پایتخت طبیعت ایران را بهتر بشناسیم

یاسوج (پانا) - شهر یاسوج به علت قرار گرفتن در دامنه قله دنا، دارا بودن رودخانه‌ها ، چشمه‌های متعدد، به عنوان پایتخت طبیعت ایران مشهور شده است.

لینک کوتاه کپی شد
پایتخت طبیعت ایران را بهتر بشناسیم

شاید برای همه هموطنانی که قصد سفر در ایران را دارند، این سئوال پیش آید که بهترین شهر برای سفر کدام است. هرچند نام کهگیلویه و بویراحمد زیاد بر سر زبان‌ها نیست، ولی در ایران کمتر سرزمینی وجود دارد که این همه زیبایی را یک جا داشته باشد. استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعه‌های ارزشمند از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است که از دامنه‌های کوه‌های زاگرس، تا جلگه‌های حاصل خیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است.

طبیعت این استان به دلیل ناشناخته بودن در بین مردم، هنوز به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. این استان به سرزمین چهار فصل شهرت گرفته است، سرزمینی مملو از دریاچه های زیبا و آب‌های روان، قله‌های سر به فلک کشیده و دشت‌هایی فراخ که به شمالی در جنوب نیز معروف است.

آب و هوای خوب و معتدل و دارا بودن آثار باستانی و تفرجگاه های زیاد، در این شهر همراه با طبیعت بکر و مردمان مهمان نواز آن باعث شده این منطقه به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود.

آبشار یاسوج نگینی در جنوب

در شمال شرقی و در فاصله ۳ کیلومتری شهر یاسوج، پس از عبور از از درختان و باغ های سرسبز سیب، گردو،  انار و آب چشمه‌هایی که از دل کوه‌های زاگرس جوشیده، به تنگه ای به نام تنگه یاسوج با درختان چنار می رسیم که  آبشاری خروشان به ارتفاع ۱۰ متر  در انتهای این تنگه را در خود جای داده است.

5f48b8ed-3230-4e67-9bfe-63c52597d758 (1)

در حاشیه آبشار یاسوج تفرجگاهایی زیبا احداث شده که پوشیده از درختان سربه فلک کشیده بلوط، چنار،گردو سیب است که چهره زیبایی به آن بخشیده است. 

آب و هوای بسیار دل انگیز و همچنین  نزدیکی آن به شهر یاسوج، این آبشار را به یکی از نقاط تفریحگاهی و به یاد ماندنی این شهر تبدیل کرده است.

تنگ تامرادی یاسوج

در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر یاسوج و در فاصله ۱۰ کیلومتری منطقه زیبای سرگچینه آبشاری زیبا و نادر در دل صخره‌ها و کوه‌ها به نام آبشار تنگ تامرادی جاری است.

جاذبه-طبیعی-تنگ-تامرادی-یاسوج

در کنار آبشار وجود درختان بلوط، بنه و زالزالک زیبایی خیال انگیزی را به تصویر کشیده است، که این آبشار در فصل‌های تابستان و بهار پذیرای گردشگران زیادی است و همچنین وجود جاده دسترسی آسفالت، سکوسازی لاچیق و سرویس‌های بهداشتی شرایط بسیار خوبی را برای گردشگران مهیا کرده و به جرات می‌توان گفت یکی از بکرترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد چشمه‌ای زیباست که از دامان این کوه به پایین جاری است.

دریاچه کوه گل سی سخت

 دریاچه کوه گل سی سخت در دامنه کوه دنا در فاصله حدود 8 کیلومتری و در شرق شهر توریستی سی سخت، در یک کیلومتری اردوگاه تفریحی کوه گل و همچنین حدود 40 کیلومتری یاسوج قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان است.

IMG_20240325_130327_693

 این منطقه در فصل زمستان پوشیده از برف و در فصل بهار و تابستان پوشیده از گل‌های شقایق و گیاهان وحشی و دارویی نظیر ریواس، آویشن، جاشیر و ....  و همچنین محل اجتماع پرندگان مهاجر نظیر اردک کله سبز، انواع مرغابی، لک لک، حواصیل و دیگر پرندگان می‌باشد. 

در نزدیکی دریاچه کوهیست که زیستگاه پرندگانی نظیر کبک دری است که با صدای روح نواز خود شیفتگان به طبیعت و گردشگری را مجذوب می‌نمایند.

دانش آموز خبرنگار: پریا فریدونی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار