معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

جذب دختران بازمانده از تحصیل چالش دوره متوسطه/مدارس درجه بندی می شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کنار برنامه جذب کودکان بازمانده از تحصیل یک برنامه هم برای جذب دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه باید داشته باشیم.

کد مطلب: ۶۴۲۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، علی زرافشان در گردهمایی مشترک شواری معاونین و مدیران و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان در باشگاه فرهنگیان اظهار داشت: کیفیت در آموزش و پرورش یکی از دغدغه های ما در چند سال گذشته بوده است و با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است سعی کرده ایم حضور دانش آموزان در مدارس، یک حضور با کیفیت باشد.

وی با اشاره به اهمیت پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم افزود: در مقطع ابتدایی 99 درصد دانش آموزان تحت پوشش تحصیلی هستند و یک درصد دیگر نیز توانایی یادگیری ندارند و این به معنی این است که توانسته ایم 100 درصد کودکان لازم التعلیم را پوشش دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره متوسطه اول 94 درصد پوشش تحصیلی داریم که حاصل تلاش همکاران در چند سال گذشته برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل است.

زرافشان اضافه کرد: در سنین 12 تا 14 سال 97 درصد پوشش داریم که 94 درصد آنان در دوره اول متوسطه تحصیل می کنند و 110 هزار نفر یعنی 3 درصد آنها در دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده بودند و اکنون جذب شده و در این مقطع مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: در دوره دوم متوسطه نیز پوشش تحصیلی واقعی 82 درصد است و در سنین 15 تا 17 سال 87 درصد پوشش داریم که می توان گفت 5 درصد دانش آموزان یعنی 140 هزار دانش آموز دوره دوم متوسطه در دوره اول مشغول تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در امر پوشش تحصیلی دانش آموزان با چالشی روبرو هستیم و آن هم تفاوت پوشش تحصیلی دختران و پسران به خصوص در برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان است و این نشان می دهد که درکنار برنامه جذب کودکان بازمانده از تحصیل یک برنامه هم برای جذب دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه باید داشته باشیم تا بتوانیم با جذب دختران که در آینده نقش مهمی در تشکیل خانواده مطلوب و تربیت فرزندان دارند بتوانیم آینده جامعه را تضمین کنیم.

زرافشان بیان داشت: امروز مطالبه جامعه و اسناد تحولی آموزش و پرورش از ما بحث کیفیت است و در سند تحول استقرار نظام ارزشیابی در نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی خواسته شده است تا ببینیم در کنار توسعه های کمی بحث افزایش کیفیت رخ داده است یا نه.

وی ادامه داد: برای چنین امری در سند تحول ساز و کارهای قانونی برای سنجش و عملکرد نظام تعلیم و تربیت اندیشیده شده است و آزمون هایی همچون تیمز و پرلز برای ارزیابی نظام تعلیم و تربیت هستند برای این که با این آزمون ها می خواهیم بدانیم روند ما در دست یابی به شاخص های کیفی رو به رشد است یا نه؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آزمون تیمز روند رو به رشدی در سال گذشته طی کرده ایم ولی امسال یک روند نزولی را داشتیم که باید علل آن بررسی شود.

زرافشان بیان داشت: باید علاوه بر این که خودمان را ارزیابی می کنیم ببینیم که در بحث ارتقای ایران در ارزیابی های جهانی نیز چه مقدار پیشرفت داشته ایم و در چارچوب معیارهای اسلامی و معرفی الگوی تعلیم و تربیت به جهان نیز تلاش کنیم و سعی کنیم که تا چشم انداز 1404 که تقریبا 70 درصد مسیر را هم طی کرده ایم کشور اول منطقه در آموزش و پرور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل آموزش و یادگیری در استان های دوزبانه اشاره کرد و گفت: بین کسی دو زبانه است و کسی که زبان مادری اش زبان فارسی است 300واژگان متفاوت وجود ودارد که این باعث بروز مشکل در یادگیری می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر برنامه های مدرسه مخحور و آموزش مهارت های زندگی در مدارس تاکید کرد و اظهار داشت: شواری عالی آموزش و پرورش طرح درجه بندی مدارس را تصویب کرده یعنی مدارس بر اساس کارها و برنامه هایی که انجام می دهند درجه بندی می شوند.

زرافشان خاطرنشان کرد: مدارس را فقط کلاس درس نبینیم و باید همه اجزا را یک سازمان در نظر بگیریم و معلم عنصر کلیدی این مجموعه است.

وی با بیان این که متاسفانه بحث های مطرح در سند توحل به گفتمان تبدیل نشده است، ادامه داد: در رویکردهای تربیتی کم و کاستی داریم باید بگویم که توانسته ایم دانشمندان کوچکی تربیت کنیم که نتواسته اند راه و رسم زندگی کردن را یاد بگیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که امروز تربیت، ضرورت جامعه ما است، ادامه داد: مطالبه ساحت های مطرح شده در سند تحول از مدیران مدارس باید جدی پی گیری شود چرا که اگر به این ساحت ها توجه نشود در آینده آسیب های اجتماعی افزایش می باید به طور مثال چون ما در مدارس مدارا کردن را یاد نداده ایم در آینده آمار طلاق افزایش می باید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار