱۵ تا ۳۴ سال کشور را دخترانی تشکیل می‌دهند که هنوز ازدواج نکرده‌اند و حدود ۲.۳ درصد از زنان ۴۵ ساله و بیشتر در بازه سنی تجرد قطعی قرار دارند. جمعیت پسران ۲۰ تا ۳۹ ساله مجرد نیز حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفراست و طبق همین سرشماری کشور، ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در سن متعارف ازدواج هستند و هرگز ازدواج نکرده‌اند و تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیده‌اند، یک میلیون و ۸۱۰ هزار نفر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار