ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه 1400 سازمان پژوهش به معاونت‌ها

تهران (پانا) - سیاست‌های کلی برنامه‌های سال 1400 سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان به معاونت‌ها ابلاغ می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه 1400 سازمان پژوهش به معاونت‌ها

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نشست شورای اقدامات تحولی سازمان پژوهش تشکیل شد. حسن ملکی رئیس سازمان با بیان اینکه سیاست‌های کلی برنامه 1400 سازمان به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: از همه معاونت‌ها و دفاتر می‌خواهم با دقت و توجه به این سیاست‌ها؛ نسبت به تدوین برنامه‌های تحولی سال آتی اقدام نمایند.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص چگونگی توازن بخشی به ساحت‌های 6 گانه‌ی تربیت گفت: تفکرمنطقی وعقلانیت از طریق برنامه درسی باید بیشتر تقویت شود.هر قدر دانش‌آموزان ما در امور زندگی، متفکر و منطقی تعلیم ببینند قطعاً شهروندانی آگاه و مدافعان امنیت خواهند شد؛ انسان قوی هرگز سرباز دشمن نمی‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها به موضوع علم و تفکرعلمی تأکید داشتند و یکی از ارکان راهنماهای درسی همین تفکر علمی در کنار ایمان و معنویت اصیل دینی است که در برنامه‌ریزی درسی باید به آن توجه شود.

رئیس سازمان پژوهش، سواد رسانه‌ای را سومین تأکید در صحبت‌های امروز خود بر شمرد و افزود: انتظار می‌رود از طریق برنامه‌ی درسی سواد رسانه‌ای تقویت شود تا مخاطب ما رشد همه جانبه داشته باشد.

ملکی در خصوص موضوع رصد محتوای آموزش مجازی گفت: طرحی برای رصد آموزش‌های مجازی تهیه شده که به زودی و پس از فراهم شدن زمینه‌های عملیاتی شدن آن؛ موضوع نظارت بر محتواهای آموزشی مجازی بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهد بود و برای این مهم باید ساز و کار لازم نیز فراهم شود.

وی در ادامه نسبت به موضوع صیانت از زبان فارسی مطابق اصل 15 قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت: دو نسبت متقابل بین زبان فارسی و برنامه‌ریزی درسی وجود دارد. اول اینکه زبان فارسی بستر تحقق برنامه‌ریزی درسی ما است تا علم برنامه‌ریزی درسی در مطلوب‌ترین شکل ممکن و واژگان این علم در بستر زبان فارسی عرضه شود. باید از ظرفیت زبان فارسی در برنامه‌ریزی درسی به خوبی استفاده شود. دوم اینکه برنامه‌ریزان درسی و معلمان در قبال زبان فارسی چه وظایفی دارند؟ مطابق قانون یکی از وظایف سازمان پژوهش صیانت از زبان فارسی است که این امر بویژه در طی روزهای اخیر از طریق تشکیل شورای ویراستاری سازمان و تدوین شیوه‌نامه ویرایش برای ایجاد وحدت در زبان ویرایشی سازمان اقدام شده است. این شیوه‌نامه نه تنها در کتاب‌های درسی در دوره‌های مختلف تحصیلی بلکه در مجلات رشد هم باید مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان پژوهش با اشاره به اقدامات فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: معادل گزینی درست و منطقی و بومی اقدام دیگری است که برای پرهیز از واژه‌های لاتین و غیره باید توسط این سازمان به فرهنگستان پیشنهاد شود. واژه باید در ذهن دانش‌آموز جای بگیرد و با آن زندگی کند.

در ادامه‌ این جلسه علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در خصوص اقدامات این معاونت در حوزه‌ی تولید محتوا‌های درسی، تدوین برنامه‌های درسی، نظارت و ارزشیابی در کتاب‌های راهنمای وضعیت زرد و قرمز، آموزش معلمان، ارائه‌ی الگوهای مجازی برتر در سامانه رشد برای استفاده‌ی معلمان و موضوع اجرای رمزینه‌ی پاسخ سریع در کتاب‌های درسی گزارشی را ارائه کرد.

این نشست با حضور مدیران و جمعی از مشاوران سازمان و ارائه نظرات و بررسی پیشنهادات مطروحه توسط حاضران برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار