دو تابعیتی‌ ادعا یا واقعیت؟

کد مطلب: ۹۴۲۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دو تابعیتی‌ ادعا یا واقعیت؟

علی صالح آبادی، نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در سرمقاله روزنامه ستاره صبح نوشت:

قانون اساسی یکی از شروط رئیس‌جمهور شدن را «ایرانی‌الاصل» بودن می‌داند، هرچند این موضوع برای نمایندگان مجلس صراحت ندارد، اما در قانون انتخابات آمده است که برای اینکه هویت کاندیداها مشخص شود باید از سازمان ثبت‌احوال استعلام شود که اصل و نسب نامزدها ایرانی هست یا خیر؟
بحث دو تابعیت‌ها از زمانی داغ شد که تعدادی از نمایندگان روز 25 آبان 95 طرح تحقیق و تفحص درباره مسئولان دو تابعیتی را در مجلس دهم مطرح کردند از آن زمان تاکنون بحث دو تابعیتی‌ها توسط برخی افراد مطرح می‌شود که خود متهم به دو تابعیتی است. البته این موضوع نخستین بار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1358 درباره جلال‌الدین فارسی که فرد شناخته‌شده بود و کاندیدای ریاست جمهوری شده بود مطرح شد. آن زمان حزب جمهوری اسلامی که پایگاه زیادی در میان مردم داشت از او حمایت می‌کرد اما شیخ علی تهرانی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشت: جلال‌الدین فارسی ایرانی نیست و افغانی تبار است، پس‌ازاین افشاگری و به دستور امام جلال‌الدین فارسی از دور رقابت‌های ریاست جمهوری حذف شد.
در مجلس ششم نیز یک نماینده دو تابعیتی از مشهد به مجلس راه یافت که نویسنده همان زمان به این موضوع اعتراض کرد. یکی از نمایندگان کنونی مشهد که در مجالس هشتم، نهم و دهم حضورداشته و دارد موضوع دو تابعیتی درباره او مطرح ‌بوده و هست تازه‌ترین اظهارنظر دراین‌باره از سوی نماینده تربت‌جام در جلسه علنی مجلس مطرح شد. رحیمی در واکنش به اظهارات کریمی قدوسی گفت:
((تذکر من به آقای جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد است و کسانی که از ایشان حمایت کردند تا این وضع در مملکت ایجاد شود. یکی بچه گرگ می‌پرورید، چو پرورده شد خواجه هم بر درید.
طالبان یک قیف داشت که بر ریش مـردان می‌گرفت تا ببیند اندازه ریش آن‌ها استاندارد است یا نه؟ مردم را کتک می‌زد. شما چه‌کاره مملکت هستید که به وزیر، به رئیس‌جمهـور و حالا به نماینـده مردم در مجلس می‌تازیـد و ما را غیرانقلابی می‌نامید.
چه کسـی به شمـا اجـازه داده است به وزیـر و رئیس‌جمهـور و نماینـده مجلس حمله کنیـد.

شما ( کریمی و قدوسی ) به شهر تربت‌جام آمدید و به مردم گفته‌اید، نماینده شما انقلابی نیست و نامه جمع کنید تا رد صلاحیت شود. آقـای کریمـی قدوسـی آن زمانـی که اجـداد شما و بستگان شما از افغـانستان به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم.

چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است، چه کسی به شما اجازه داده است به ارکان نظام بتـازید، چند روز سابقه جبهه دارید، چند تا عملیات شرکت کرده‌اید که به درجه سرداری رسیدید؟ از کـی شما ایرانی شدید که ما ایرانی نبودیم! )). (یکشنبه 30 تیر ایسنا)
البته کریمی، قدوسی سخنان نماینده تربت‌جام را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: (( آقای رحیمی به شما گفته‌اند که اگر برای مجلس یازدهم رد صلاحیت شدید، شمارا سفیر ایران در کابل خواهیم کرد، اما باید بگویم که شما نه گندم کابل را خواهید خورد و نه عدسی مجلس یازدهم را)).
(دوشنبه 31 تیر ایسنا)
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار لیستی از دو تابعیتی‌ها توسط کریمی قدوسی واکنش نشان داد و گفت:(( ایشان دو، سه سالی است که می‌گوید لیستی از افراد دو تابعیتی در اختیار دارد و ما از اینکه ایشان این لیست منتشر را کردند خوشحال شدیم. جلوی هرکدام از اسامی این لیست عبارت «احتمالاً»، «بر اساس شواهد» و «بر اساس قرائن» نوشته‌شده که به آن معناست که هرکسی بر اساس احتمالاً شواهد و قرائن می‌تواند راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر مطلبی را مطرح کند، پس معلوم می‌شود که حرف این آقایان پایه و اساس ندارد.
از طرف دیگر افرادی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، ما نمی‌دانیم ریشه خودشان چیست و از کجا آمده‌اند؟
اسامی یکی،‌دو نفرازاعضای دولت در این لیست مطرح‌شده که باید بگویم اعضای دولت پاک هستند و ما هیچ دو تابعیتی در دولت نداریم و مطالبی که دراین‌باره مطرح‌شده کاملاً کذب است)).
حال که نماینده مشهد ادعاهای خود را مطرح کرده و رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم آن را تکذیب کرده و اصل و نسب وی را تلویحاً " یعنی ایرانی بودن یا نبودن و همچنین نماینده تربت‌جام نیز چنین موضوعی را مطرح کرده است وقت آن رسیده است که دولت و مراکز نظارتی و امنیتی از یک‌سو به ادعاهای کریمی قدوسی درباره وجود لیست دو تابعیتی در میان مسئولان و از سوی دیگر موضوع اصل و نسب کریمی قدوسی و اینکه آیا وی ایرانی‌تبار است یا افغانی تبار ر رسیدگی و نتیجه را در اختیار افکار عمومی به‌ویژه مردم مشهد قرار دهد. البته کریمی قدوسی خودش می‌تواند پیش‌قدم شود و بگوید اتهام راجع به وی درست است یا خیر؟ یکی از نمایندگان دوره هفتم مشهد به نویسنده گفت: به کریمی قدوسی گفتم بهترین راه برای اینکه ثابت کنی ایرانی هستید اجدادتان در کجای ایران درگذشته‌اند.
نویسنده بر این عقیده است که ایجاد شبحه در جامعه خطرناک است زیرا می‌تواند درستی یا نادرستی موضوعات را به باور تبدیل کند پس لازم است همزمان به ادعاهای کریمی قدوسی، اصل و نسب وی که ایرانی هستند یا افغانی رسیدگی و نتیجه اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار