معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

تحقق جهاد تبیین و آموزش مهارت‌های مقابله با حوادث مختلف از اهداف درس آمادگی دفاعی است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف درس آمادگی دفاعی، جهاد تبیین است، گفت ضمن اینکه جهاد تبیین در این درس محقق می‌شود، مهارت‌‌های مختلفی هم برای مقابله با موضوعات مختلف در این درس آموزش داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۰۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تحقق جهاد تبیین و آموزش مهارت‌های مقابله با حوادث مختلف از اهداف درس آمادگی دفاعی است

محمدمهدی کاظمی در نخستین همایش ملی تجلیل از دبیران منتخب درس آمادگی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز، اظهار کرد: آن‌ها رفتند و ایثارگری کردند تا ما امروز در این کشور با آرامش زندگی کنیم. دانش‌آموزان امروز ما به عنوان آینده‌سازان این کشور و اداره‌کنندگان آینده این کشور مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

کاظمی با طرح این سوال که آینده‌ساز فردا چه چیزی را امروز باید یاد بگیرد و چه شایستگی را باید برای مدیریت و مسئولیت‌پذیری در آینده کسب کند، افزود: دانش‌آموز امروز باید بداند که چه مسئولیت‌هایی برای او سپرده خواهد شد و آن مسئولیت ماحصل چه تلاش‌هایی است و در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است. دانش‌آموز باید امروزِ کشور را درک کند و با افقی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ۴۰ سال آینده ترسیم کرده‌اند، آشنا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از این منظر، موضوع جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب طی چندسال گذشته همواره روی آن تاکید داشته‌اند،‌ در راستای شکوفایی انقلاب و آینده کشور در ۴۰ ساله دوم انقلاب، ضرورت و اهمیت این موضوع را بیشتر و البته مسئولیت خدمتگزاران را و سخت‌تر می‌کند.

وی ابراز کرد: جهاد تبیین یعنی دانش‌آموز بداند که کشور با چه مخاطراتی مواجه بوده و چه افتخاراتی کسب کرده و افتخاراتی که در ۴۰ ساله اول انقلاب علی‌رغم دشمنی‌هایی استکبار با ما داشته چگونه کسب شده است. نظام جمهوری اسلامی روی پای خود ایستاده و این پیشرفت‌ها به همت نوجوانان و جوانان گذشته به دست آمده و در آینده نیز کشور به دست جوانانی که امروز در نظام تعلیم و تربیت، تحصیل می‌کنند اداره خواهد شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که در این بخش ضرورت دارد به آن پرداخته شود، الگوسازی است. الگوهای بارز زیادی داشته‌ایم، برای مثال شهید فهمیده در گذشته و شهید حججی به عنوان یکی از تربیت‌شدگان انقلاب اسلامی،‌الگوی معاصر ما هستند. همچنین باید الگوهای علم و پیشرفت کشور نظیر شهید کاظمی‌آشتیانی و شهید طهرانی‌مقدم که از جمله شهدای معلم بودند نیز باید به عنوان الگو به دانش‌آموزان معرفی شوند.

وی افزود: اینجاست که ضرورت جهاد تبیین برای ما نمود بیشتری خواهد داشت، البته ضمن جهاد تبیین باید روایت اول را طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب داشته باشیم به این دلیل که اگر روایت اول به درستی بیان نشود، ممکن است ذهن دانش‌آموزان با اطلاعات غلط مسموم شود. طبیعتا کار تبیینی در روایت اولِ غلط، بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین درس آمادگی دفاعی به عنوان یکی از نمونه‌های بارز و مصداق‌ها در حوزه جهاد تبیین است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اهداف درس آمادگی دفاعی، جهاد تبیین است، گفت: ضمن اینکه جهاد تبیین صورت می‌پذیرد، مهارت‌های مختلفی را هم‌همراه با آن آموزش می‌دهیم اما این مهارت‌ها زمانی اثربخش خواهد بود که به شایستگی مبدل شود. اصل شایستگی که رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است به صورت ویژه در ارائه درس آمادگی دفاعی باید مورد توجه قرار گیرد.

کاظمی اظهار کرد: از سوی دیگر خانواده، یکی از مسائل مهم در نظام تعلیم و تربیت است و تنها نهادی که در نظام جمهوری اسلامی با نهاد خانواده در ارتباط است، آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دروس اساسی و مهم که می‌تواند جنبه ارتباط بیشتر بین دانش‌آموزان و خانواده را برقرار کند و حتی جهاد تبیین را پیش ببرد، درس آمادگی دفاعی است که براساس شایستگی‌هایی که دانس‌آموزان در آن کسب کرده‌اند می‌توان برنامه‌ریزی هایی را برای آینده کشور از طریق ارائه این آموزش‌ها محقق کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت درس آمادگی دفاعی گفت: ارائه آموزش‌ها و مهارت‌ها در این درس بسیار مهم است بنابراین بهترین، شاداب‌ترین و جذاب‌ترین آموزش‌ها را در این درس باید داشته باشیم.

کاظمی افزود: سعی و تلاش ما در معاونت آموزش متوسطه بر این است که با ارائه الگوهای مناسب و باکیفیت تدریس را از طریق جشنواره ارائه الگوهای برتر تدریس در این درس و همچنین درس تفکر و سواد رسانه، بیشتر فراهم آوریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائل مهم در درس آمادگی دفاعی، تغییراتی است که در تکنولوژی و موضوعات مختلف به وجود می‌آید و حتی آمادگی‌ها و مهارت‌های مختلف برای موضوعات مختلف از جمله جنگ رسانه‌ای، نرم و ترکیبی به وجود می‌آید را دانش‌آموزان باید یاد بگیرند و ضرورت دارد محتوای آموزشی و عنوان درسی به صورت مستمر مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ماهیت و رویکرد درس آمادگی دفاعی، چندساحتی است، اظهار کرد: تربیت چندساحتی، جدایی‌پذیر نیست و به‌هم‌پیوسته هستند و اگر از هم جدا کنیم در رویکرد تربیت چندساحتی، توفیق ویژه‌ای نخواهیم داشت.

کاظمی با بیان اینکه شرکایی در ارائه درس آمادگی دفاعی داریم که از جمله آن نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران و بسیج هستند، خاطرنشان کرد: قطعا نیروهای جوان و باانگیزه‌ای در مجموعه ستاد مشترک و سپاه هستند که میتوانند کمک مضاعفی در اهداف این درس داشته باشند.

وی از مجموعه سپاه و بسیج خواست تا معافیت ۲ ماهه دوره آموزشی برای دانش‌آموزانی که درس آمادگی دفاعی را با موفقیت می‌گذرانند در نظر بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار