وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی باید اجباری شود/ نباید هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش عمومی کشور محروم شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در کشور حدود یک میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم، گفت باید تلاش کنیم که هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش و پرورش محروم نشود.

کد مطلب: ۱۶۱۷۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی باید اجباری شود/ نباید هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش عمومی کشور محروم شود

به گزارش خبرنگار پانا؛ علیرضا کاظمی در حاشیه آیین نواخته شدن زنگ نوآموز و جشن غنچه‌ها در جمع خبرنگاران  به اهمیت تعلم و تربیت اوان کودکان اشاره کرد و گفت: امروز شما شاهد بودید که زنگ غنچه‌ها به صورت نمادین در سراسر کشور نواخته شد. این اتفاق یک پیام بسیار مهم دارد و آن اینکه؛ یکی از بخش‌های مهم نظام تعلیم و تربیت که در ارتقای کیفیت آموزش نقش کلیدی دارد، تعلیم و تربیت اوان کودکی است. این حوزه به دو بخش مهم تقسیم می‌شود؛ دوره مهدکودک، دوره پیش‌دبستانی (پیش یک و دو)، که فعلاً جزو اولویت‌های ما است.

وزیر آموزش‌وپرورش از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای ضریب پوشش‌دهی نوآموزان در این دوره خبر داد و افزود: واقعیت این است که یکی از بخش‌هایی که به شدت آسیب دیده کشور ما، غفلت از دوره تعلیم و تربیت اوان کودکی است. ما بنا داریم  این ضریب پوشش را در یک پروسه به ویژه در پیش یک و دو، به ۱۰۰ درصد برسانیم. در حال حاضر ضریب پوشش ما در پیش یک و دو حدود ۴۶ درصد است. هدفگذاری ما این است که حداقل به ۶۰  درصد برسیم. البته این کار نیازمند الزاماتی است و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود آموزش و پرورش، امیدواریم این پوشش در این حد تحقق پیدا کند.

وی در ادامه  به نیاز ورود مجلس شورای اسلامی به مساله تعلیم و تربیت اوان کودکی برای ارتقای نرخ پوشش‌دهی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم این پوشش به صد درصد برسد، طبیعتا  نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم؛ تدوین قانون، تخصیص بودجه، تامین منابع و سایر اقدامات لازم که الحمدالله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دستور کار قرار دارد.

کاظمی   افزود: هدف ما این است که هم دوره اوان کودکی و پیش‌دبستانی  یک و دو اجباری شود و هم دوره تعلیم و تربیت ابتدایی به‌عنوان آموزش عمومی اجباری شود. به این ترتیب هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش عمومی کشور محروم نخواهد ماند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره محتوای آموزشی این دوره تحصیلی، گفت: موضوع مهم دیگری که در تعلیم و تربیت کودک باید مورد توجه قرار گیرد، محتواهای ارائه شده در پیش‌دبستانی‌ها است. ما سازوکارهای دقیقی برای این بخش طراحی کرده‌ایم؛ انتخاب و گزینش نیروی انسانی مربی، توانمندسازی نیروها، طراحی برنامه درسی مناسب، افزایش ضریب پوشش از این موارد است. تلاش‌های زیادی انجام شده و امید داریم با همکاری دولت و مجلس به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی  به آمار جاماندگان از تحصیل اشاره کرد و افزود: در کشور حدود یک میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که فقر اقتصادی، مهاجرت، مسائل فرهنگی، بیماری‌ها و معلولیت‌ها و تحصیل در خارج از کشور، بخشی از دلایل آن هستند. ما باید تلاش کنیم که هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش و پرورش محروم نشود و زمینه تحصیل برای همه فراهم باشد.

کاظمی بر نقش اجتماعی و   روانی دوره پیش‌دبستانی در کودکان اشاره کرد و   گفت: دوره پیش‌دبستانی تاثیر بسیار زیادی بر رشد اجتماعی و روانی کودکان دارد؛ شخصیت کودکان  در این دوره شکل می‌گیرد، مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس و عزت نفس شکل می‌گیرد و رشد جسمی و حرکتی کودک بهبود می‌یابد. این دوره فرصتی است تا بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و روانی کودکان پیش از ورود به دوره ابتدایی شناسایی و رفع شود. اگر این مشکلات در دوره پیش‌دبستانی شناسایی نشود، آسیب‌ها در دوره ابتدایی افزایش می‌یابد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی یکی از کلیدی‌ترین و تاثیرگذارترین مراحل تعلیم و تربیت است  که کیفیت آموزش در دوره ابتدایی و مراحل بعدی تحصیلی تا حد زیادی به آن وابسته است. 

خبرنگار : زهرا فتحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار