معرفی فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر(۲۵)

شیشلیک و چرخش 360 درجه‌ای کارگردان خوشنام

تهران (پانا) - فیلم سینمایی «شیشلیک» در ژانر کمدی ساخته‌شده است و کارگردان این فیلم با چرخشی 360 درجه از سینمای مرسومش که ساخت آثار تاریخی، سیاسی است توجه بسیاری از سینماگران و اهالی رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. 

کد مطلب: ۱۱۵۹۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
شیشلیک و چرخش 360 درجه‌ای کارگردان خوشنام

«محمدحسین مهدویان» کارگردان جوانی است که ساخت فیلم‌های سینمایی پربیننده‌ای را در کارنامه هنری‌اش دارد و در جدیدترین فعالیت هنری‌اش به سراغ ساخت فیلمی متفاوت رفت.
فیلم «شیشلیک» جدیدترین ساخته این کارگردان است که تصویربرداری آن به نویسندگی «امیرمهدی ژوله» و به تهیه‌کنندگی «محمدرضا منصوری» در تیرماه به پایان رسید و این روزها در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به سودای سیمرغ راه یافت. «شیشلیک» اثری با حضور چهره‌های مطرح سینمای کشور است.
نکته مهم در ششمین ساخته محمدحسین مهدویان بدون شک حضور رضا عطاران به‌عنوان نخستین بازیگر است، اتفاقی که نشان می‌دهد مهدویان همچنان در انتخاب بازیگران خود به دنبال ماجراجویی است.
ماجرای فیلم درباره یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران است که تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ای برایش رقم خورده است. طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانواده‌اش برمی‌آید.
نکته حائز اهمیت درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» این است که بدون شک در همکاری دوباره مهدویان با «اول مارکت» است، شرکتی که سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «درخت گردو» را نیز در کارنامه خود می‌بینند، این شرکت پیشتر سابقه همکاری با مهران مدیری در فیلم سینمایی «ساعت ۵ عصر» را تجربه کرده بود.

کارنامه کارگردان فیلم «شیشلیک»
مهدویان بدون شک یکی از استعداد‌های درخشان سینمای ایران در سالیان اخیر محسوب می‌شود که فارغ از نقد‌های تخصصی و غیرتخصصی به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تأثیر وی را در چهار سال گذشته سینما کتمان کرد. کارگردانی که به‌خوبی با سینمای مستند آشنایی داشته و حال سبکی تلفیقی از مستند و سینما از خود به‌جا گذاشته است.
محمدحسین مهدویان که تحصیلات سینمایی دارد و کار خود را از حوزه مستندسازی آغاز کرده است، نخستین بار در سال ۹۱ با مستند «آخرین روز‌های زمستان» شمه‌ای از توانایی خود را برای مخاطبان عرصه مستند به نمایش گذاشت. این مستند که درباره زندگی و شخصیت شهید حسن باقری بود، با آن بازسازی‌های حیرت‌انگیز و تسلط قابل‌توجه فیلم‌ساز بر دوربین و میزانسن، شاکله سینمای مهدویان را تشکیل داد و پلی شد برای ورود جدی او به سطح اول سینمای ایران. مهدویان برای اولین بار با فیلم تحسین‌شده «ایستاده در غبار»، در قامت یک فیلم‌ساز فیلم اولی، پای به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر گذاشت و توانست در حضور رقبای قدرتمندش، در هشت شاخه بخش اصلی و دوشاخه بخش نگاه نو نامزد شود. علاوه بر این، «ایستاده در غبار» سیمرغ‌های بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین طراحی صحنه و لباس را هم به خودش اختصاص داد تا موفقیت چشمگیری برای مهدویان ثبت شود.
بااین‌همه، اهمیت «ایستاده در غبار» برای مهدویان، به جوایز سینمایی و اقبال عمومی آن محدود نبود؛ بلکه باعث شد خلاقیت ویژه این فیلم‌ساز در او تثبیت شود و امضای شخصی و لحن فیلم‌سازی او در آثار بعدی هم کاملاً به چشم بیاید. مهدویان باعلاقه ویژه‌اش به حوادث پرچالش سیاسی و موضوعات ایدئولوژیک در سال‌های اخیر، پس از «ایستاده در غبار» چهار فیلم دیگر ساخته و پای ثابت جشنواره فیلم فجر در پنج سال اخیر بوده است. تمام این پنج فیلم درباره موضوعات جدی ساخته‌شده بودند و به‌جز «لاتاری» که به‌نوعی با بی‌مهری داوران جشنواره همراه شد، همگی جزو موفق‌ترین‌های مهم‌ترین رویداد سینمایی در ایران در دوره‌های خودشان بوده‌اند. لحن فیلم‌سازی مهدویان و فضاسازی خاصی که با هدایت دوربین و تسلط بر میزانسن از خود نشان می‌دهد، در تمام این پنج اثر مشهود است و فضا‌های تلخ و انتخاب موضوعات ملتهب، طی این سال‌ها، بخش ناگسستنی کارنامه او بوده است. مجموع این عوامل باعث شده‌اند که تصور محمدحسین مهدویان در قامت کارگردان یک فیلم کمدی برای مخاطب بسیار سخت باشد.

عوامل ساخت فیلم
در این فیلم بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم‌پور در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

گزارش فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در زیر بخوانید:
آفتاب نیمه شب / آهنگ دو نفره / ابلق / بابا سیبیلو / بچه‌های طوفان / بی آبان / آهو / منصور / تارا / حرف آخر / بچه گرگ دره سیب / پدری / بام بالا / بدون همه چیز / برای مرجان / تک تیرانداز / تی تی / چپ راست / رمانتیسم عماد و طوبا / یقه سفیدها / زد و بند / زالاوا / یدو / ستاره بازی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار