حسام، معلم کلاس‌های چندپایه در مناطق روستایی به‌مناسبت روز معلم در گفت‌وگو با پانا؛

باید در جذب نیروی انسانی مدارس ابتدایی «تخصص» ملاک قرار گیرد

تهران (پانا) - یک معلم کلاس‌های چندپایه در روستاها بر ضرورت توجه به تخصص در جذب نیروی انسانی مدارس‌ تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
باید در جذب نیروی انسانی مدارس ابتدایی «تخصص» ملاک قرار گیرد

سیدمسعود حسام با هفده سال سابقه کار در آموزش و پرورش منطقه رودهن علاوه بر مدیریت مدرسه در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند. این معلم ‌در گفت‌وگو با پانا به انجام فعالیت کاری خود در مناطق محروم و روستایی اشاره کرد و گفت: «من هفده سال سابقه کار‌ دارم و در این هفده سال، خدمت خود را تماما در مناطق محروم و مناطق روستایی انجام داده و در خدمت دانش‌آموزان بودم. بسیاری از وقت‌ها برای من فراهم بود که به مدارسی که از لحاظ امکانات به‌ویژه امکانات آموزشی قوی‌تر هستند بروم، اما با این وجود ترجیح من این بوده که در مناطقی باشم که به دانش‌آموزانی که امکانات کمی داشته و از محرومیت رنج می‌برند، ‌کمک کنم.»

‌حسام ادامه داد: «در روستا معمولا به‌خاطر اینکه تعداد دانش‌آموزان مناطق کم بوده، کلاس‌ها به‌صورت چندپایه اداره می‌شود. در این مدارس، دانش‌آموزان دختر‌و‌پسر چند‌پایه تحصیلی در یک کلاس کنار هم تحصیل می‌کنند. تلاش و کوششی که معلم در مدارس چند‌پایه می‌کند و زحمتی که در کلاس می‌کشد، واقعا چند برابر کلاس‌های معمولی ‌در مناطق شهری است.»

‌وی سخت‌ترین قسمت تدریس در مدارس چند‌پایه را مدیریت کلاس دانست و گفت: «در کلاس‌های روستایی که چند‌پایه هستند، یکی از مهمترین بحث‌ها و چالش‌ها، مدیریت کلاس و مدیریت زمان است. در کلاس‌های چند‌پایه مجبور هستیم حجم بیشتری از فعالیت را در زمانی که برابر با کلاس‌های معمولی و تک‌پایه است، انجام دهیم. روش‌ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد که ‌معلمان و مدیران مدارس چند‌پایه از آنان برای مدیریت وقت کلاس استفاده می‌کنند. استفاده فعال از دانش‌آموزان، همپوشانی کردن درس‌های تدریسی در کلاس درس از جمله این راهکارها است.»

‌این معلم درباره جایگاه معلمان در جامعه گفت: «ارتقای جایگاه معلم در جامعه دغدغه همه معلمان است. اگر از شما بپرسیم در یک جامعه کوچک که خانواده است، یکی از مهمترین قسمت‌های خانواده کدام نقش است، در پاسخ خواهید گفت نقش مادری؛ چرا که اصلی‌ترین نقش را در تربیت فرزندان داشته و می‌تواند در آینده فرزندان و تعیین سرنوشت افراد ‌تاثیر بگذارد. آموزش و پرورش به‌ویژه در مقطع ابتدایی می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین نهادهای جامعه باشد. نقش تربیتی آموزش و پرورش در آینده کشور نقش کلیدی است. به همین خاطر است که باید خیلی مهم‌تر از آن چیزی که اکنون دیده شده، باشد. باید بیشتر بر روی مساله ارتقای جایگاه معلم در جامعه کار شود و افراد متخصص برای تدریس و کار برگزیده شوند.»

حسام بر لزوم توجه به تخصص در جامعه اشاره کرد و گفت: «اکنون نیز یکسری استخدام در آموزش و پرورش در حال انجام است. خودم به‌عنوان ارزیاب، افرادی که مرحله اول انتخاب می‌شوند را بررسی می‌کنم. امسال برای همه گروه‌هایی که در آزمون شرکت کرده‌اند، افراد را پذیرفته‌اند. برای مثال در آموزش و پرورش ابتدایی که بسیار حساسیت بر روی دانش‌آموزان وجود دارد از همه رشته‌ها متقاضی را جذب کردند. باید افرادی که حداقل تحصیلات‌شان با آموزش ابتدایی مرتبط بوده برگزیده می‌شدند تا با وجود حساسیت این‌ پایه‌های تحصیلی با آنان به‌درستی برخورد کنند. برای جذب افراد به‌خصوص مقطع ابتدایی باید تخصصی‌تر اقدام شود.»

وی درباره برخورد جامعه با معلمان افزود: «معلمان در ‌جامعه ما ‌به‌ویژه در روستاها، ‌جایگاه خیلی خوبی دارند ولی در نهادهای بالادستی این‌طور نیست. ای کاش جایگاه معلم بسیار مهم‌تر دیده شود.»

این معلم به خاطرات خود در کلاس‌های درس اشاره کرد و گفت:‌ «سال‌های تدریسی که داشتیم، بعضی اوقات بعد از گذر زمان دوباره دانش‌آموزان خود را می‌بینیم. بعضا این دانش‌آموزان در خاطر ما نیستند و آن‌ها بعد از دیدن و شناخت ما به سمت ما می‌آیند و با ما هم‌صحبت می‌شوند. به‌خصوص این مورد برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی بیشتر است. این یکی از لحظات خوب همه معلمان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار