به مناسبت روز ملی مبارزه با استعمار:

رئیسعلی ایستاده است

جوادآباد(پانا)- شیرمرد بیشه بوشهر ،رئیسعلی دلواری کسی که سر تسلیم در مقابل انگلیس فرود نیاورد و دلاورانه با آنان به مبارزه برخواست.

کد مطلب: ۱۲۱۱۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
رئیسعلی ایستاده است

خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آن‌ خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است، بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد»

این جملات کوبنده و غرورآفرین پاسخ رئیس‌علی به اعلام جنگ مقامات انگلیسی است وقتی در یک نامه تهدیدآمیز به او می‌نویسند،«چنانچه بر ضد دولت انگلستان قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می‌کنیم، در این صورت خانه‌هایتان ویران و نخل‌هایتان را قطع خواهیم کرد».

کاظم امیری کارشناس فرهنگی اداره آموزش و پرورش جوادآباد در گفتگو با پانا به مناسبت روز ملی مبارزه با استعمار بیان کرد: وقتی زمزمه‌های حمله نیروی متجاوز انگلیس، نگرانی‌ها و اوضاع نابسامان مردم بوشهر به گوش رئیس‌علی رسید نتوانست خاموش بماند.به همین دلیل نزد علما رفته و تقاضای حکم جهاد کرد. علما که می‌دانستند رئیسعلی در اسب سواری، تیراندازی و جنگ آوری... مهارت دارد با درخواست او موافقت کرده و آیت‌الله بلادی بوشهری بعد از مشورت با یکی از علما به نام آیت‌الله خراسانی در نجف، حکم جهاد رئیس‌علی را همراه نظام نامه‌ای شامل ۱۱۰ بند به او تحویل داد.

او افزود:حکم جهاد شهید دلواری چنین بود: «اگر بکشی ثواب کرده و اگر کشته شوی شهیدی»." رئیس‌علی پس از دریافت فتوای علما نیروهای خود را مجهز کرده و بر علیه نیروهای انگلیس قیام کرد.

امیری گفت: «رئیس‌علی» فرزند «رئیس محمد» و زاده‌ سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی و ۱۲۹۹ قمری در دلوار است. او از پیشگامان مشروطه خواهی و سردار و رهبر قیام جنوب ایران در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

او ادامه داد: هنگامی که مقامات انگلیسی تصمیم قطعی درباره‌ اشغال بوشهر و پیشروی به سوی شیراز را داشتند، به منظور تطمیع رئیس‌علی، دو نفر از متابعان حیدرخان حیات داودی را به دلوار فرستادند تا موافقت او را با پیاده‌ شدن نیروهای انگلیس در کرانه خلیج فارس و حرکت به سوی شیراز جلب کنند.نمایندگان حیدرخان ضمن ملاقات با رئیس‌علی متذکر شدند که چنانچه او از قیام علیه نیروهای اشغالگر صرف نظر کند، مقامات انگلیسی چهل هزار پوند به او پرداخت خواهند کرد و رئیس‌علی در جواب می‌گوید، «چگونه می‌توانم بی‌طرفی اختیار کنم در حالی که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته‌ است؟»

امیری بیان کرد: پس از بازگشت نمایندگان حیدرخان، نامه تهدیدآمیزی از سوی مقامات انگلیسی به رئیس‌علی نوشته می‌شودبا این مضمون که: «چنانچه بر ضد دولت انگلستان قیام و اقدام کنید، مبادرت به جنگ می‌نماییم، در این صورت خانه‌هایتان ویران و نخل‌هایتان را قطع خواهیم کرد.»

او تصریح کرد: رئیس‌علی در پاسخ مقامات انگلیسی نوشت: «خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آن‌ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است. بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد.»

کاظم امیری ادامه داد:رئیس‌علی همراه با یارانش، در نبرد با اشغالگران انگلیسی، نیروهای متجاوز را شکست می‌دهد. قیام هفت ساله مردم تنگستان به رهبری رئیس‌علی دلواری با هدف پاسداری از خاک بوشهر و جلوگیری از حرکت نیروهای بیگانه به حریم مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن بوده است.جنگ دلیران تنگستان به رهبری رئیس‌علی تا شهریور ۱۲۹۴ ادامه پیدا کرد و انگلیسی‌ها نتوانستند او و یارانش را شکست دهند.

کارشناس فرهنگی اداره آموزش و پرورش جوادآباد گفت :رئیس‌علی در سال ۱۲۹۴ در محلی به نام «تنگک صفر» و در زمان شبیخون به نیروهای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام «غلام‌حسین تنگکی»، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. پیکر او نیز بنا بر وصیتش، در جوار حرم علی‌بن‌ابیطالب (ع) در وادی‌السلام،نجف اشرف دفن شده است.

در سال ۱۳۸۹ و با مصوبه شورای عالی انقلاب سالروز شهادت رئیس‌علی دلواری برابر با روز ۱۲ شهریور ماه، به نام «روز ملی مبارزه با استعمار» نام‌گذاری شده ‌است.

خبرنگار:ملیحه خواری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار