گلیم، گچمه و سیاه‌چادر از صنایع دستی شناخته شده کهگیلویه و بویراحمد است

یاسوج (پانا) - کهگیلویه و بویراحمد دارای مردم با فرهنگ و خوش سلیقه‌ای است که بسیاری از آنها دستی بر هنر دارند و صنایع دستی بسیار ارزشمندی را تولید می‌کنند که 3 هنر زیبای این استان «گلیم»، «گچمه» و «سیاه چادر» است.

لینک کوتاه کپی شد
گلیم، گچمه و سیاه‌چادر از صنایع دستی شناخته شده کهگیلویه و بویراحمد است

صنایع دستی، در گذشته کسب و پیشه مردمان کهگیلویه و بویراحمد بوده و با زندگی مردمان این دیار عجین شده و بخشی از فرهنگ مردم این استان را تشکیل می‌داد. در ادامه به معرفی3 مورد از صنایع دستی این استان می‌پردازیم که تنها گوشه‌ای از هنر دستان مردان و زنان لر زبان کهگیلویه و بویراحمد است. هنرهایی که ریشه در اعماق فرهنگ کهن مردم این خطه دارد. 

گلیم

 در حال حاضر مهم‌ترین محصولی که در استان بافته می‌شود، گلیم است و معمولاً به صورت دو رو و در ابعادهای متفاوت بافته می‌شود. اغلب دارها از جنس فلزی و از نوع عمودی می‌باشند و مواد بافت نیز فرق دارد.

13950103102405107389054

 رنگ‌ها و طرح‌ها به صورت اصیل و هندسی هستند و امروزه نوع برجسته آن نیز در استان بافته می‌شود که از زیبایی خاصی برخوردار است.  نوع برجسته، شامل معماری اسلامی و تصاویر (نظامی، اجتماعی ، تاریخی و ...) را به تصویر می‌کشد و در طرح برجسته دوم فرهنگ حاکم امروزی را به نمایش می‌گذارد.

 گچمه

 گچمه  هنری مرکب از گلیم و قالی است  که نقوش بیشتر برجسته و گره‌دار هستند. این محصول جز هنرهای شاخص صنایع دستی استان است و نه هنر در حال فراموشی بود که احیا شد.

IMG_20240330_155821_206

  در بافت گچمه از پود استفاده نمی‌شود، بله از خامهایی که در بافت گلیم به کار می‌رود بهره می‌گیرند. بعد از چلهکشی، درحاشیه و نقشه آن از بافت قالی استفاده می‌شود و به صورت برجسته بافته می‌شود. عشایر کهگیلویه و بویراحمد از گچمه برای زیرانداز و تزیین چادرها و خانه های خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر این محصول از دست بافت‌های زیبای استان محسوب می‌شود.  

سیاه چادر

 در فرهنگ اصیل لر یکی از زیباترین هنرها و سنت‌ها و چه بسا زیباترین صنایع دستی این استان سیاه چادر می‌باشد. سیاه چادر  ویژگی‌های خاصی دارد و سال‌هاست به همان شکل گذشته باقی مانده است و حتی طرح آن را تغییر نداده اند.​

IMG_20240330_154538_554

سیاه چادر که محل اسکان خانوار عشایری است  را از موی بز می‌بافند. سقف سیاه چادر سوراخ‌هایی ایجاد شده است که در تابستان هوا از آنها عبور می‌کند و درون سیاه چادر را خنک نگه می‌دارد؛ ولی با شروع بارش‌ها و با جذب رطوبت،  این منافذ و سوراخ‌ها به صورت خودکار بسته می‌شوند تا از ورود باران و تگرگ درون آنها جلوگیری شود.

دانش آموز خبرنگار: پریا فریدونی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار