با اجرای برنامه بوم مدرسه باید با نگاه کاهش تمرکز اداره شود

تهران (پانا) - هشتمین جلسه شورای راهبردی برنامه ویژه مدرسه(بوم) با بررسی بسته‌ برنامه ویژه‌ بوم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
با اجرای برنامه بوم مدرسه باید با نگاه کاهش تمرکز اداره شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، هشتمین نشست شورای راهبردی برنامه ویژه مدرسه (بوم) با حضور نمایندگان معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش و به ریاست حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد. در این نشست با ارائه گزارش مسوول اجرای برنامه ویژه‌ی مدارس آغاز شد. عظیم محبی از فرآیند آغاز بوم اجرای بسته‌ تحولی بوم با دوره‌ آموزشی معلمان به منظور کیفیت بخشی اجرای برنامه‌ی ویژه‌ مدرسه خبر داد.

بسته‌ تحولی بوم

محبی با اشاره به اینکه آموزش 60 هزار مدیر مدرسه بخشی از اقدامات بسته‌ی تحولی بوم است، افزود: ارزیابی 256 مدرسه مجری از سراسر کشور با رویکرد خود ارزیابی کیفی با الگوی توصیف عملکرد، تحلیل و قضاوت به صورت مستمر انجام می‌شود. در نظارت برنامه‌ی بوم به صورت استانی اهدافی همچون مستند سازی، اشاعه و الگو سازی و آسیب شناسی برنامه دنبال می‌شود.

وی اعلام کرد در راستای اشاعه و فرهنگ سازی از برنامه‌ بوم، کانالی در شبکه شاد راه اندازی شده و برنامه‌هایی در خصوص جلب مشارکت انجمن‌های اولیا و مربیان در دست اقدام است.

محبی ادامه داد: آموزش 400 هزار معلم و کارشناس در فاز بعدی توسعه‌ی برنامه ویژه مدرسه و آموزش 300 مدیر مدرسه به منظور نظارت بر اجرای برنامه بوم به صورت استانی از دیگر اقدامات پیش بینی شده برای سال تحصیلی آتی است.

بوم با اعتقاد قلبی اجرا می شود

در این جلسه امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مجریان طرح بوم اعتقاد قلبی و باور جدی برای اجرای این طرح در مدارس خود دارند؛ افزود: برنامه‌ی ویژه مدرسه نیاز و مطالبه قانونی و برخواسته از دانش برنامه‌ریزی درسی کشورمان است. ایده‌ای که پشت این برنامه است به صراحت می‌گوید؛ بوم، پلی است بین اسناد و کلاس و مدرسه. اکنون ادبیات تخصصی مدارس تغییر کرده است. می‌بینیم که مدارس به طراحی محتوای آموزشی ورود کرده‌اند و عناصر برنامه‌ریزی درسی را در مدارس خود پیاده می‌کنند. باید با ‌برنامه‌ی درست روی مرحله‌ی نهادینه سازی و برگشت ناپذیری بوم هم کار شود.

حسن ملکی در این جلسه ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در اجرای برنامه ویژه‌ی مدارس گفت: اکنون بوم در تقویم زمانی و برنامه‌ریزی سهم کوچکی در نظام تعلیم و تربیت دارد و این سهم باید تقویت شود.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: بوم عمل به مصوبه راهکار 5-5 سند تحول بنیادین و دریچه‌ای به سوی کاهش تمرکز است. اگر از منظر این دریچه به افق تعلیم و تربیت نگریسته شود کاهش تمرکز انجام می‌شود. فلسفه‌ی نظام تعلیم و تربیت اجازه نمی‌دهد که متمرکز عمل کنیم برای اینکه از مدیریت علمی در کشوراستفاده کنیم باید کاهش تمرکز را با تدبیر و منضبط انجام دهیم.

وی در خصوص عملیاتی سازی برنامه بوم گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم برنامه ویژه‌ی مدرسه در حال انجام است که اجرای این برنامه در متن برنامه‌ریزی درسی جای بگیرد. تا برنامه درسی غنا بخشیده شود. برنامه بوم باعث احیای مدارس می‌شود. یعنی مدرسه در جغرافیای کاهش تمرکز؛ نه از نگاه بالا به پایین در برنامه ریزی درسی و نه در جغرافیای عدم تمرکز و نگاه از پایین به بالا بر عملکرد مدراس به سر خواهد برد. بلکه یک تعادل راهبردی وجود دارد.

معاون وزیر و رییس شورای راهبردی طرح بوم گفت: برنامه‌ی بوم به گفتگوی ویژه نیاز دارد. لازم است بستر مناسب برنامه بوم در شبکه ملی رشد ایجاد شود همچنین فعالیت شبکه شاد به منظور ترویج این برنامه نیز تقویت گردد.

ملکی تاکید کرد مراقبت برنامه بوم شاید در مسایل کلان سیاست گذاری جنبه‌ دستوری و از بالا به پایین داشته باشد ولی در بحث کاربردی کاملا تجویزی و مبتنی بر تجربیات مدرسه است و مدرسه باید با نگاه کاهش تمرکز اداره شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار