معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

یکی از مسائل اساسی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، مشارکت است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت یکی از مسائل اساسی که در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده، مشارکت است و شعار دولت هم مردمی‌سازی است. باید دید چقدر ارکان مدرسه و ذی‌نفعان در امور مدرسه مشارکت داده می‌شوند و غیر از کمک‌های مالی چه استفاده‌ای از ظرفیت اولیا و معلمان در مدارس می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۵۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
یکی از مسائل اساسی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، مشارکت است

محمدمهدی کاظمی در حاشیه نشست تخصصی مدیران مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه سراسر کشور در پاسخ به بیان سوالات و دغدغه‌های تعدادی از مدیران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که اشاره شد، شیوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی دوره اول است. آزمون ورودی مدارس خاص در سال ۹۶ لغو شد ولی مجددا در ادامه برای مدارس سمپاد اجرا شد اما این آزمون، آزمون پیشرفت تحصیلی و دانشی نیست.

وی با بیان اینکه اشکالاتی به شیوه پذیرش دانش‌آموز در مدارس نمونه دولتی وارد است، خاطرنشان کرد: ممکن است این شیوه باعث بروز تخلف و تقلب برای جذب در این مدارس ایجاد کند و ممکن است دانش‌آموزان، مستنداتی ایجاد کنند که فقط توجه به ساحت‌های علمی باشد و به شایستگی‌های مهارتی توجه نشود.

کاظمی در خصوص شیوه جایگزین جذب که مطلوب باشد، گفت: آزمون تستی، راحت‌ترین روش است اما قطعا به‌ویژه برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی، آسیب دارد چرا که اگر فقط آزمون دانشی برگزار کنیم، دانش‌آموزی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده و فرصت و دسترسی به منابع آزمون را دارد، موفقیت کسب می‌کند و بازاری هم برای موسسات آموزشی ایجاد می‌شود.

معاون آموزش متوسطه گفت ممکن است آزمونی برگزار کنیم که شیوه آن چندساحتی باشد و شایستگی‌های مهارتی را در برگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم همینطوری تصمیمی گرفته شود که نتیجه مثبتی نداشته باشد، ابراز کرد: اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص به دفتر آموزش متوسطه اول داده شده که با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت به جمع‌بندی رسیده و بهترین شیوه جذب دانش‌آموزان در مدارس نمونه دولتی را انتخاب کنند.

کاظمی تاکید کرد: تصمیم باید کارشناسی باشد و هر تصمیمی که گرفته شود از آن حمایت می‌کنیم و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را هم می‌گیریم اما راه حل در خصوص شیوه برگزاری آزمون، سنجش چندساحتی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائل اساسی که در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده، مشارکت است و شعار دولت هم مردمی‌سازی است. باید ببینیم چقدر ارکان مدرسه و ذی‌نفعان را در امور مدرسه مشارکت می‌دهیم و غیر از کمک‌های مالی چه استفاده‌ای از ظرفیت اولیا و معلمان در مدارس می‌کنیم.

کاظمی با ابراز اینکه حتی مشارکت دانش‌آموزان در امور مختلف مدرسه را نداریم، خاطرنشان کرد: از حس مسئولیت‌پذیری با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان بهره مند نیستیم.

وی با اشاره به برگزاری رویداد 《الف تا》 بیان کرد: این رویداد با هدف ارائه ایده‌ها و ابتکارات در مدرسه با رویکرد تحولی در موضوعات مختلف است که معلمان و مدیران، ایده‌های خلاقانه و تجارب ارزشمند خود را ارائه می‌دهند تا نمایشگاهی از این ایده‌ها در اردیبهشت یا خرداد سال آینده داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران در مدرسه به دلیل مشغولیت در کارهای اجرایی از نظارت بر کلاس‌های درس غافل شده‌اند و هیچ وقت بازخوردی از عملکرد معلم نداریم اما مدیریت و نظارت به کلاس‌های درس، یکی از اولویت هاست.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای رویکرد مهارت‌آموزی و کارآفرینی در مدارس اظهار کرد:باید مهارت‌های مختلف را به دانش‌آموزان آموزش دهیم که رفتار کارآفرینی داشته باشند و حتی اگر تعداد کمی از دانش‌آموزان، رفتار کارآفرینی داشته باشند در این صورت دیگران را هم می‌توانند به کار بگیرند.

کاظمی با تاکید بر اینکه مسئولان، دغدغه‌های معلمان را می‌بینند و پیگیری هم می‌کنند، خاطرنشان کرد: در خصوص رتبه‌بندی اگر کسی اعتراض دارد، اعتراض خود را اعلام می‌کند و رسیدگی می‌‌شود. تابع قانون هستیم و هیچ چیزی را خارج از آنچه قانون تعیین کرده نمی‌توانیم انجام دهیم. برخی موضوعات در قانون پیش‌بینی شده و مصوب شده و نمی‌توان آن را تغییر داد.

کاظمی با بیان اینکه تاکید وزیر آموزش و پرورش بر این بوده که حق هیچ همکاری در رتبه‌بندی تضییع نشود، ادامه داد: در بحث رتبه‌بندی هم موضوع بیت‌المال را داریم و هم چهارچوب قانونی همکاران را باید در نظر بگیریم و حکم سال بعد همکاران نیز متناسب با رتبه واقعی بر اساس حق و حقوق صادر می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از ۱۲ سال پیگیری و مصوبه شد، گفت: بودجه پیش‌بینی‌شده برای اجرای این قانون، ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که بعدها با محاسبه‌ای که انجام شد به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و رتبه‌بندی بر اساس آیتم‌های موجود در شایستگی‌های مختلف خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار