معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدرسه رقم می‌خورد

مهم‌ترین مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی، نظام تعلیم و تربیت است.

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدرسه رقم می‌خورد و محور اصلی اجرایی شدن آن مدیران مدارس هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدرسه رقم می‌خورد

محمد مهدی کاظمی با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری در حوزه مسائل علمی و پژوهشی بسیار اهمیت دارد،اظهار کرد: «وقتی رشد علمی موثر خواهد بود که نگاه توحیدی در آن وجود داشته باشد. اگر به علم توجه کنیم اما به معنویت توجه نشود، تولید علم توحیدی نیست و انسان را به سرانجامی که خداوند ترسیم فرمودند، نمی‌رساند.»

وی ادامه داد: مدرسه تنها محیط علم آموزی نیست و مهم ترین چیزی که در مدرسه رقم می‌خورد و در کنار تعلیم قرار می‌گیرد، بحث تربیت است. کلید واژه تربیت که در سند تحول بنیادین بسیار روی آن تاکید شده باید مورد توجه باشد. اگر بدنبال شکوفایی تمدن نوین اسلامی هستیم که رهبر انقلاب در ۵ بعد آن را ترسیم کردند، مهم‌ترین مسیر تحقق آن نظام تعلیم و تربیت است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در نظام تعلیم و تربیت باید توسعه علمی برای دانش آموزان رقم زده شود و برای مسئله تربیت نیز برنامه‌ریزی و طراحی کنیم. شناسایی استعدادها و شکوفایی آن در دانش آموزان امری اساسی است که در آموزش و پرورش و دوره اول متوسطه رقم می‌خورد.»

محمدمهدی کاظمی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین ده سال پیش با اهداف و انتظاراتی تصویب شد، بیان کرد: از زمان تصویب سند بیش از ۱۰ سال گذشته، اما در اجرایی سازی آن، اهداف ترسیم شده، محقق نشده است. یکی از عوامل عدم اجرا، شاید این بوده است که سند از بالا به پایین اجرا شده و الگوی تحول مدرسه در آن تدوین نشده است.»

وی در ادامه اظهار داشت: «یکی از رویکردهای دولت مردمی، اجرایی‌سازی سند است و یکی از موضوعات مورد تاکید مقام عالی وزارت، اجرایی سازی سند تحول بود و در این راستا به تازگی الگوی مدرسه‌ای سند تحول طراحی شده و امیدواریم با اجرای مطلوب آن اهداف سند تحول محقق شود.»

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدرسه رقم می‌خورد و محور اصلی اجرایی شدن آن مدیران مدارس هستند، گفت: «اگر مدرسه را به مثابه هرم ترسیم کنیم در راس این هرم مراتبی از حیات طیبه را باید در نظر گرفت و هر ضلع آن، نقشی دارد. یک ضلع دانش آموزان، اولیا و معلمان هستند. ضلع دیگر برنامه درسی و محتوای آموزشی و ضلع دیگر زیرساخت‌ها، فضا، امکانات و محیط پیرامونی است. مدیر مدرسه محور اصلی و در مرکز ثقل هرم است که کل جریان و فرایند را رصد می‌کند و خلأها و ضعف‌ها در هر بخش می‌بیند و متناسب با آن اقدامات اصلاحی انجام می‌دهد. در این راستا برای تقویت سیستم مدیریتی و توانمندسازی مدیران مدارس باید تلاش مضاعف کرد تا مدارس کانون اصلی اجرایی‌سازی سند تحول شوند.»

کاظمی در ادامه افزود: «در دوره متوسطه مدارس متنوعی وجود دارد و یکی از آن مدارس، نمونه دولتی است. این مدارس با هدف ایجاد فرصت مناسب در مناطق کمتر برخوردار ایجاد شد؛ دانش‌آموزانی که با استعداد هستند ولی فرصت مطلوب یادگیری برای آنها فراهم نیست، در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند.»

وی در ادامه گفت: مدارس نمونه دولتی دوره متوسطه در مناطق کم‌برخوردار، برای جذب دانش آموزان مستعد مناطق حاشیه و روستا فعال هستندکه جلوه‌ای ویژه از عدالت تربیتی و آموزشی محسوب می‌شوند.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: «در دوره متوسطه اول کار ویژه‌ای باید صورت گیرد که آن کار مهارت‌آموزی و استعدادسنجی است. باید فرصت مناسب برای شناسایی استعداد دانش‌آموزان فراهم شود تا پرورش یابند و با هدایت تحصیلی که باید فرایندی باشد، دانش آموزان را به سمت توانمندی‌های خود هدایت کرد. هدایت تحصیلی باید از پایه چهارم آغاز شود و تا هفتم و نهم این فرایند ادامه پیدا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار