معاون سابق متوسطه آموزش‌و‌پرورش: بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد آموزش و پرورش باشد

تهران (پانا) - معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بودجه‌ریزی براساس عملکرد آموزش و پرورش را ضروری دانست و تاکید کرد باید هرسال پس از برآورد مخارج و هزینه‌های جاری، بودجه سال آینده با 10 درصد افزایش در نظر گرفته شود.

کد مطلب: ۹۲۴۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون سابق متوسطه آموزش‌و‌پرورش: بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد آموزش و پرورش باشد

علی زرافشان در برنامه "مناظره" با موضوع ملاک‌های سنجش کارآمدی و ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش براساس سند تحول در رادیو گفت‌و‌گو با اعلام اینکه پرسش درباره کارآمدی یا ناکارآمدی آموزش و پرورش پاسخ مشخصی ندارد، گفت: «آموزش پرورش در برخی حوزه‌ها کارآمد و در بعضی بخش‌ها ناکارآمد است. این نهاد دارای دو کارکرد درونی و بیرونی است. کارکرد درونی مربوط به اهداف و وظایفی است که برای تعلیم و تربیت در شورای عالی آموزش و پرورش تعیین شده است. بنابراین اگر بخواهیم کارکرد درونی این نهاد را محک بزنیم باید میزان تحقق اهداف در این حوزه را بسنجیم.»

او ادامه داد: «براساس مصوبه سند تحول بنیادین و شورای عالی آموزش و پرورش باید یک ارزیابی ملی صورت بگیرد که شکل‌گیری مرکز سنجش در وزارت آموزش و پرورش و ارتقای آن از اداره کل امتحانات به مرکز سنجش برای این موضوع بوده است. اما متاسفانه این نهاد نتوانسته است به این وظیفه تعیین شده دست پیدا کند و تنها تحلیل نمرات امتحان نهایی در آن انجام شده است.»

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «ارزشیابی ملی در کشور برای سنجش عملکرد دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف وجود نداشته است. تغییر ساختار در آموزش و پرورش و حتی قانون‌گذاری و سندنویسی برای این هدف انجام شده است و افراد زیادی در این زمینه پژوهش و تحقیق کرده‌اند اما از نظر ماهیتی تغییری دیده نمی‌شود.»

زرافشان درباره نظام بودجه‌ریزی در آموزش و پرورش هم گفت: «تا زمانی که نحوه تخصیص اعتبارات تغییر نکند مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود. همانگونه که اکنون شاهد هستیم در بودجه مصوب هرساله معوقات سال‌های گذشته دیده نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌شود کسری بودجه همچنان برقرار باشد.»

او گفت: «بودجه‌ریزی باید براساس عملکرد آموزش و پرورش باشد، به این معنا که هرسال پس از برآورد مخارج و هزینه‌های جاری، بودجه سال آینده با 10 درصد افزایش در نظر گرفته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار