معرفی فیلم های سی و نهمین دوره جشنواره فیلم های فجر(۱۳) 

ریسک تهیه‌کننده «بام بالا» برای حضور در جشنواره فیلم فجر

تهران (پانا) - فیلم «بام بالا» ساخته سید جمال سید حاتمی و به تهیه کنندگی «بهروز مفید» در حالی برای سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر داوری می شود که تهیه کننده این فیلم معتقد است سینمای کودک در ایران بازگشت سرمایه ندارد. 

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ریسک تهیه‌کننده «بام بالا» برای حضور در جشنواره فیلم فجر

علی‌رغم اینکه تصور بسیاری بر این است که سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای بزرگسالان است اما تک فیلم‌هایی هستند که با موضوع کودک و نوجوان تهیه می‌شود. یکی از این فیلم‌ها «بام بالا» است که به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و به کارگردانی سید جمال سید حاتمی است.
این فیلم قرار بود در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآید که به دلیل شرایط کرونا و حجم بالای کار در بخش جلوه‌های ویژه به این جشنواره نرسید. پیش از این «سیدجمال سیدحاتمی» دومین فیلم بلند سینمایی خود با نام «نُه سالگی» را به تهیهکنندگی «بهروز مفید» و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی جلوی دوربین برده است.

چرا سینمای کودک بازگشت سرمایه ندارد؟
در این فیلم از عروسک هم استفاده شده است و پیش از این «بهروز مفید»، تهیه‌کننده این فیلم درباره عروسکی که استفاده شده است، گفته بود: عروسک در این فیلم نقش محوری دارد و مسعود کرامتی صداپیشه آن است، ما در این فیلم در بخش موسیقی و آواز سرمایه‌گذاری بسیاری کردیم. فیلم موزیکال نیست، اما برای ایجاد فضای مفرح از موسیقی قوی استفاده کردیم که جزو شاخصه‌های فیلم است. ما اگر بتوانیم فضای مناسب را ایجاد کنیم فیلمسازان ذائقه مخاطب را می‌شناسند، اما تکنیک ما از فیلم‌های خارجی بسیار فاصله دارد و ساخت فیلم‌هایی همچون فیلم‌های خارجی هزینه بالایی می طلبد به این دلیل که سینمای کودکی نداریم که بازگشت سرمایه داشته باشد.
ما با حداقل بضاعت به رقابت می‌پردازیم و نباید این را به‌حساب کم‌کاری یا عدم شناخت ذائقه مخاطب گذاشت. ضمن اینکه محدودیت‌های زیادی نیز به فیلمسازان در این زمینه تحمیل می‌شود. ما تلاش کردیم برای فضای کودک که از سینمای نوجوان جای کار بیشتری دارد کار کنیم و ازآنجایی‌که نوجوانان انتظارات بالایی دارند بنابراین رقابت نیز سخت‌تر می‌شود و نمی‌توانیم همپای آثار خارجی در این زمینه گام برداریم. ما درزمینهٔ سینمای کودک می‌توانیم خوب باشیم اگر حمایت‌های لازم انجام شود. او گفته بود: سینمای کودک در شرایط عادی نیازمند حمایت مضاعف بوده است و مشکلات اقتصادی بسیاری با خود به همراه دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. در شرایطی که به سمت اکران آنلاین پیش می‌رویم قاچاق اصلی‌ترین معضل این اکران است و ما هنوز نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. اگر حمایت نشویم قطعاً خیلی به عقب خواهیم رفت. سرمایه‌گذاران در حال حاضر کمتر از 10-15 درصد از سرمایه‌شان برمی‌گردد و این یعنی فاجعه.

مروری بر کارنامه کارگردان فیلم بام بالا
«سید جمال سید حاتمی» کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1393 درسریال «ابله» به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌اش مانند فیلم لاک قرمز، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای سید جمال سید حاتمی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون مهران احمدی، احمد مهرانفر، سیامک انصاری و مجید صالحی را تجربه کرد. این کارگردان در سال 1394 دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند که فعالیت در فیلم لاک قرمز به عنوان کارگردان یکی از شاخص ترین این فعالیت هاست. سید حاتمی با فیلم «لاک قرمز» توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند.
سید جمال سید حاتمی علاوه بر فیلم لاک قرمز، سال 1396 سریال محکومین 2 را کارگردانی کرده است. با اینکه سید جمال سید حاتمی را بیشتر به‌عنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. سید جمال سید حاتمی علاوه بر کارگردان به‌عنوان برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار سید جمال سید حاتمی در حرفه برنامه‌ریزی، سریال صاحبدلان، سریال شهریار و فیلم مارمولک است. مهمترین آثار سید جمال سید حاتمی در حرفه دستیاراول کارگردان، سریال شهریار و فیلم مارمولک است.
سید جمال سید حاتمی سال 1394 برای فیلم «لاک قرمز» توانست در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود. سید جمال سید حاتمی را باید بیشتر کارگردان تلویزیون بدانیم زیرا 80 درصد آثار وی تلویزیونی و 20 درصد آثارش سینمایی است.

داستان فیلم بام بالا
قصه درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی می‌شوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می‌شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می‌شود.

گزارش فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را در زیر بخوانید:

آفتاب نیمه شب / آهنگ دو نفره / ابلق / بابا سیبیلو / بچه‌های طوفان / بی آبان / آهو / منصور / «تارا» / «حرف آخر» / بچه گرگ دره سیب / پدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار